Precis gått från get rich till stay rich, suttit 15 år i Swedbank robur technology och dax att dra ner risk.
Ålder: 35
Motiv:FIRE fast fortsatt jobb 50% som egen ITkonsult om 5 år så dax att dra ner risk.
Trevligt med en likasinnad . Vill också ha en flexibilitet mellan hur jag balanserar mina fyra olika valda fonder, just med tanke på omvärlden. Kan ju vara så att man gör några smarta ombalanseringar lite då och då……
Get rich. På min nuvarande budget för familjen är vi ca 50 % fire om man tar med pension. Följer bara upp fördelning på passiva hinken inklusive pension vid varje års slut. Förra året hade vi 54 % indexglobalfond, 30 % sverigeindex, 12 % tillväxtindex och 4 % räntor.
Jobbar just nu på att förenkla det som går. Tanken inför 2024 är att övergå till denna fördelningen:
70 % Globalindex
30 % Sverigeindex
Har även några procent belåning på avanza då jag inte kunde motstå det med 1,4 % ränta efter avdrag under 10 % belåningsgrad.
Utöver det har vi mellanriskhink och buffert i sparkonto och räntor/50 % globalfond.
Har det att göra med huruvida man uppnått sitt FIRE mål, eller vilken typ av placeringar man har (tex placeringar med högre risk under Get rich fasen)?
Ser en del som anser sig vara i Stay rich, men ändå har större andelen av placeringarna i aktiefonder (vilket anses vara högre risk än placeringar i tex obligationer eller räntor).
Om man flyttade in sitt sparande kunde man få räntefritt på motsvarande halva beloppet under ett år. För mig med ungefär lika mycket pengar som bolånet innebar det räntefritt i nästan ett halvår när jag flyttade pengarna til LF.
Passar oss perfekt då jag jobbar 60% och frun 40% kombinerat med föräldraledighet.
Hahaha, det är redan pga hänsyn till sambon jag inte är 100% Bitcoin. Tror vårt gemensamma kommer trilla in på globalfonder eller bara lysa men kanske kanske kanske en liten post bitcoin om jag sköter mina ord rätt hehe. Sedan kommer jag nog bara få lägga min “månadspeng” i bitcoin . Känns riktigt tråkigt, kommer ju nästan skämmas inför mina bitcoinvänner
Hahaha, kan tipsa dig om att studera Bitcoin tillräckligt noga så kommer du nog också vilja vara 100% btc . Problemet för mig är att sambon har 0 intresse samt att det råder förbud om att prata om Bitcoin hemma
Jag har egentligen lite olika portföljer men den långa privata portföljen är 75% svenskt index kryddar med lite preffar samt 25% företagscertifikat. Avsikten är att styra om till en mer global allokering men jag inväntar en kronförstärking.
Sedan har jag en annan portfölj i bolaget med högre risk/chans, bl.a förhoppningsbolag / lotteriaktier men även mycket företagsobligationer.