Dina bästa tips inför en skidsemester i Sälen 2024?

För oss kostar boendet 8300 kr (delar med en annan familj)
Liftkort 10100 kr
Skidhyra 2465 (Maken har egna grejer och jag har egna pjäxor.)
Bilresa 1500 kr
Mat: Samma kostnad som hemma.

Totalt: 22 365

Har inte kommit iväg till solen för det priset någon gång.

Ska man vara riktigt jäkla petig och göra en ärlig jämförelse:
Boende 10-30 000 beroende på säsong och önskemål om standard och läge.
Liftkort 15 000 (tre barn i lite större ålder)
Skidhyra inkl hjälmar och ryggskydd 6000 ELLER typ samma summa om man ska köpa och skriva ned kostnaden för prylarna på ärligt antal år. Fast då måste man släpa skiten i bilen. Och då behöver man en takbox. Grannen har ju Thule på både räcke och box, de kostar nog femton loppor men låt oss låtsas att vi har fått detta gratis.
Bilresa 150 mil x milkostnad 50:- = 7500:- för biljäveln kostar betydligt mer än bara drivmedel.
Kläder som man ändå inte redan har, dvs skidbyxor, vettiga handskar, goggles etc, det går lätt på några tusingar per säsong om man har växande barn. Säg 1500 för att räkna lågt och låtsas att de där Hestrahandskarna magiskt materialiserade sig i garderoben.
Sen antar vi att vi lyckas trolla bort alla inpulser att äta eller dricka eller fika nåt ohemult dyrt på plats och har med all mat från Ica.

40-60000 för en högsäsongsvecka i medelbra standard på medeldyr skidort för oss fem. Typ som en halvfesen vecka i solen utan större flärd.

Men visst, om man kan tänka sig att dela boende med nån annan, bor skitnära, har en massa utrustning som man låtsas är gratis, ja då kan man komma ner i kostnad ordentligt.

1 gillning

Vet inte riktigt hur du räknar tyvärr Indigo…

Denkmal räknar mer ärligt tyvärr…

Handla på ICA? Snacka om att kasta pengar i sjön :rofl::rofl:

2 gillningar

Ja, självklart blir det inte helt rättvist. Åker vi utomlands vill vi ha all inclusive, åker vi till Sälen vill vi ha färdiglagad mat hemifrån (inköpt på Willys) eftersom vi inte ids gå på restaurang. Fikar gör vi massvis på hembakade kakor från mormor.

Kostnaderna utgick jag från Skistars hemsida så det är inte höftat utan exakt uträknat. Beräknade på 4 personer (2 vuxna, 2 ungdomar). Blir självklart dyrare om man har fler barn.

Kostnaden för boendet är vad vi betalar när vi åker v10. Vi vill bo med andra så det är inte av kostnadsskäl. Vi har valt den bästa stugan för vårt ändamål (dvs lagom stor och 2 meter från skidbacken).
Takbox har vi och vi släpar med oss en massa saker. Takboxen köptes dock för annat ändamål än skidresa och kostnaden per resa är väl nere på under 1000 kr i alla fall och ska förhoppningsvis hänga med länge till. Bilen finns naturligtvis även utan skidresa. Vi kör från norra Skåne i elbil. Kostnaden var makens beräkning på elkostnad. Köper däremot att slitage bör ingå. Vår bil är makens företagsleasade bil så det är en kostnad som inte syns i min ekonomi, däremot inte gratis så klart.

Utrustningen har vi haft i många år så den är avbetald vid det här laget. Men ska vi låtsas att vi hyr blir kostnaden för hela familjen 3920 kr.

Kläder stämmer också att jag glömde. Men det mesta är ju sådant vi använder även övriga vintersäsongen, vi har inte särskilda kläder för skidåkning förutom skidglasögon som vi köper vart tredje år och ryggskydd som vi köpt en gång (börjar nog faktiskt bli dags för uppgradering just där). Barnen måste ju ha termobyxor och ny vinterjacka oavsett om vi åker till fjällen eller inte.

Det går så klart att få det hur dyrt som helst att åka till fjällen. Men vår upplevelse är att det för oss inte är dyrare än när vi åker någon annanstans 1 v. Kan ju så klart vara att vi har högre krav på standard på sommarsemestrar än på vintersemestrar.

Det vi gör som får ner kostnaden är att

• bo tillsammans med annan familj
  • åka när det inte är lovvecka
  • ta med mat hemifrån

Men inget av detta gör vi av kostnadsskäl utan av andra orsaker.

Däremot kan jag säga att det är svårt att komma undan billigare än vad vi gör. Jag har räknat många gånger på att åka till andra orter för att få med oss en annan familj som har det sämre ställt och det blir ta mig tusan nästan samma summa oavsett.

1 gillning

Ja, har man 8 dagars liftkort i Sälen så ingår det en dag i Trysil. Vi testade det första gången i år och kommer göra det igen när vi åker nu efter nyår.
Alltid roligt att testa lite längre åk.

Vi brukar åka till Lindvallen första veckan efter nyår. Lagom mycket människor och barnen missar inte mer än någon enstaka dag i skolan. Vårt favoritboende har blivit Blå byn, nära till allt och helt ok priser för en vanlig familj. ca. 8000:- för en vecka, 6-8 bäddar.

Aktieägarrabatten som många skrivit om rekommenderas varmt, 20% på liftkort och skidhyra är ej att förringa då framförallt liftkorten börjar bli pinsamt dyra.
Är det första gången så boka skidskola till barnen, det är bättre för alla parter :wink:

Första åren vi åkte så tog vi med mat hemifrån men nu har de byggt en stor ICA supermarket vid infarten till Lindvallen och priserna där är samma som alla andra ICA supermarket, vi gör helt enkelt ett matschema och beställer all mat för avhämtning på ankomstdagen, då slipper vi ha med det hemifrån och vi klarar oss med enklare påfyllnadsköp under resten av semestern.

Åker ni under högsäsongsveckorna så planera körningen så att ni inte behöver ladda i Malung, där möts trafiken från båda Stockholm och Skåne/Göteborg så den laddaren är en flaskhals. Vi laddar till ca. 90% i Grums så klarar man sig till Lindvallen utan att stanna mer (Tesla MY LR -21)

Där finns många destinationsladdare utspridda på parkeringarna i Sälen som opereras av Eways så det är ingen fara att komma fram med lägre SOC, i värsta fall finns en Supercharger vid ICA i Lindvallen.

2 gillningar

Att åka på skidsemester ställer helt andra krav utifrån förutsättningar med vinter, väder, utrustning och aktivitet än en all inclusive sommarsemester. Här ser vi dom som knäckt koden som fullkomligt älskar det, sedan har vi dom som gör det för att man SKA och kidsen ligger utspridda i backen gråtandes fryser, hungriga fast dom redan fikat 3 gg. Slutligen har vi dom lyriska, dvs dom som knäckt koden & åker igen, igen & igen…

Här kommer vår pitch för att knäcka koden:

Skidresa vs Fjällsemester
Redan här avgörs det kring förväntningar och förutsättningar. Gör det till en fjällsemester istället för en skidresa. Det öppnar upp för andra upplevelser som ger bättre förutsättningar av ett smörgåsbord för aktiviteter beroende på ålder, erfarenheter, ekonomi, väder och nyfikenhet. Familjens årliga pulkarace kvällstid, årets snöskapelse, testa längdskidor, elda, elda, elda, snöskor, hundspann, snöskor, bastukväll, stugmys

Delad glädje dubbel glädje
Åk tillsammans med annan familj eller släkt, vänner. Ger naturligt bättre förutsättningar för alla på resan och att hjälpas åt och även umgås samt för kidsen att leka och lära av varandra.

Boende & destination
Välj ett centralt boende med närhet till backe, livs, after ski och annat. Enkelt att åka hem kring lunch, värma sig och spara en & annan krona för fika & äta till viss del hemma.

Tid på året/säsong
Välj bort sportlov & påsklov om ni kan. 2024 ligger påsken tidigt, perfekt att åka efter det. Bättre möjlighet till bättre väder, längre & ljusare dagar. Vart spelar mindre roll om ovan är uppfyllda, Idre, Lindvallen, Idre, Himmelfjäll, Stöten, Trysil, Vemdalen, Ramundberget mfl.

Utrustning
Familjen har nog närmare i genomsnitt 15 skiddagar per år och så haft i många år. Köper aldrig ny utrustning finns sjukt bra utrustning & kläder för “tack ska du ha” i köp & sälj grupper. Börja med att införskaffa en egen hjälm & pjäxor för vuxna.För kids funkar strålande att hyra & prismässigt är det en liten del av kostnaden. Jag som många andra har halva förrådet med utrustning. Dra igång en tråd så har du löst det för er och många andra :wink:

Klä er rätt
Många tror sig ha koll på detta med kläder & att inte frysa. En himla massa kläder & plagg är inte lika med att det blir varmt & härligt…
Ett riktigt bra underställ, socka, bra handskar med tunn undervante, buff- lager på lager princip. Framför allt rörelse & aktivitet.

Kortweekend
Gör resan till en del av semestern. Ta torsdag till söndag i fjällen och lägg till en dag på vägen upp, en hotellnatt som gör uppstarten lite mer uppdelad & någon i familjen kanske ser större nöje i den delen än den andra.

Skidskola & PT
En investering för alla och efter att barnen gått några år så är det oftast vi vuxna som skulle må bättre av lite tips & trix för att hela tiden utveckla åkningen.

3 gillningar

Ja, inte skulle jag satsa 50 000 kr på en fjällsemester.Tillhör man medelklassen får man tänka i andra banor.

Frun och jag äger all utrusning. Köpte nytt för cirka 10 år sedan och räcker livet ut. Gäller även taxboxen. Skidkläderna har vi haft i åratal. Aktieägarrabatten gör att liftkortpriset blir acceptabelt.

2 gillningar

Självklart kan man komma billigare undan, men har man som jag tre barn och tänkt att börja från ingenstans, dvs det behövs inte bara hyrbar skidutrustning utan även en del kläder etc, då plockar det ju på där med. Visst går det att låna mycket eller köpa begagnat och visst är kostnaden för ett par skidbyxor marginell om de används mer än en helg, men för familjen som helhet kostar det inte gratis.

Har man sen små barn och tänkt att deras första kontakt med skidor ska bli någorlunda njutbar, då vill man liksom bo på krypavstånd med alla bekvämligheter.

Vi åker en kortvecka till Stöten nu efter nyår. Inte helt högsäsong men inte helt billigt heller. Fyra skiddagar för fem pers, ja det kostar ju inte 50 papp men 25 åtminstone om man räknar ärligt på alla kostnader. Men då bor vi superbra och har behövt hyra nästan all utrustning.
Är man två vuxna och redan äger allt inkl takbox så är det såklart en annan historia.

1 gillning

Rätt. Initialkostnaden blir extremt hög om man startar från noll.

I mitt specifika fall blir kalkylen ännu bättre än vad jag räknade upp, eftersom jag har pensionärsrabatt på liftkortpriset och dessutom äger två andelsveckor i Sälen sedan närmare 40 år.

1 gillning

Mina korta tips för Sälen-resa med fokus på
5-åringen

• Välj Hundfjället: Bra barnbackar, trollskogen (en barnbacke med underhållning) som barn älskar, Valle-show varje dag.
  • Bo nära backen. Det är så värt att kunna enkelt gå hem en kortis, fika/äta lunch eller bara värma sig. (Skistar har prisvärda boenden)
  • Sätt barnen i Skistars skidskola, särskilt 5-åringen! Inlärningskurvan är fantastisk.
  • Köp med mat hemmifrån, kör nån lunch & fika i backen som lyx.
  • Överväg 1 dag i Trysil. Vid 6-dagars liftkort ingår det & ligger bara 50-40 min bort

Skidsemester är ovärderligt, särskilt för små barn. Min 4-åring pratar varje vecka om hur mycket han längtar till nästa år.

3 gillningar

Jag kan hålla med om Branäs, nära, familjevänligt, mysigt. Faktiskt längre åk än vad man kan tro. Det är ganska långa backar och väldigt trevliga. Och vi har trivts bra där, varit där ett par år i rad på en longweekend i mars. Alltid fantastiskt väder då. Och vi är ingalunda någon barnfamilj längre, våra kids är 15coh 18. Åkte mycket till Sälen när vi var yngre, men har valt bort det då jag tycker att det är för korta backar, för trångt med folk och lite överreklamerat.

Jag kan tipsa om Klövsjö i Vemdalen. Vill man ha riktig härlig och gemytlig fjällkänsla så får man det där. Bra breda backar, oftast ganska lite folk i backen. Finns jättefina boenden, särskilt i Storhogna.
Så fridfullt vi haft det där. Och man kan med liftkortet där variera sig mellan Vemdalen, och Björnrike också. Vemdalen lite mer turistigt, mer folk, Björnrike massa barnfamiljer. Väl värt ett besök i alla fall.

1 gillning

Håller med, förutom att ta med mat hemifrån. Har inte märkt att ICA i Lindvallen är dyrare än min lokala ICA Kvantumbutik.

Handlar oftast på ICA Toppen vid Högfjällshotellet. Något dyrare, men är beredd att betala lite för bekvämligheten.

1 gillning

Åk skridskor några gånger innan ni åker skidor, man använder ungefär samma teknik / balans att svänga på skridskor som skidor.

Alltid bara ha ett par strumpor i pjäxan, inte vanlig och sedan ett par tjockstrumpor.

Vara i backen när liften öppnar, de bästa åken är i början av dagen.

Ta fram några youtube filmer där skidskolor visar lite tips, lättare att ta in i förväg och vara lite förberedd

2 gillningar

Kul med skidåkning åker själv iväg med familjen varje år. Hela familjen ser det som en av höjdpunkterna under vintern att komma iväg från mörkret nere i Skåne till ett snöklätt landskap. Än så länge håller vi oss i Sverige tills ugnarna lärt sig att åka riktigt sen blir det alperna

1. Bo nära backen, allt blir så mycket lättare och mindre omständigt.

2. Vi lagar mat och har med oss. Vi är iväg med familjen för att umgås och ha roligt och såklart åka skidor, inte för att stå och laga mat och springa runt på ICA i större omfattning än tvunget.

3. Boka utrustning i förväg går snabbare och sparar på tålamodet. Vill man komma billigare undan så ska man undvika skistar.

4. Sätter reflextejp på ungarnas hjälm så har man stenkoll på dom.

5. För smidig resa från Skåneland åker vi vid 3 på natten. Ungarna sover till 8 tiden, då stannar vi till på lämpligt hotell och äter frukost. Uppskattat av alla samt att man slipper i princip all trafik, förutsatt att man får med resten av familjen på galenskapen… Vi gör likadant när vi åker hem.

6. Ha en plan för skiddagarna, bästa åkningen är på morgonen. Jag och frugan brukar turas om att åka några åk på morgonen respektive kvällen. Sen är det bara att möta upp resten av gänget och fortsätta åka fram till lunch. Efter lite mat brukar vi åka lite till i samlad trupp och ta lite fika i någon värmestuga vid 3 tiden. Ibland blir det pulkabacken istället för skidåkning men det avgör ungarna och ibland vädret.

7. Om möjligt välj en vecka då det inte är lov blir en så mycket bättre upplevelse. För egen del är lovveckorna uteslutna är inte där för att stå i liftköer och trängas.
    Har inte upplevt att det är några problem att få det barnet vi har i skolan ledig. Hon brukar få med sig lite uppgifter att göra på kvällarna. Sen är det lite extra morot att få åka på semester om man inte har allt för hög sjukfrånvaro, vilket jag antar att man väger in när man tittar på ledighetsansökan.

8. Vad det gäller kostnader så är det upp till er själva till stor del. Men boendet är nog det jag själv skulle lägga lite extra på och då framförallt att boendet ligger bra till vi har bott på Vintergatan de senaste åren.

Hoppas ni delar med er lite kring resan hur det än blir. :hugs:

2 gillningar

Precis en vecka avklarad i Björnrike.
Total kostnad för 2 vuxna och 2 barn:
dryga 28 000 kr, då åkte vi 5 dagar och hyrde en del utrustning.
Bor billigt och lyxar till det med lyxlunch ibland och extra god fika.
Det kostar att åka helt klart, jag undrar om det verkligen kommer bli mer åkning…även fast det är värt pengarna (men kan de spenderas på 1 veckas äventyr i ett varmare land, bad och spännande utflykter istället…).
Får bli att dra in på andra saker istället :wink: om man ska ha råd att åka igen, tyvärr gick snowboard bootsen sönder (svåra att laga) har dock haft dem i typ 15 år så de är nog avbetalda​:rofl:. Kollade lite snabbt på utrustning om man ska köpa nytt så snackar vi ju dryga 3000 kr för ett par boots. Så som fler nämt är initialkostnaden extremt hög om man köper utrustningen.

Obs handla med er mat från er lokala Willys eller Lidl, maten är underhållande dyr uppe i fjällen :astonished::face_with_peeking_eye::money_mouth_face::rofl:. Såg en industribakad brödlimpa för den blygsamma summan av 52.90 kr :laughing:

1 gillning

Vi inte bara handlade, utan för-lagade mat för fyra dagar. Fan så mycket trevligare att bara plocka fram en lasagne eller burgundisk köttgryta och frigöra tid till åkning och bastu istället för att hacka lök på semestern. Guld värt.
Att ha med ett ammunitionsbälte av kexchokladliknande proviant så att kidsen orkar lite mer är också bra.
Och för vår del är det lätt värt många extra kronor att bo asnära backen så man kan tina upp fötter, byta sockar etc minst två-tre ggr per dag. Just nu var det -25 i backen, det pallar man inte i många timmar…

2 gillningar

Åker ni över påsk kan jag varmt rekommendera högfjällshotellet, mkt trevligt hotell. Lagom snälla backar för hela familjen, har släppt min 5 åring fri med kompisar. Stort plus är att dom inte kan virra bort sig. Lite ensidigt för den erfarne åkaren men för att ha några härliga dagar med en 5 åring är det optimalt. Stort plus är att mitt i dalen ligger en restaurang med solstolar, brukar bli en knytpunkt. Maten är helt ok men knappast fantastisk.

Lindvallen skulle jag i största möjliga mån undvika, skidåkningen är bra men hela anläggningen är ganska trist. Sjukt mycket folk!

Gillar man mat och vin kan jag rekommendera Lammet och Grisen, otrolig vinkällare.

Hundspann är en rolig utflykt för hela familjen, finns en tur där man kan stanna för lunch/drink halvvägs, en solig dag är det magiskt!

Slutligen kan jag informera om att Sälen knappast är prisvärt, vi har gett upp Sverige och lägger de flesta skidresorna till Alperna istället.

Min mamma från Dalarna brukar alltid säga att Kläppen är bäst runt Sälen. Mer natursnö (=ingen isig kostsnö) samt mindre folk. Stöten har finare längdspår dock.

Tips när barnen är mindre: Överdosera inte. Ut i backen på förmiddagen. In och luncha. Ta en tupplur kanske, och sen lek, sällskapsspel och pulka på eftermiddagen. Som nån sa här ovan, det är när man blir trött som man ramlar och slår sig.

Turas gärna om som vuxna, så att en i taget åker med barnen och den andra kan få åka lite mer vuxet.

Allra bästa tipset annars: ÅK FLERA! Ta med en familj till och boka stor stuga ihop. Eller ta med en gemensam kompis till barnen (så ni får plats i en bil). Det förgyllde många av mina skidresor som barn, att få extra roligt umgänge och mer semesterkänsla, och en kompis ger avlastning för föräldrarna i att “sysselsätta” barnen.

Enkel grej till sist om ni bor längre från backen: Varmkorv i mattermos att luncha i värmestugan är toppen.

1 gillning

Jag har en fullständigt avvikande åsikt. Har man lärt sig åka lite grand blir en vecka på Högfjällshotellet mördande tråkigt. En halvdag i Högisbackarna räcker mer än väl.

1 gillning