Det pratas en del om sk pengamaskiner med direktavkastande aktier. Jag hittar inget om det ämnet bland upplagda poddar. Vore intressant att höra era tankar kring detta.
Om jag förstått rätt, är direktavkastningen i % uträknat på utdelning/aktiekurs. Jag tänker att om en fond man investerat i går ned i värde, ökar ju i så fall direktavkastningen, medan jag förlorat i själva investeringen. Om kursen inte går upp igen, är det ju en förlust totalt sett, eller tänker jag helt fel?
Du tänker helt rätt, skulle aktiekursen gå ned så blir direktavkastningen högre, däremot så brukar aktiemarknaden justera sig ganska fort om den upptäcker att det finns höga direktavkastningen att hämta i någon aktie.
Däremot vid många fall där aktiekursen går ned väldigt mycket och den tidigare utdelningar har varit ganska hög så att direktavkastningen börjar ligga mellan 8-10% så brukar den förväntade framtida utdelningen vara lägre i kronor per aktie än vad den har varit året innan. Då stämmer inte direktavkastningen på t.ex Avanza då dom visar aktiekursen mot tidigare utdelningar.
Jan har inte en strategi att köra på utdelningsaktier och därför så finns det inte så mycket info om just det här på bloggen, däremot så finns det väldigt mycket böcker om just detta ämnet som du skulle kunna läsa!