Dis/Acc: Skatt och återinvestering av utdelningar

Hej,

Jag spanar lite på ETFer som räntefonder. Jag är baserad i EU och köper och säljer i Euro. Många av de billigaste (i mitt fall) ger helt OK utdelningar (Dis) vilket också kan passa väldigt bra som en del i en framtida uttagsstrategi om ca 5 år.

Fråga: Om jag kommer få utdelningar som återinvesteras ytterligare 5 år innan de används för kostnader, blir det en nackdel skattemässigt eftersom jag skattar på dem varje år ? Jag tror inte det är någon withholding tax på tex BlackRock som är skattebaserade i Irland. Det känns som den enda extrakostnaden är spread på återinvesteringen av dem eller missar jag något (courage är 1-3 EUR fix kostnad) ? Alternativet är väl att köra Acc några år och sen byta till Dist. I det fallet antar jag att det istället kan bli lite högre skatt det året pga stor försäljning (kaptialskatten är något progressiv från 19%).

Hur tänker ni som kör med utdelningar i Sverige men som samtidigt fortfarande köper nya investeringar ?

Det är svårt att säga, beror ju helt på hur skatten är utformad där du bor. Vanligtvis går man ju miste om framtida avkastning på den delen man betalar skatt på varje år om man måste realisera i förtid (dvs genom t.ex. utdelningar som skattas av landet man bor i).

1 gillning

Givet att skatt på utdelning är 19% och destsamma för kapitalvinst (men progressivt). Ser ingen nackdel att skatta lite varje år istället för mycket sen. Men det blir ju ett nytt köp för varje Euro utdelad och därmed köp-spread.

Som jag tänker nu är det kostnader för återinvestering (köpspread) vs kostnader för att byta fond om 5 år (högre skatt möjligtvis).

Alternativt acc hela vägen :grinning:

Fast det blir mindre kvar efter skatt!

År 0: Köp för 100 EUR som ger ränta på 10%.
År 1: Värde 100 EUR + 10 EUR utdelning. En Acc-fond har 110 EUR värde (efter återinvestering) medans Dist-fond har 100 EUR + 8.1 EUR i kontanter. Så efter år 1 är det ingen skillnad då försäljning av allt skulle ge samma resultat, dvs att Acc-investeraren har 108.1 EUR efter skatt och Dist-investeraren samma.
År 2: Acc-fonden får 11 EUR i ränta, Dist-investeraren får 10.81 EUR i ränta. Här ser du att skillnaden börjar märkas då Dist-investeraren inte får lika mycket i ränta. Om man skulle sälja detta år skulle Acc-investeraren få 117.1 EUR i kontanter efter skatt (121 EUR - 19% av 21 EUR) medas Dist-investeraren endast får 116.86 EUR (108.1 EUR + 81% av 10.81 EUR).

Sen tillkommer ju lite spread + courtage som du nämner.

1 gillning

Utdelningen är månadsvis. Jag tror inte det är någon WHT.

Med ränta-på-ränta tappar du väl för varje gång du skattar? Ligger de kvar så bygger de upp istället?

Som jag fattat det gäller ingen Withholding tax för Irland (tex Black Rock iShares har tax domicile där). Dvs beskattning är i efterhand och utdelning ska komma direkt på kontot månadsvis med fullt belopp. Något jag kan testa med lite miniköp.

Varje gång du realiserar en vinst (via utdelning/försäljning etc.), skattar på den, och sedan återinvesterar så går du miste om avkastningen du skulle fått i framtiden på den summan du betalar i skatt. Det spelar inte speciellt stor roll om det är månadsvis eller årsvis utbetalning, effekten kvarstår att man får mindre kvar efter skatt med utdelande fonder allt annat lika.

Jag föreställde mig att det skulle funka så här:
År 0: Köp 100 EUR, 10% ränta
År 1: Acc fond värde 110% Dis: 1% utdelning så 109% värde, 1% utdelat till kontot och återinvesterat (minus 1 månad kanske, ingen WHT). Med återinvestering 110% värde. Skatt på utdelningen betalas separat år 2.
osv…

Visst, men den skatt du betalar på utdelningen år 2 skulle du fortsatt fått avkastning på om du inte behövt betala den. Och det är ju där skillnaden dyker upp.

1 gillning

Yes då blir det kostnaden av avkastning på skattebeloppet + spread på återinvestering (courtage är gratis) VS kostnaden för extra hög skatt om man senare säljer av allt och byter till utdelande fond.

Extra hög skatt är ju bara relevant om det är någon slags progressivitet i avkastning på vinst vilket inte är fallet i Sverige. Men i vissa länder kan det spela roll, t.ex. i Danmark har jag för mig man betalar 27% på vinster under runt 60k DKK medans det är 42% skatt på allt över det. Men det blir såklart lite knepigare att räkna på.

1 gillning

Yes, är progressivitet i skatten på utdelning och kapitalvinster. En annan effekt är ju att kunna kvitta skatt på vinster / utdelningar och förluster, tex m mellan ETF för aktier och räntor.

Ja, det kallas ofta “tax-loss harvesting” då man säljer andra saker med förlust opportunistiskt för att begränsa skattekostnaderna. Ibland (om landets lagar tillåter) kan det ju till och med vara gynnsamt att sälja och köpa tillbaka samma tillgång (eller snarlik) för att realisera en tillfällig förlust.

1 gillning

Ja, till en början kommer den här förlusten vara rätt begränsad. Jag kör på med Bond Dist ETF med mindre än 5% av portföljen för att se hur det går i praktiken. Vi måste minska aktiedelen ändå.

Vi betalar nog skatter på utdelningar från buffertkonto. Då blir vår förlust mest beroende på att vi är för defensiva och har för stor buffert, inte direkt en konsekvens av utdelningarna och förtida skatt.