jag behöver enligt den 10 tkr i buffert plus mitt målsparande. Detta pga inkomstförsäkring och stabilt jobb typ, meeeen exempelvis sjukskrivning? Där man får vänta länge på beslut eller till och med blir nekad fast man inte kan jobba.
Haha, känner att här tänkte jag att jag gör en ball grej en fredagkväll och

Ska tänka lite på hur vi kan göra det för att ta hänsyn till fler saker. ![]()
Jan, den är ball!
Vi är bara bortskämda. ![]()
10000 som lägsta nivå på inkomst duger inte…… De finns ju folk som får under 10000 i månaden.
Jag saknar:
- “jag är singel/har ingen partner”, alltså om man inte har någon partner överhuvudtaget. Kanske påverkar det inte storleken på bufferten men jag är inte säker om det gör det.
- Enligt mina inställningar så behöver jag ingen buffert överhuvudtaget, vilket är skönt men sen tänker jag, vad händer om bilen går sönder/behöver en stor reparation?. Jag har ju kreditkort med 45 dagars räntefri period, men vad gör man efter 45 dagar om man inte har pengarna? Enl. mig det är en sådan fall när man ska ha något buffert t. ex.
- Sen är jag en pessimist eller worse case scenario människa. Det står i resultatet att skyddsnätet täcker hela året och ja, det stämmer, blir jag av med jobbet så klarar jag mig i 12 månader. Men efteråt vad händer då om man inte hittar jobb/ska flytta ditt jobbet finns, osv? Det är då jag vill ha en buffert.
Så jag blev lite förvirrad.
Om du har högre inkomster än utgifter tror jag att du bör ange att du är i bli-rik-fasen snarare än förvalta-fasen oavsett om inkomsten kommer från lön eller pension.
Om din sjukersättning är tillräckligt säker behöver du ju ingen A-kassa, men för att beräkningarna skall fungera borde du i såfall räkna din sjukersättning även som inkomstförsäkring. Annars kommer algoritmen räkna med att du när som helst kan bli “uppsagd” och att du därefter direkt behöver börja leva av bufferten.
Jag hoppas såklart den är säker, men då den kan påverkas av politiska beslut, så är det ingen a-kassa. Så personligen så räknar jag inte så som du tänker.
Jo, jag håller egentligen med dig. Jag tycker att pension = inkomst. Jag kommer antagligen att vara kvar i bli-rik-fasen tills jag dör. Men jag anpassade min text till vad Buffert-sidan själv säger om pension.
BUFFERTENS ROLL
I förvalta-fasen, när du gjort en exit, gått i pension eller på annat sätt inte längre är beroende av en löpande inkomst, byter bufferthinken roll. Då är den inte längre en sköld utan en motor. Det är hinken som finansierar dina utgifter, månad efter månad.
Jag påpekade i mitt första inlägg att bufferthinken inte byter roll i mitt fall. Den kommer att fortsätta att vara en sköld.
@janbolmeson Lite att fundera över till version 17?
Kul grej!
Skulle önska att resultatet visas i bild hela tiden på mobil, så att man direkt ser hur ändringarna påverkar resultatet. Blev en del scrollande nu ![]()
Angående inkomstförsäkring, kunde man kanske ha med vad några vanliga är?
Ha, där ser man, fick 0kr jag behöver ha i budget eftersom jag inte skall använda mina pengar dom närmaste 3åren och så räknade jag inte in min månads inbetalning till DNB Global heller. Men jag känner att mina 90.000kr får vara kvar ändå utifall skiten träffar fläkten ![]()
P.S @janbolmeson mer sådant här, var ju jättekul ![]()
Toppen, dividerande med en LLM häromdagen kring detta.
Fick svaret 20k vilket jag tycker känns alldeless för lite. Har ca 100k som buffert, dock har jag funderat på att köra in mer på börsen vid nästa krasch.
Mitt tråkiga svar blir det beror på situationen.
Hur ska man tänka kring sista frågan? “Jag har målsparande inom 3 år (kontantinsats, bil, renovering, drömresa)”. Att jag är klar med målsparande inom tre år? Att jag ska påbörja målsparande?
Räknade till 0 kronor i buffert, tycker det känns väldigt osäkert!
Jag blev också lite förvirrad kring resonemanget om A-kassan. Säg att man har 3 mån uppsägningstid och man blir uppsagd. Som jag har förstått så kan man bara anmäla sig till a-kassan på sin första arbetslösa dag, sen tar betalningen några veckor (eller månader). Så borde man inte ha buffert för detta? Det är inte så att man kan söka a-kassa när man blir uppsagd och man får det direkt efter sista lönen…
På tre månader hinner man väl ändå sälja av lite aktier? Verkar onödigt med någon specifik buffert för att skydda sig mot arbetslöshet.
Ja, om man har lite aktier att sälja så går det bra. Men tanken är väl att man ska spara till bufferten först innan man börjar investera eller hur? Så jag försökte reda ut hur stort ska denna bufferten vara innan en kan börja investera.
Landade inom 10% av vad jag har som uppsatt mål.
Inte särskilt förvånande eftersom upplägget i post-FIRE är spend*antal månader, och jag använder samma metod i egna arket.