Disneyland ris och ros

Hej!

Vi ska resa till Paris och funderar samtidigt på om vi ska ta några dagar på Disneyland Paris. Därför vore det väldigt värdefullt att höra hur ni som varit där upplevde besöket. Det finns ju två parker och jag försöker förstå hur stor skillnaden är mellan dem och hur ni gjorde när ni skulle prioritera.

Hur tyckte ni att attraktionerna stod sig i respektive park. Var det någon som verkligen överraskade er positivt. Var det något ni tyckte var mest marknadsfört men inte särskilt roligt i verkligheten. Hur långa var köerna jämfört med vad ni hade väntat er och hur gjorde ni för att undvika de värsta topparna. Funkade Premier Access bra för er eller kändes det mest som ett onödigt tillval.

Jag undrar också hur ni valde att lägga upp dagarna. Hoppade ni mellan parkerna eller höll ni er i en åt gången. Var det smidigt att växla eller blev det mest stressigt. Hur gjorde ni med matställen. Finns det något ni tycker att man helst inte ska missa eller något som bara är dyrt och tråkigt.

Är det något ni idag skulle gjort helt annorlunda. Något ni önskar att ni visste innan ni åkte. Alla tips är välkomna, oavsett om de handlar om planering, tider, val av park eller rena misstag som andra kan undvika.

Hur var er upplevelse överlag?

2 gillningar

Jag har ingen egen erfarenhet, men vill bara tipsa om att just såna här frågor diskuteras rätt så ofta på https://www.reddit.com/r/disneylandparis/. Kan även tipsa om https://www.reddit.com/r/disneyparks/ och https://www.reddit.com/r/ParisTravelGuide/

1 gillning

Tack för tipset. Mina funderingar är väl om Disneyland är så bra som det verkar eller om det är överreklamerat

Den allmänna bilden är såvitt jag förstår att Park Asterix är den roligare och billigare av de två parkerna. Detta är alltså vad folk som bor i Paris tycker. Sedan kan man ju vara väldigt intresserad av Disney och då kanske den parken blir mer intressant just därför.

3 gillningar

Är park Asterix den som inte är studioparken?

Park Asterix är den andra parken i Paris. Den ligger intill Eurodisney men har annars ingenting med den att göra.

3 gillningar

När jag tittar på nätet så ser det ut som att denna är bra mycket billigare. Kanske passar oss bättre då ingen av ungarna direkt är fan av Disney.

Ska se om jag kan sälja in detta till familjen istället. Varmt tack för tipset :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Off-topic. Jag brukar rekommendera Efteling i Holland som typ nästan ingen känner till som inte bor i Holland / Belgien.

4 gillningar

Vår familj älskar nöjesparker. Jag tänker att mycket beror på ålder hos kidsen också, men att uppleva Disneyland är magiskt. Jag tror att de två du menar är själva Disneyland park och Walt Disney studio park. De fokuserar på olika Disney: mer prinsessor och Disneyklassiker i vanliga parken, och animationer Pixar och Marvel i andra. Båda är trevliga, den senare mindre på ytan och attraktioner. Vissa restauranger har ”besök” av disneykaraktärer, och tre-rätters. Tar ni helpension med extra allt, se till att boka de restaurangerna om de ingår! Går att ta billigare boenden som ändå har shuttle-bus till parkerna, men, en upplevelse att bo på Disneys egna :star_struck: (men som sagt, vår familj är lite speciell…)

Är ungarna lite äldre kan jag också rekommendera Europa-Park, sjukt roliga berg-och dalbanor. Är de lite yngre har ni en kul park i Heide park också. Som sagt, vi älskar nöjesparker och brukar klämma in när vi har möjlighet :joy::see_no_evil_monkey:

3 gillningar

Mitt bästa tips är att ta med mat in till disney och inte köpa där. Finns ett mc Donalds inne i parken med ok priser men annars är det hysteriskt dyrt. En korv med bröd kostar 11 euro… Man får ha med matsäck in så länge man inte tillagar den (tänk stormkök) eller ställer upp campingbord och stolar. Det finns ingen mataffär i närheten av Disneyland så här gäller det att tänka på vad man packar med sig om man inte har bil och kan åka en bra bit för att handla. Vi bodde på hotell med egen ingång till Disney. Smidigt och man kom in innan parken öppnade för allmänheten = mindre köer. Köer är det till allt. Om man bor på Disneys egna hotell kan man lägga till helpension vilket innebär att du kan äta på restaurang inne i parken vid lunch men det är ett dyrt alternativ det också.

3 gillningar

Var där för några veckor sedan på sportlovet första gången för alla i familjen, vi var endast på parken.

Jag, frun och vår son på 7 år.

Helhetsintrycket för oss var sådär, det som var riktigt bra var att få se Disneyslottet, showerna på det stora torget och paraden som är på kvällen. Själva nöjesparken tycker jag var en besvikelse (vi hade höga förväntningar).

Vi var på Legoland förra året som var helt fanatiskt.

Tidigare kommentar om McDonalds inne i parken såg jag ingenting om, kan inte förstå vart den skulle ligga då vi var överallt. Vi käkade på en restaurang i parken, det var klassiska hamburgare osv, inget särskilt dyrt för att vara på en park. ca 800 kronor för 2 vuxna och 1 barn.

Nu åkte vi inte till Paris för Disneyland, utan passade på att gå på Disneyland när vi ändå var i Paris.
Skulle inte avråda från att åka i alla fall, helt klart en upplevelse att ha varit där men kommer inte åka dit igen och där känner hela familjen lika.

3 gillningar

Vad fanns för attraktioner på nöjesparken? Påminde det om Legoland? Liseberg? Eller något helt annat?

1 gillning

Jag ska åka dit i sommar med sambo och femåring, så jag har inga tips än. Men jag har redan nu laddat ner appen för att få lite mer koll och det är ju onekligen mycket köer (ögonblicksbild från idag). Har tänkt ha strategin att bestämma vilka få attraktioner som verkligen är måsten och dels beta av dem på morgonen då parken är öppen endast för de som bor på disneyhotellen, dels betala för premier access på enstaka attraktioner.

1 gillning

Kan inte svara riktigt vad det påminde om, tycker inte det var åkattraktioner i nivå med typ Grönalund eller Liseberg, det kändes äldre och mer välanvänt. Men är verkligen ingen expert på att bedöma åkattraktioner och åkte inte någon av de stora eftersom vi var där med en 7 åring och inte var sugen på att köa bort dagen bara för att mamma och pappa skulle åka något stort :sweat_smile:

Tipset om att ladda hem appen är bra, där finns hela kartan.

1 gillning

Detta brukar folk rekommendera och inte ångra. Typ rätt sak att lägga pengar på för att göra livet rikare.

2 gillningar

Innebär detta att man får förtur i kön?

Ja, som jag förstått det: om man köper premier access till en viss attraktion får man en slot-tid då man får gå i snabbkön. Köper man det vansinnigt dyra övergripande premier access får man gå i snabbkön en gång per attraktion (de som ingår i PA) när som helst under dagen.

1 gillning