Resa till New York när jag fyller 50 år - vilka är era bästa tips?

Hej!

Nästa år fyller jag 50 år. Tänkte fira detta med min fru och två barn (9 och 12 år) med att resa till New York på påsklovet. Tänkte kolla om någon i forumet har några bra tankar på upplägg. Köpa paketresa eller köpa flygbiljett och själv fixa boende, utflykter osv?
Förslag på bra bokningssidor?

Mvh
Mikael

1 gillning

Här får du allt du behöver.

Har aldrig förstått tjusningen med dyra mellanhänder som tillför begränsat med värde.

Boka flyg direkt med SAS eller annat bolag (beror på varifrån ni flyger och hur ogärna ni vill mellanlanda för att spara en liten slant). Själv brukar jag flyga direkt från Kastrup.

Hotellrum bokas enkelt direkt med hotellet eller via Booking.com el Hotels.com.

2 gillningar

Ett budgettips är att det finns fjärror som ingår i lokaltrafiken som går precis bredvid frihetsgudinnan.

Det finns så sjukt mycket att göra i NY. Det som vi minns mest från 2016 då vi var där var:

• Besök på en Broadway-pjäs - vi såg Lejonkungen. Magiskt.

• Flyga helikopter över Manhattan

• De små restaurangerna som man hittade när man flanerade (här är en recension jag skrev då). Vi besökte även två 3-stjärniga Michelin-restauranger, det var inte alls bra. Blev helt avtända på det i flera år efteråt.

Vi köpte flyg separat och tog sedan en AirBnb.

Gör inte som vi gjorde bara… och pricka en storm som släckte Manhattan inklusive Wall street i flera dagar. Det var närmast apokalypsstämning. :scream:

Jag hade skivgrävarplaner i Brooklyn, men det sket sig när de i princip stängde Manhattan från omvärlden och all trafik blev en enda stor grid-lock.

Nu har jag gnällt klart. Det är en häftig stad. Käka på nån liten lokal sportsbar när nåt NY-lag lirar. Välj mindre gator, se på folk, våga ta kollektivtrafik, få världsmetropolsyämning. :grinning:

3 gillningar

Men du kommer aldrig glömma resan :wink: Det gäller samla på minnen

3 gillningar

Extremt sant det också. Stormen Sandy kan man googla om man glömt vilket år man var där. :see_no_evil:

3 gillningar

Som matintresserad så var det väldigt kul att leta rätt på nyöppnade resturanger och gå antingen på öppningen eller nära inpå.

Antingen så kör: https://www.theinfatuation.com/new-york/guides/new-nyc-restaurants-openings
Eller kolla på diverse kock-videos på youtube:

https://www.youtube.com/@Munchies/videos
https://www.youtube.com/@eater/videos

Var och åt på 886 precis när de hade öppnat, mycket gott och roligt att prata med de som driver stället.

Åkte med min mor som ofta kan ha svårt att bestämma sig för vars hon vill äta så att ha ett tjugiotal ställen för-markerade på kartan gjorde det hela lättare - bara välja något i närheten av där man råkar vara.

1 gillning

Läs på! Snoka upp artiklar på t.ex Vagabond och SvD etc. för att få inspiration. NY är betydligt större än Times Square och Ellis Island.

Det går utmärkt att med tåg planera en day tour till Washington. Gillar du öl, varför inte besöka Brooklyn Brewery :blush:

1 gillning

Det är en realitet att NY är dyrt. Det gäller även utan låg kronkurs. Det finns ett NY-kort som ger gratis inträde eller rabatter till en hel massa saker. Man tjänar snabbt igen kostnaden eftersom inträdet till olika grejer är så dyrt.

Ungefär 75% av allt vi hade planerat att göra var saker som ingick i kortet. Det resterande köpte vi enstaka biljetter till. Sedan blev det ett antal grejer som vi inte hade planerat men som ingick gratis med kortet.

En grej som jag minns som oväntat rolig var att åka båt under Brooklyn Bridge. Allt var väldigt kitschigt på ett stereotypt Disney-aktigt sätt. Det gick ändå inte att komma ifrån att det var roligt. ”On your right hand side you have the biggest in the world of this, on your left hand side you have the biggest in the world of that”.

Till Broadway-show köpte vi sista-minuten-biljett som såldes i någon kiosk där det var kö. Det var helt ok men jag är själv mer för klassisk kultur. Sådant är dyrt och det var inget vi undersökte.

Metropolitan museum är bra. Det var det första museum i den ”genren” jag besökte. Har man ett intresse för historia så finns det väldigt många föremål i ”greatest hits”-genren samlade där.

En av de roligaste sakerna jag gjorde var att gå på konsert. Det fanns ungefär lika mycket att välja på varje dag som under 1-2 månader i Stockholm. Jämfört med Sverige var det heller inte farligt dyrt. Hur mycket man hittar som är spännande beror nog på hur specialintresserad man är av olika amerikanska genrer. För den ”normalintresserade” kan nog ett besök på Village Vanguard var ett bra alternativ. Jag skulle hellre välja en konsert med något yngre namn än med någon ”överlevande gigant”. Är det någon mer personlig ”favorit från förr” är det förstås kul ändå. Sedan finns det ju just inom jazz en hel del yngre namn som har äldre förebilder. Är Stan Getz husguden är det helt realistiskt att gå på konsert med liknande stil.

Den grej jag tyckte var mest överskattad var nog Empire State Building. Det var väl inget fel på något där men inget jättespännande heller.

1 gillning

Håller med. Välj hellre Top of the rock, Rockefeller center.

Ett okej hotel med utsikt mot Downtown är Ink 48.

1 gillning

Om jag skulle åka till NY idag skulle jag helt klart bo på något Airbnb. Prisvärdheten är helt enkelt betydligt bättre än på hotell.

När jag var där senast (för rätt länge sedan nu) bodde jag i sovsal på Chelsea hostel. Det var helt klart enklare men det var också före Airbnb.

En annan grej som jag skulle prioritera vore att i god tid ta kontakt med några släktingar som bor i NY. Det är alltid roligt med sådana bitar och allt resande blir mer spännande när det ingår lite lokala kontakter.

Jag har också en fundering om att göra husbyte med NY. Att komma till Manhattan vore inte realistiskt då och förmodligen inte till staden New York alls (men jag kan ha fel). Jag tänkte att platser som Bridgeport eller Poughkeepsie förmodligen kunde vara en rimlig ambitionsnivå. Därifrån kan man sedan ta pendeltåg in till Manhattan. Ska man åka med yngre barn finns det ändå ingen större poäng med aktiviteter senare på kvällen.

Kan starkt rekommendera 9/11 museet. Otroligt välgjort museum med riktigt bra storytelling av en händelse som påverkat dom flesta. Det är stort och det finns mycket att se så jag skulle planera in iaf en halvdag för det. När man ändå är i downtown kan man snabbt springa förbi wall street, tjuren och även kika på frihetsgudinnan om man vill det. Fördelen med New York är att man fort kan bocka av de vanliga sevärdheterna iom att många ligger nära varandra.

Hittar du något via Airbnb är prisvärt (när jag var där för 7 år sedan var det det).

Ni bör besöka The High Line, en gammal järnväg som är byggd på pålar, men numera ett fint promenadstråk. Går att gå på och av om man vill.

Finns många bra museum.
Litte italy och china town.
Gå på secret bar ( om någon passar barnen). Det är gamla hemliga lönnbarer. Drinken serveras i tekopp som man gjorde under förbudstiden.

2 gillningar

Ett museum som ingår i NY-kortet och som sannolikt barnen kan tycka är intressant är militärmuseet USS Intrepid. Det visar upp den krigiska sidan av USA på ett tämligen rättvisande sätt. När vi var där större vi på en klass med skolbarn från någon kristen privatskola, i prydliga skoluniformer. Deras lärare stod framför en monter och förklarade hur en klusterbomb fungerar: “And one bomb becomes many little bombs”. Det hela kändes iallafall hyggligt autentiskt eller vad man nu ska säga.

1 gillning

En upplevelse för livet för oss var när vår fyraåring rättade guiden på naturhistoriska muséet kring dinosaurier… :joy:

Man ska inte bråka med med 4-åringar om :sauropod::t_rex:

Ett fantastiskt museum för övrigt. Kan också rekommenderas.

1 gillning

Många bra tips.

Färjan till staten island är magisk. Billigt också.

Instämmer kring att tio of the rock är bästa utsiktsplatsen. Mycket bättre än empire state building och one world.

Central park är mysigaste platsen på jorden.

På ekonomitemat: federal reservs guldreserv är så sjukt häftig att besöka, tror dessutom att det är gratis. Man har alltså så mycket guld att bara vikten gör att man måste förvara det direkt på berggrunden. Kommer aldrig i mitt liv se lika mycket guld som man fick se där…

Annars är det bästa att bara gå runt och upptäcka. Det är nog världens härligaste stad!

1 gillning

Brunch på 230 Fifth är inte helt fel.

Tänk mycket på vad barnen kan vara intresserade av - underlättar alltid när man är på resa (som du säkert vet själv :wink:
Var där inför världscoutjamboreen 2019 och har några saker som iaf jag uppskattade:

• broadwayshow (om de gillar det) nästan allt är bra & det brukar kunna finnas sista-minutenbiljetter om ni inte absolut vill se något av det nyaste
  • coney island (framför allt för att man sett det så mycket på film etc) vi gick omkring, hängre på stranden etc & gick inte in på tivoliområdet
  • museum of the city of new york - inte så supercool kanske men fasta utställningen om hur new york växte fram tyckte jag var jätteintressant. Samtidigt var också en (ev temporär) uställning om stadsplanering & miljö som alla tyckte var kul - men den finns kankse inte kvar. Så denna beror nog på intresse.
  • AMNH Amercan Museum of Natural History (smafrt att köpa biljett på nätet fö) fundera även på ev uställning/film i Hayden Planetarium.
  • Central Park på olika sätt (förstås)
    Att bara gå runt i stan är också utmärkt & maten är nog så viktig :slight_smile:
    Kolla gärna TripAdvisor och liknande för tips generellt inte minst utifrån vad just ni tycker är kul att göra. (& äta)
1 gillning