Hej,
Vi funderar på att göra en ca 3 v lång resa i USA i sommar.
Vi är rätt säkra på att vi vill vara i Washington och New York ca 7 dagar totalt.
Men vi är osäkra på vad vi ska göra resten av tiden. Det kan både vara i anslutning till W/NY men även andra delar av landet. Kombination flyg och hyrbil är okej.
Vilka förslag har ni? Och vad är det som gör det till ett bra förslag?
7 dagar är lite snålt tilltaget för NYC o DC kan jag tycka. Ta god tid på er!!! Vill ni se ”fina” USA så åk norröver men annars kan ni ta en tur inåt landet från NYC sen och se mer av vanliga USA. Canada skulle ni hinna kika in i också.
Okej, hur mycket tid skulle du planera in för NY? Självklart kan man spendera hur mycket tid som helst i stora städer som NY men vad är rimligt för en förstabesökare?
Besökte NYC för första gången 2023. Hade 5 heldagar, det kändes inte stressat men skulle inte vilja ha mindre än så.
Och resterande tid, två veckor, kanske lite mindre för att ha tid för NYC och Washington. Det går ju att ta ett inrikesflyg var som, så låt intresset styra. Västkust med LA och SF är en helt annat upplevelse än NYC. Hyrbil längs Highway 1. Colorado har otrolig natur, New Mexico är varmt men coolt, Texas är till stor del stereotypen av Texas.
Gjort en roadtrip typ DC - söder till Charleston - in mot Atlanta GA - följa Appalacherna hela vägen tillbaka till DC. Så inte riktigt området du efterfrågar men tar och skriver ändå.
Viktigaste lärdomen är att avstånden är enorma och hade flera amerikaner fråga om vi var européer när vi berättade planerad rutt. Så räkna med mer tid än ni tror om ni kör. Kan rekommendera att ni vet ungefär var ni vill köra/bo men sen anpassar allteftersom tid/lust/ork. Boende brukade vi lösa via AirBnB par timmar innan vi visste var vi skulle stanna för natten. OBS på att ha något bokad första natten dock då US Immigration brukar kräva det.
Själv gillade vi skarpt kuststaden Charleston där jag kan rekommendera att hitta ett vettigt ställe som serverar shrimp & grits samt ett besök på Swig & Swine BBQ som är bland det bästa jag ätit när det gäller BBQ. Gillade även Appalacherna verkligen var unikt, ffa Smokey Mountains samt mellan Chattanooga - ca Winston-Salem. Även om hemskt tyckte vi det var intressant och viktigt att se lite kring historian runt slavhandel i berörda stater.
Sammanfattningsvis var vi både förvånade hur mycket det skiljer sig bland olika delar av en så pass liten del av USA. Allt från miljöer till personer - storstad, avslappnad kuststad till Sista Färden-vibbar där lokalbefolkningen avråder en från att avvika från större vägar pga “mountain folk”.
Washington D.C. kan jag rekommendera guidad tur på segway. Är lite avstånd mellan viktigaste platserna och man sparar rätt mycket tid på transporttid med segway istället för att gå. Nog svårare i NYC med tanke på mängden folk.
Pro-tip om dricker “svenskt” kaffe: ta med favoritsorten hemifrån och köp en billig kaffekokare på plats. En i sällskapet gjorde det vilket jag skrattade lite åt först men sen var den guld värd när det visade sig att det var enormt svårt att hitta kaffe med tillräckligt drag i utifrån vad man är van vid.
Instämmer detta, det “riktiga” USA, var fantastiskt. Gällande amerikansk fotboll är det dock inte säsong för detta på sommaren. Åker ni tidig höst kanske ni kan få till en träningsmatch på college.
Tack för alla tips.
En tur vi var inne på var denna (detaljerna framtagen av resebyrå).
Men vi börjar känna att det är kanske är för mycket tid som går till nationalparker (Yellowstone, Zion Park, Grand Canyon).
Någon som har sett dessa nationalparker och vet om det kommer vara “enformigt” och bara massa tid i bilen, eller om det är bra?
Ett alternativt upplägg är att kanske se 1-2 av dom tre och vara i Kalifornien istället.
Yellowstone är enormt stort och tar många timmar att passera norr till söder. Otroligt mycket folk och långa bilköer på de mest populära ställena. Känns trist att missa Glacier nationalpark när ni ändå är i Montana. Mycket finare och lugnare än Yellowstone.
Zion är väldigt fint, glödhett och fuktigt plus galet mycket folk. Kan även tipsa om Bryce som är riktigt vackert. Vi fick hela parken ensamma på morgonen där.
Bra med övernattning i Grand Canyon. Alla turistbussar kommer vid 10-11 så före det är det väldigt lugnt där.
Om ni är tveksamma till många nationalparker kanske ni ska fundera på vad det är ni vill se och få ut av resan.
Läste din fråga igen. Om det är enformigt beror nog på om du är ute efter natur eller städer. De tre parkerna är ganska olika.
Om ni beger er till Kalifornien skulle jag rekommendera San Diego, San Francisco och highway one. Men det är en väldigt lång resa i sig. Personligen har jag aldrig fastnat för LA.
Niagara-fallen ligger 6-7 timmar med bil från New York. Dock kanske lite slöseri med körande om det är det enda man är intresserad av på vägen/i närheten
Ett tips - USA är ett stort land. Försök se det som att det är flera olika länder i ett land att besöka.
Tror du amerikanerna som åker till Europa frågar - “vi tänka besöka Europa i en vecka, vilka länder ska vi besöka? Spanien, italien, Grekland, Norge, Sverige och Finland? Räcker det med 4h för Sverige?”
Försök pinna ner ett område (ett “land”) att utforska. Att t.ex. “bara” åka till Kalifornien/Nevada/Arizona och besöka några av nationalparkerna ni nämnt ovan är ju ett once-in-a-lifetime grej, njut av det istället för stressa!
Håller helt med här - ta inte ALLT på 3 veckor, det blir mest hattefnattigt, tror jag. Eller, så skulle jag se det åtminstone.
Och vill ni göra NYC/Washington DC så kan jag med fördel också rekommendera staten New York. Min bror bodde i Ithaca i ett antal år och OJ vad vackert det är där. Kallas Fingerlake District och jag skulle gärna åka tillbaka dit och uppleva än mer. Vacker natur, mycket av ‘det riktiga USA’ och vill man så finns som sagt både Niagarafallen som andra nationalparker där med.
Min första gång i NYC var jag en hel vecka - hade inte haft några problem att stanna längre heller Men så älskar jag new York också
Otroligt roligt att ta roadtrips i USA så kör kör kör
Skulle skriva liknande och verkligen trycka på att fokusera på ett område av USA. Exemplet med Europa tydliggör och visar dessutom inte hela bilden då USA är betydligt större än Europa.
Vi besökte EN del av sydöstra USA under 3 veckor och hade en genomtänkt resplan men ändå fick vi improvisera för att hinna med mer än enbart restid. Jag tänkte också att det det skulle kännas klent att “enbart” se Washington DC, kustremsan av NC och SC, landsbygden GA samt Appalacherna. Nu i efterhand känns det som att jag åkte igenom 3-4 olika länder där alla råkade prata engelska och att jag lätt kunde ha fokuserat på ett av områdena under våra 3 veckor.
Så kan verkligen instämma och rekommendera TS att skippa den planen från resebyrån och istället fokusera på ett område av USA. Detta även om allt fungerar som det ska, dvs slipper förseningar med flyg/bil.
Tack för alla svar.
Jag lyssnar in vad ni säger för jag gillar inte att känna att man ska stressa vidare hela tiden.
Sen har vi vår trettonårige son med också. På frågan vad han har för önskemål med semestern svarar han att han vill göra saker, och med det menar han att inte bara kolla på vackra vyer. Men det måste inte va massa nöjesfält och sånt, utan intressanta platser.
(Vilket jag antar han får rätt mycket av i vilket fall, inte minst i NY och Washington.)
Att åka östkusten söderut är ett av våra huvudalternativ. @belm kan du rekommendera Appalacherna eller är det som att åka i Höga Kusten / Norrland?
Om syftet är att se mycket är planen från resebyrån bra men upplevelsemässigt vore det kanske bättre att minska antalet platser. Ett syfte med resan kan vara att hitta ett favoritställe att senare återkomma till och då är det bra att se många ställen.
Då hade jag inte valt Appalacherna för det hade jag inte heller sett något nöje i när jag var tretton. Jag uppskattade vyerna, att köra på slingrande vägar, bli överraskad med att se varför en del kallas ”the Smokies”, gå på lokala museum kring ur-invånarna, sitta på en veranda och lyssna/snacka med en lokal förmåga som man inte riktigt vet vart man har honom osv. Som trettonåring hade jag varit uttråkad efter en halv dag.
Jag hade kört då kört östkusten från NYC eller Washington DC och avslutat i Orlando FL som har drösvis med äventyrsparker med mera. Vill ni få med lite av Appalacherna kan ni ta lite av de östra delarna av Blue Ridge Mountains.
Oavsett tycker jag det mest givande varit att uppleva amerikaner och det positiva i den amerikanska vardagen; event, äta ute osv. Det får ni i någon form oavsett vart ni är. Jag står fast vid min åsikt att bi skjuter er själv i foten när det gäller att klämma in så mycket, dels för att ett inställt flyg kan ställa till det och dels för att man knappt hinner landa innan det är iväg till nästa. I mitt tycke mycket bättre att köra bil för man får se skiftningar, tillåts ändra resplanen mitt i och även kan parera oförutsedda händelser.
Tillägg; också för jäkla härligt i min värld att kunna säga till trettonåring: ”vi kör ungefär den här sträckan, kolla vad du ör intresserad av så kör vi dit. Håll även koll när vi sitter i bilen om du kan hitta något du vill åka till spontant så försöker i lösa det.”
Dels blir det ett äventyr då man vet inte riktigt vart man hamnar, dels blir det kanske ännu mer engagerande att kunna påverka före och under resan.