Tips på saker att besöka, se eller göra i Washington DC

Ska ett par dagar till Washington senare i höst, tänkte höra med dig som varit där vad jag inte borde missa? :heart:

2 gillningar

Inte varit där, men såg denna för ett tag sedan.

2 gillningar

Ta på månen på National Air and Space Museum. Kommer inte ihåg om den (en bit av den) var där permanent eller om der var en trofe som flyttades runt. Var ett decenium sedan så kanske försvann det under covid :grin:

2 gillningar

Har varit i DC rätt många gånger med och utan barn när jag bodde och jobbade i USA.
Beroende på om du har barnen med eller om du tänkt hyra bil så kan upplevelsen bli lite annorlunda. Som vuxen kan man lätt spendera en hel vecka bara på museum medan man får vara lite mer kreativ med barn.

Om du ska hyra bil, vilket kan vara smidigt, så är min erfarenhet att hyrbilsfirmorna på Dulles flygplats är seriösa men att man har en helt annan syn på hur bilen får se ut. Det har t ex hänt mig flera (alla) gånger att min bokade bil varit bucklad, repad och i vissa fall smutsig inuti. Se till att fotodokumentera och be att få fylla i en besiktningsrapport innan du lämnar hyrbilsfirman vid upphämtning. Det är inte direkt tysk ordnung där…

1. The National Mall, vandra mellan Lincoln Monument och Washington Monument. Det är längre än man tror. Om ni har energi kvar i benen kan ni knalla upp till Vita Huset men här ser man inte så mycket.

2. The museum of National History, ligger nära the National Mall och är gratis entré, fullt med kul grejer för barn. Det finns mängder av andra bra museum men detta har uppskattats mest av våra.

3. Bbq på Hill country BBQ market. Hyfsat nära 1&2. Ät inte mycket innan ett besök här.

4. Mexikansk mat på Lauriol Plaza. Ligger i en annan stadsdel men maten är grym om man gillar fajitas och margaritas…

5. National Harbor outlet, kläder mm. Var billigare förr men fortfarande helt ok. Finns fler outlets men denna är närmast stan.

6. Georgetown. Mysig stadsdel för strosande och amerikanerna är omåttligt stolta över hur ”gammalt” här är.

3 gillningar

Mitt tips är att räkna 1 USD = 10 SEK hela resan.
Blir enklare och allt känns inte SÅ dyrt.
Sen får du stålsätta dig när krediträkningen kommer, men då har du i alla fall minnena från resan kvar :slight_smile:

2 gillningar

Det var ett par år sen jag var där nu men besökte då ett par gånger per år och såg då alltid till att bruncha på Founding Fathers :blush:

1 gillning