Hej!
Jag skall senare i år resa till USA, närmare bestämt NewYork.
Kom att tänka på vad man som Svensk kan “tjäna” på att köpa när man ändå är på plats?
Är fullt medveten om tull osv.
-Är det ens lönsamt att köpa något tekniskt, typ Apple eller Sonos, fungerar det likadant i Sverige?
-Kläder på en outlet?
Var där runt 2010, köpte då en del kamera tillbehör då det var ett intresse, samt riktigt bra priser gentemot Sverige.
Apples prylar är fortfarande något billigare om man handlar på rätt ställe och vid rätt tillfälle. Köpte två iPads till kidsen för ca 75% av vad de kostar här, men det var på CostCos rea. Man får dock bara amerikansk strömadapter, såklart.
Kom ihåg bara att USA (Apple) faktiskt är rätt progressiva och har tagit bort fysiska SIM-hållaren på amerikanska iPhones. Om du inte tänkt använda eSIM här i Europa.
När det gäller outlet, tänk på att många märken tillverkar kläder specifikt för sina outlets, med lite lägre kvalitet. Om du googlar kan du hitta information om hur du kan se om det är made for outlet (ofta en lite annan lapp än den som vanligtvis sitter i märkets kläder). Sedan kan det ju ändå kännas värt att köpa kläderna.
Min generella bild när det gäller den här frågan är att det absolut bästa är att ha tillgång till någon lokal adress, alltså en kompis eller bekant som bor på platsen dit man ska åka. Då kan man i god tid kartlägga sajter och kampanjer och beställa till lägsta pris. Man behöver heller inte lägga tid på att springa runt i butiker när man är på plats. De köplador som har de lägsta priserna ligger sannolikt inte i närheten av Central Park. Skulle de ha riktigt låga priser kommer det också att vara betydande köer.
Verkar ändå som att fynden är små, och mer är viktade emot att lyckas träffa en kampanj eller liknande.
När jag var där 2010 var vi inne i en riktigt stor fotobutik, där det var närmare halvapriset gentemot Sverige, visst dollarn var billigare men även om den hade stått i 10kr mins jag att priserna var riktigt bra.
Om jag tex köper en Apple produkt typ en Ipad eller watch, (tror dock inte det blir så men om det är rea eller liknade), då fungerar dessa även i Sverige om man har en svenskladdare?
Det varierar hur mycket billigare det är och var det är billigast. Min uppgift baserar sig på en egen prisjämförelse när jag skulle köpa Ipad för ett tag sedan. Jag köpte också en Iphone ganska nyligen, i Sverige dock. Där var den betydligt billigare på Amazon än på Apple store. Den hade förvisso en (sannolikt) mindre populär färg men annars var det inga konstigheter. Amazon har mer rörliga och röriga priser. De hoppar lite upp och ner från en dag till en annan, alltså även utan att det finns någon särskild kampanj som pågår. Förändringarna är för stora för att det ska handla om valutaförändringar. Jag uppfattar att Amazon helt enkelt har en prissättning styrd av algoritmer. Det går att överlista algoritmerna (så att säga) men det kräver bevakning över tid.
Apples laddare fungerar här också, du behöver bara en enkel reseadapter eller liknande. I princip all portabel elektronik klarar 110-220 volt, men man ska förstås kontrollera först.
Tobakspriserna skiljer sig enormt mellan staterna och just New York är dyrast i landet. Minimipriset för ett paket cigg där är omkring $13-14 nuförtiden, dvs mer än dubbelt så dyrt som i Sverige. Men alkohol och cannabis, absolut!
När jag var där i forntiden köpte jag jeans och löparskor. Det var rena guldgruvan med Levis för 25% av priserna här och skorna låg inte långt efter.
I mer modern tid handlade jag väldigt lite (men så hade vi en ganska knepig och unik vecka där också), men är man teknikfixerad så finns det säkert grejer att fynda.
Själv hade jag åkt ut till Williamsburg och grävt mig genom vinylaffärerna.