Dispens för utbetalning av pensionssparande i förtid

Hej,

Jag håller på att hjälpa en släkting som är väldigt skuldsatt, som har löneutmätning med en situation som inte är hållbar.

En tanke som slog mig, då personer har väldigt mycket pension sparad från tjänst och olika arbetsgivare. Så läste jag att man via Skatteverket kan ansöka om dispens för utbetalning av pensionssparande i förtid.

Personen är 45år idag och skulle man ta 20% av pensionen i förtid för att lösa alla skulder, skulle han bli skuldfri omgående. Detta i stället för att vänta ca 6 år via en löneutmätning.

Har någon i forumet här kunskap eller så kring dispens för utbetalning av pensionssparande i förtid på grund av skulder. Ansökan – Dispens för utbetalning av pensionssparande i förtid (SKV 2250) | Skatteverket

1 gillning

Det är, vad jag vet, enbart IPS, individuellt pensionssparande, som man kan få dispens för, inte tjänstepension. Så därav tror jag att din idé faller.

1 gillning

Så är det men så här skriver Skatteverket:

“För att få dispens för ett återköp av en tjänstepensionsförsäkring måste du vara försäkringstagare till försäkringen. Normalt är det din arbetsgivare som är försäkringstagare till din tjänstepensionsförsäkring. Den måste därför överlåtas till dig för att du ska kunna ansöka om dispens.”

1 gillning

OK, det är icke-kollektivavtalad försäkring? Jag har en sådan som blivit överlåten till mig när jag ville flytta den efter att tidigare arbetsgivaren var i likvidation.

Ja han har från 2 arbetsgivare tidigare där han idag inte arbetar och de hade inte kollektivavtal.

De två företagen borde ju gå med på att skriva över honom som försäkringstagare då han slutade där för 10 år sedan?

1 gillning

Testa! Det är ju första steget. Värt att veta är att tjänstepension inte ingår i bodelning men om den överlåts på släktingen så ingår den vid bodelning vid eventuell skilsmässa. Vet inte om försörjningsstöd o.s.v. kan påverkas om man har pensioner i sitt eget namn som går att plocka ut ifrån när man är 55+ om ekonomin inte skulle förbättras långsiktigt?

2 gillningar

Bra input! Han har pensionen idag samlad hos Swedbank så kanske man börjar att ställa frågan till dem och sedan vidare till respektive tidigare arbetsgivare.

Vet inte varför ett företag där han var anställd för 10 år sedan inte skulle vilja ändra till att han är försäkringstagaren..

1 gillning

Swedbank har väl inte så mycket med saken att göra, utan kontakta arbetsgivaren för att skriva över den skulle jag göra (eventuellt kombinera med flytt om man vill ha “låtsas”-anledning…

Och tidigare arbetsgivaren borde väl inte ha problem med det?

Principiellt inte. Möjligen om det är en arbetsgivare som hatar administration (skriva på ett par papper) eller att det typ är amerikansk arbetsgivare som måste fråga ett huvudkontor i Delaware som inte är ett dugg intresserade av frågan.

Jag skulle ställa frågan “jag är intresserad av att flytta min tjänstepension och som del av det skriva över den på mig för att inte behöva fråga er framåt om jag vill flytta igen om tio år. Om jag återkommer med blanketter, kan ni skriva på dem då?”