Min vän har bett mig om råd för han vet att jag hänger på “något ekonomiforum” en del Han är i 30-årsåldern och ärver nu 5 st tjänstepensionsförsäkringar på olika belopp som ska tas ut över bestämda tidsintervall enligt nedan.
Två försäkringar som betalas ut över 5 års tid, båda ger en utbetalning på 3500 kr/månad vardera.
Två försäkringar som betalas ut över 1 års tid, ger 2500 kr/mån respektive 700 kr/mån.
En försäkring, som betalas ut över 2 års tid, ger 1800 kr/mån.
Min vän tjänar i nuläget 55000/månad brutto. Detta medför att om han påbörjar uttaget av pensionsförsäkringarna direkt och fortsätter jobba som tidigare så kommer hälften gå bort i marginalskatt vilket ju känns trist såklart. Uttaget kan skjutas upp ett år i taget, dock max i 30 års tid (då är han strax över 60 år gammal).
Vad är smartast att göra ekonomiskt? Han överväger följande alternativ:
Gå ner i arbetstid så att totala inkomsten per månad blir ungefär oförändrad, eller i alla fall kring gränsen för statlig inkomstskatt.
Skjuta på alltihopa så långt bort det går, kanske går han i pension när han är ca 60 år och då slipper han skatten då.
Påbörja uttaget direkt, fortsätta arbeta heltid men löneväxla motsvarande det belopp som man får ut via försäkringarna.
Han kommer förmodligen bara föräldraledig i ett år mellan sommaren -25 och -26, så att skjuta på i ett år är väl rimligt oavsett vad han bestämmer sig för, men jag skrev lite förenklat gällande alternativen ovan. Jag misstänker att skjuta på det tills man är 60 år gammal är smartast ur ekonomisk synvinkel ifall han går i pension då, samtidigt så är det helt tokigt om han inte går i pension för då lär han tjäna ännu bättre då och “värdet av pengar” tenderar ju i regel vara större när man är ung än när man är gammal
Hur hade du gjort? Någon fallgrop som vi missat? Att löneväxla och istället ta ut den ärvda tjänstepensionen kanske kan vara fördelaktigt eftersom man får en större pensionsavsättning efter brytpunkten för statlig inkomstskatt? (AKAP-KR)
Jag hade sett dessa som en del av min pensionsplan och skjutit på alla uttag i 30 år om det är möjligt. Om kapitalet inte rörs på 30 år kommer det ha växt till rätt höga belopp.
Löneväxling: långtidssjuk. Din sjukpenning fr AG/försäkringskassan grundar sig på lön efter löneväxling.
Dödsfall: om Du dör före Du hunnit få ut alla pengarna i den ärvda tjänstepensionen, så brinner kvarstående pengar nog inne, dvs det finns sannolikt inget efterlevandeskydd i mer än ett led för en tjänstepension. Fördel med din egna löneväxling, du kan sätta dit efterlevande skydd
Sant. Enligt Försäkringskassans hemsida så kan man iofs inte ha högre SGI än 573 000 kr, så om man håller sig kring brytpunkten för statlig inkomstskatt så borde man inte förlora någon SGI på löneväxling tänker jag (?).
Sannolikt har du rätt i att man inte kan ha efterlevandeskydd på pensionsförsäkringarna på nytt, det är i så fall värt att ta i beaktning. Får kolla det.
Vilken spännande frågeställning!
När jag läste det så tyckte jag; klart personen ska löneväxla - under förutsättning att arbetsgivare skjuter till 5-6% (tack vare den lägre skatten på inbetalning till pension istf. lön).
Nackdelen är däremot @rocky_bear s kommentar om sjukskrivning. Ersättningen från företaget och dess försäkringar kommer att baseras på beloppet efter löneväxling. Det går iofs snabbt att stänga av den om det behövs. Det hände mig när jag blev långtidssjukskrivning.
Problemet med löneväxling inom AKAP-KR är tidigast uttag är 60 år så om vännen har en önskan om att gå ännu tidigare i pension så kanske personen föredrar att skjuta på dem ett år i taget och sen ta ut dem när den vill. Det är ju inte en herrejössesmassa pengar så det kommer inte att göra en jätteskillnad.
AKAP-KR har ett väldigt bra avsättning till pension så att gå ner i tid känns som en väldigt dyr lösning (pga missad 31,5% inbetalning till pension).
Jag måste erkänna att jag inte vet om löneväxling påverkar avsättningen till tjänstepension i AKAP-KR. Be personen kolla med sin pensionshandläggare i regionen/kommunen. Om de fortsätter att rapportera in inkomst före växling så låter växling som ett trevligt alternativ (eftersom personen då inte missar någon inbetalning).
Att gå ner i tid ger inte så mkt mer fritid då det är så låga belopp, däremot ger det ett rejält avbräck på pensionsinbetalningarna.
Ang. ärvda pensionsförsäkringar så träder din väns arvingar in i hens ställe vid eventuellt frånfälle, så pga det behöver man inte skynda på.
Att ta ut den under föräldraledigheten kan vara ett alternativ om det finns behov av kapital i närtid, men kolla med arbetsgivaren hur mkt de täcker upp för. I vissa fall så får man 90% ersättning från arbetsgivaren och då finns inte något jättestort belopp eller behov av att kompensera.
Jag har tagit veckor exta tjänstledighet runt sommar/jul, och det skulle ju kunna vara ett alternativ för att ta ner lönen på årsbasis. Man kan då se det som att dessa tjänstepensioner finansierar ett antal veckor semester om året.
Det hänger på att arbetsgivaren är med och godkänner ledigheten, förstås.
@Monica Kul att få svar av pensionsgurun själv, hatten av! Ska bolla detta vidare med min vän och absolut kolla upp vad som gäller kring de där extra 31,5%.
@axr En variant av att växla de här försäkringarna mot tid, det är ett bra alternativ tycker jag. Sen tror jag att min vän skulle göra det i form av föräldraledighet istället och då kan ju inte arbetsgivaren neka heller.
@Monica Visst borde man kunna formulera frågan typ så här till löneavdelningen…?
"Hej! Jag har två frågor:
Om jag väljer att löneväxla 4000 på min bruttolön så att min bruttolön blir ca 51 000 istället för 55 000, får jag då fortfarande 31,5% extra avsatt på det belopp som överstiger 7,5 inkomstbasbelopp precis som om jag hade tagit ut de pengarna som lön?
Får jag utöver detta också 5,8% extra motsvarande arbetsgivarens mellanskillnad för sociala avgifterna vs den särskilda löneskatt som istället ska betalas av arbetsgivaren?"
Ang fråga 1 så hade jag ändrat från
“det belopp som överstiger 7,5iBB” till
“de 4000 jag planerar att löneväxla”
, jag gissar nämligen att en del av lönen på 51000kr oxå är över 7,5iBB.