Ditt Avanza 2025 | Hur gick det för dig?

Har mycket finans och egentligen för mycket Sverige.

(Som ni kan se på bilden är jag inte så van vid att göra en skärmdump!)

2 gillningar

Skulle gissa att jag landar kring +7%. Tacka guldet för det.

3 gillningar

På Avanza så är det hyfsat stor bias för min del, men där ligger ISK:t med svenska aktier, utländska aktier ligger i KF hos Nordea. Det är bra om man ser över portföljen då och då så att investeringsutförandet matchar tänkt strategi.

Plus 4,7%.

1 gillning

Jag har bara min CSN-hink hos Avanza, runt en procent av portföljen som jag har i Avanza Zero. Räknar man med belåningen så blir det +∞% på eget kapital.

1 gillning

Största delen i globalfonder och hyfsad del i Allvädersportfölj samt en tung räntedel. Mest nöjd med att jag investerat varje månad, det är viktigare än vad årets avkastning råkade bli.

2 gillningar

Har en 80/20 fond-portfölj (global/Sverige). Känns lite som det finns en bias i denna tråd, likt i lönetråden, att de som det gått bra för är mer benägna att posta :wink: I ”alla” andra trådar predikar ”alla” övervikt i globala indexfonder. Blir inga 10+% i år på det… Unnar såklart er som lyckats i år dock!

3 gillningar

+1,91%

Man ska aldrig gråta över ett plus, men hade såklart önskat mer. Överlag nöjd - med tanke på hur året sett ut.

Har alla med toppensiffror postat nu?

Här kommer mina skeva siffror och jag har ju plockat ut och har majoriteten i annat på annan bank:

9 gillningar

Mer peppande att länka total avkastning, i alla fall för mig. Både 2023 och 2024 var toppenår. Så att inte ligga minus i år är helt ok. :smiling_face_with_three_hearts:

:sloth::sailboat::euro_banknote:

3 gillningar

Har inte avanza.

image

synd att man inte får välja tidsfönster också :stuck_out_tongue:

Om det är i EUR så är det nästan samma som jag fått för min huvudportfölj, som är 100 % globalindex (WEBN).

EUR/SEK har dock gått ned fem procent under året, så i SEK blir det under tre procent.

Har aldrig haft så dålig utveckling som under 2025. Portföljen på Avanza har med nöd och näppe gått plus.

Höjde lite på ögonbrynen över detta pep talk från Avanza: “Lägg inte alla pengar i ett enda bolag eller fond, då riskerar du att förlora allt om iust det innehavet går dåligt. Hos oss går det bäst för de kunder som har fler än 12 aktier eller minst 7 olika fonder i sin portfölj.”

Behövs det verkligen så många fonder? Jag har minskat på antalet fonder rejält.

2 gillningar

Ett relativt sett ämre år att sitta på enbart en global indexfond men givet den rejäla nedgången under Q1 så jag jag nöjd att hamna runt nollan (än finns det några dagar kvar att hoppas på :sweat_smile:

Jag gissar att kronkursen (över tid) är som Herren- den ger och det tar

3 gillningar

Det är euro och 100% global indexfond, fördelning: Nordnet maailma indeksi 40% | Storebrand all countries 40% | EUNL 20%. Gillar detta upplägget så får man sprida ut innehavet på tre olika fondutgivare och EUNL tar ner total avgiften så den borde landa på cirka 0,27%.

Tidigare iår hade jag en avkastning på 30% men det krascha rejält typ 2 månader sedan så jag bestämd mig att finslipa min strategi lite och köra indexfond istället, bara man får basen uppbyggt till en början av indexfonder så kanske jag fokuserar mer på aktier i framtiden då man har mer tid eller inte, idk.

Nej.

Avansa är bra på att sälja in Fomo. :see_no_evil_monkey:

4 gillningar

Exakt så tänkte jag!

Jag äger bara LF Global och landade på minus 1 %- sämst av alla som postat i denna tråd hittills :see_no_evil_monkey:

2 gillningar

Vad jag dock inte kan förstå är egentligen hur haha.

Min portfölj består till 90% av indexfond (dnb global, dnb emerging markets, plus alla bolag sverige index) sen massa små krimskrams i annat. Men det är så lite I förhållande.

Sålde av storebrand global till förmån för dnb. Men enligt dj usa (som dnb är väldigt viktad mot) missar jag ändå tydligen.

Har svårt att förstå hur min portfölj gör så stor förlust jämfört med de andra här haha

Jag trodde ändå att jag hade någorlunda lite koll på detta!