Det är nedprioriterat. För mycket annat är viktigare eller mer stimulerande just nu iaf.
Spelar inte heller så mycket längre, men Dixit är väldigt trevligt.
Skulle vara kul med en kort förklaring av alla spel. Kanske får man lust att ta sig tiden att spela något då…
Wingspan
ERA Medival age
Caylus
Village
Through the Ages
Spelar just nu nästan bara spel som funkar med barnen, men alla kan ha viss behållning av:
King of Tokyo
Zombie Kidz
Castle panic
Blokus
Men mina egna favoriter är 7 wonders och Settlers of catan
Hnefatafl
Ett spel från vikingatiden som kräver strategi och planering i flera steg.
Speluppställning på startplan gör i de svårare varianterna spelet till en utmaning även för begåvade personer med hög intelligens och förmåga att tänka i flera led frammåt.
Det går att justera startplanen så att man själv får större utmaning och inte nödvändigtvis vinner över sina barn, funkar från 9-10 år och upp.
+1 Blokus, jag älskade det spelet som barn.

Varje spelare lägger en ny bricka (tänk Tetris) i varje tur, och sakta blir brädan full… Spelaren med minst brickor kvar vinner.
Carcassonne
Catan
Ticket to Ride
Finans
Oj, det är ganska många som spelar brädspel tydligen. Trevlig!
Det verkar som att det finns några spel jag borde titta närmare på.
Jag tror att det är en superbra brädspel för nybörjare och barn, men spelen är för beroende av tur för min smak.
Fin lista! On Mars är det dock för “tungt”…
Det händer mycket inom brädspelsutveckling. Om du tittar på listan med bästa spel, är de flesta av dem inte äldre än 10 år. T.ex. Browse Board Games | BoardGameGeek
Är det inte för lite interaktion med andra spelare? Känns som Solitär spel…
Twilight Struggle är grymt bra! Ganska svårt att hitta någon på samma nivå att spela med dock… Inte kul att spela med en nybörjare, det kommer att ta typ 10+ spel för att komma till en anständig nivå. Om du är i Stockholm och vill spela TS, säg bara till!
Jag har inte provat Imperial Struggle. Kollat på Boardgamesgeek, rankingen är mycket lägre än Twilight Struggle.
Jag minns att jag gillade Finans (spel) – Wikipedia bättre än monopol när jag var mindre.
Jag gillar spel som tar tid, 30 min att sätta upp och sedan 3-4 h att spela är lagom.
Mansion of Madness ligger högst just nu
Gloomhaven har varit roligt
Annars gillar jag mindre spel:
Carcassone
Munshkin
Dune Imperium är min favorit just nu. Roligast att spela med 3-4 spelare, men funkar bra med 1-2 spelare också. Det ser komplicerat ut när man ska sätta upp spelet första gången, men varje gång jag spelat det med nya (erfarna och oerfarna) spelare så har de i princip full koll efter första rundan. Speltid ca 3h.
Jag gillar schack och Risk 
Spelar en del brädspel och väldigt blandat.
Gillar frågesport som TP och Besserwisser, men också spel som:
Settlers
Carcassonne
Mexican train
Descent - journeys in the dark
King of Tokyo / New york
När då då
Och fler.
Mansions of madness är kul!
Andra roliga spel är
Dominion
Settlers of catan
Cluedo
Funkenslag (powergrid)
Ticket to ride.
Allt beror på vem man spelar med
Definitivt lite interaktion, mer solomotorbyggande/arbetarplacering. Fortfarande väldigt trevligt att spela tillsammans. Jag älskar Miner Mole…
Puerto Rico:
Ett otroligt fint spel med en smart spelmekanik som gör varje Turn unik (ens turn blir olika beroende på vilken roll en får/väljer den rundan). Du producerar varor, skeppar på båtar, säljer dessa. Bygger upp en stad som ger fördelar osv osv. Går relativt snabbt att spela en omgång när alla är varma i kläderna. Runt 60-90min kanske. Så går att spela två på raken…
Caverna (ett nyare/utvecklat Agricola)
Ett stort spel att förbereda och ganska många moment att bemästra. Även här en smart spelmekanik som gör varje turn speciell

Power Grid
Du förser städer med el från olika källor. Försöker koppla ihop större och större nätverk och matcha det med lämplig kraft. Enklare mekanik än de ovan men väldigt kul!
Kul fråga! Brädspel är en av mina favorithobbies, men det skiftar rätt mkt vilka spel jag gillar beroende på stunden, och vad vi känner för.
Just nu så gillar jag lättsamma, relativt korta men ändå strategiska spel där man främst bygger upp sin egen grej, och inte “bråkar” med motspelarna så mkt. Gillar också när det finns en förutbestämd slutpunkt så att man kan göra allt det man planerat för. De spel som passar in där och är favoriter just nu är:
- Bunny Kingdom
- Nidavellir
- Majesty
Sen gillar jag också att spela lite längre spel också som är mer fokuserade på enginebuilding.
- Brass
- Scythe
- Concordia
Och andra favoriter som vi inte spelar lika mkt längre
- Pandemic Legacy
- 7 Wonders
- Ticket to Ride
Och om man ska spela med folk som inte är spelnördar så är social deduction spel alltid mest populärt i min erfarenhet. Där är min favorit
- Avalon
Jag vill slå ett slag för Plaid Hat Games senaste, Forgotten Waters. Ett kooperativt piratspel med röstskådespel. De är kända från Mice & Mystics, Summoner Wars och Dead of Winter.
Har även 100%-at Gloomhaven, äger allt Mansions of Madness, älskar Battlestar Galactica.
Mindre tunga favoriter är The Crew och Inhuman Condition