Nu närmar vi oss det där du tror att du kommit på något. Detta stämmer, men det beror inte på det du tror att det beror på. Jag ska förklara strax men låt mig ta ett annat exempel först.
Den amerikanska börsen har gått skitbra den sista tiden mätt i USD. Men eftersom USD har tappat i värde så har börsen i princip stått still sett ur ett SEK-perspektiv. Nu till knäckfrågan: är det valutakurserna som har gjort att jag inte tjänat så mycket på mina amerikanska investeringar? Eller är det att svenska ekonomin är stark? Och tror du det hade gjort någon skillnad för mig om mina amerikanska innehav hade handlats i EUR?
Så vad händer då om aktiekursen går upp (mätt i CNY) men CNY/HKD ner? Jo, det stämmer att du kan “vara platt” i andra valutor. Men det har ingenting med HKD att göra egentligen. Det kan vara så att kursen gick upp för att CNY gick ner. Till exempel tjänar exportbolag på svaga valutor. Det kan också vara så att bolaget ska gå ner sett ur ditt perspektiv eftersom de värderas som en viss andel av den kinesiska ekonomin, och att den kinesiska ekonomin som helhet har tappat i värde. Så trots att bolaget växer på sin hemmamarknad så kan hemmamarknaden som pusselbit i den globala ekonomin ha minskat.
Om ditt företag fortsätter vara värt lika mycket mätt i CNY, men så tappar HKD i värde. Då kommer aktiekursen att gå upp mätt i HKD. Men om HKD tappade i värde mot både CNY och SEK, till exempel på grund av något problem i USAs ekonomi, då kommer ditt innehav se likadant ut i SEK. Mellanlandningen i HKD spelade ingen roll. Eftersom det underliggande värdet inte är i HKD utan i CNY.
HKD är bara en transaktionsvaluta här. Du kommer bara vara exponerad mot HKD under den korta perioden mellan att du växlar från SEK till att du köper aktien, och omvänt.
Titta på var du har dina underliggande värden. Det är det som spelar roll.
Menar att CNY stärks, HKD kan väl röra sig mot SEK hur den vill då? Den måste väl inte försvags?
Och jag förstår din poäng med valutan påverkan på underliggande värde! men jag försöker ignorera det så länge! Låt oss i denna tråd komma överens om att “underliggade värdet” är kursen på akiten i CNY och vi bortser från valutan påverkan på detta!
Tror du är inne på riktig spår, även om det blev fel i texten. Om du har värdet på Dollar/SEK och CNY/Dollar så kan du räkna ut CNY/SEK. Felmarginalen kommer vara mindre än ett öre om du plockar kurserna från samma tidpunkt.
Jag menade såklart givet att de andra tå rör sig på ett sätt, hur some helst @Vaster säger att detta är fallet…jag är inte övertygad. Om mitt värde i SEK kan påverkas endast av en rörelse i HKD, hur kan inte vara exponerad mot den?
Sista försöket
Om något gör så att HKD 50% mer värt, men CNYSEK är stabilt så kommet dina aktier bli 1/1.5 mindre värda (mätt i HKD) men kommer du få 1.5 gånger mer SEK för de HKD. Totalt blir förändringen 1/1.5×1.5, dvs oändrat.
Du har HKD i både täljare och nämnare, de tar ut varandra. Din underliggande exponering är nämligen mot CNY oavsett vad som händer med HKD