Diversifiering på rikigt i relation till valuta!

Hej,

Det blev ganska snurrigt i tråden Diversifiering på rikigt!. Förmodligen för att jag missuppfattade en förvaltare jag pratade med och det verkar som att jag var inne på rätt spår från början. Hur som helst hoppas jag vi kan reda ut det här (och nu!)

Antag att jag har en EM MSCI replikerande passiv fond som äger H aktier i Kina bolag(dvs noterade i hong kong) i HKD.

Det vill säga att jag köper fonden i SEK, fondens Kina innehav handlas i HKD och bolagens utdelning sker i CNY(som jag försått allt)

Av detta följer att värdet på mina Kina innehav via denna fond påverkas av kryssen CNY/HKD och HKD/SEK enligt mig. Och är i princip oberande av hur CNY/SEK rör sig, det vill säga att jag INTE har någon “ren” CNY exponering.

Målet är alltså det som händer när man har Apple i dollar. Apple kan gå upp/ner och dollar kan gå upp/ner som i sin tur påverkar min de facto SEK avkastning.

Antag tex att CNY/HDK går upp(dvs CNY stärks) då kommer priset på aktien i HKD direkt öka även om det är oförändrat i CNY. Är samtidgt HKD/SEK oförändrad har jag en avkastning i SEK som enbart härsammat från CNY/HKD.

HKD/SEK kan gå hur som helst ,dvs är oberende av CNY/SEK och CNY/HKD.

Det borde därför inte uppnå syftet som jag vill åstadkomma dvs att ha exponering både mot Kina aktier och Kina valutan(som inte böhöver gå åt samma håll). Som i sin tur ger mig möjlighet att tänka på mina innehav dels i valuta termer och dels i kurs termer och ta beslut baserat på både. Har jag HKDn i mitten blir det ganska komplicert då jag måste ha HKD med i ekvationen.

Jag ber om ursäkt för röran, men det är en del att hålla reda på och det är lätt att snurra till det. Jag antar att syftet med formuet är att vi ska hjälpas åt att hålla koll på allt på ett så smidigt sätt som möjligt!

Värt att notera är att HKD är peggad mot Dollarn!

Säg gärna till om jag missat något här!

Trevlig helg!

Det du missar är att din exponering är mot de underliggande värdena. Det är alltså underliggande marknader, valutor, ländernas politik, livsåskådningar, smittospridning, centralbanker, etc. Vilken valuta som utdelningen sker i är irrelevant helt enkelt för att utdelningens storlek i sig är ett härlett attribut som beror på alla underliggande värden.

Apple är ett bra exempel. Om du köper Apples aktie så handlas den i USD. Men Apple säljer sina produkter över hela världen, och köper in sina råvaror från andra länder. Det är därför inte en ren USD-exponering. Om dollarn sjunker i värde så kommer Apple få mer USD för de varor de säljer i Sverige, alltså finns där en inbyggd hedge också.

Om du vill ha exponering mot kinesisk valuta så ska du se till att investera i bolag som i stor utsträckning säljer varor och tjänster i Kina.

1 gillning

CNY och HKD kan aldrig gå uppåt samtidigt, då HKD är peggad mot USD. Här är det 3 parter som inverkar. Du kan defacto se HKD som USD, eftersom värdet av HKD mot USD tillåts röra sig vid ett viss spann.

Så om avkastningen kommer i form av HKD, så är du beroende av hur USD är gentemot SEK.

Hej,

Tack för svaret, jag förstår att varje företag är unikt. Ett utility företag är tex i en del fall helt oberoende av import/export och således andra valutor. Är är perfekt på andra sidan av spektrat.

Anledningen att tänka på utdelning i CNY är att den kan tänkas vara det som påverkat priset. Stärks CNY får man mer utdelnig i HKD därav ett högre HKD pris.

Jag kan(eller har inte tid) inte sitta och kolla vilka land exponeringar varje bolag har i ett index för att i sin tur vikta rätt.

Det ända jag vill är att kunna tänka(som jag gör med dollarn, eller iaf gjorde när den var 10 kr)

“OK nu är dollarn svin dyr och Facebook svindyrt, nej tack!”

(tror Apple har en mer rimlig värdering)

Jag vill alltså kunna se mina innehav som båda marknads innehav och som valuta innehav och bortse from intänkterna hos varje en skilt företag. Det du kallar “underliggnade värde” tänker jag på som marknadsexponering och skiljer från valuta( även om du har rätt och att valuta kan spela stor roll)

Hur ser du på mina tankar då?

Hej,

Som jag skrev till Emil;

“Anledningen att tänka på utdelning i CNY är att den kan tänkas vara det som påverkat priset. Stärks CNY får man mer utdelnig i HKD därav ett högre HKD pris.”

Vidare tror jag inte;

“CNY och HKD kan aldrig gå uppåt samtidigt”

stämmer. Kineserna kontrollerar sin valuta den är inte peggad, de kan välja att försöka sträka den när som och jag tror de kommer att göra det framöver.

Pga det som beskriv här i princip

Det finna en teori om att ett företags aktiekurs är alla framtida utdelningar justerat för risk. Om det stämmer så är det CNY som helt och hållet styr aktiekursen och du kan strunta i att den handlas i HKD.

Mot SEK, kan självklart CNY och HKD går upp samtidigt, men inte mot varandra. CNY har ju anklagats för att artificiellt fått ett nedtryckt värde.

Precis “dividend discount”, om vi antar det kmr kursen i HKD gå upp givet att CNY/HKD går upp trots att kursen i CNY(underliggade värdet) är oförändrat.

Är då HKD/SEK platt kmr vi få avkastning från CNY/HKD rörelsen som är oberoende av CNY/SEK.

Jag att man kan trixa runt med olika rörelser i båda paren CNY/HKD och HKD/SEK och komma fram till lika avkastingar i sek givet en oförändrad kurs i CNY.

Har jag inte rätt i det?

tex CNY/HKD upp och HKD/SEK upp ger “dubbel effekt” upp trots att CNY/SEK kanske går ner

/B

Jag förstår inte, alla dessa valutor kan gå upp och ner emot varandra. Utom dollarn men det är inte med på annat sätt än att den är peggad mot HKD

Det stämmer. Men det underliggande värdet (där valutan är en komponent) är ju inte oförändrat :slight_smile:

Detta kan inte hända.

Det sista är jag inte rikitigt med på @anon88932401 verkar säga ngt likande

Om CNY stärks mot HKD, och HKD stärks mot SEK. Då måste CNY stärkas mot SEK. Det är vad man inom matematiken kallar för en “transitiv relation”.

Om det inte vore så, alltså om du har rätt. Då skulle man kunna tjäna pengar på att köpa CNY för SEK, köpa HKD för CNY och sedan köpa SEK för HKD.

Det kan vara så att den möjligheten finns under någon kort period, men den spreaden kommer att ätas upp av tradingrobotarna tills att kurserna jämnat ut sig igen. Vi snackar sekundrar.

Jag tror du rör till det eller så är jag förvirrad. Det här handlar ju om att CNY inte är fullt konvertibelt med resterande valutor i världen. Men för att ta ditt case så agerar HKD som en mellanhand. HKD peggad mot USD tillåts röra sig ett viss antal procent. Det du egentligen behöver fundera på är förhållandet mellan CNY/USD samt SEK/USD (HKD).

1 gillning

Tack. Du lyckades förklara det på ett vettigt sätt. Om HKD stärks mot SEK, så måste USD stärkas mot SEK då HKD är peggad mot USD.

Hej,

Jag tänkte på detta också..men arbitragdet bygger bara på korta intervall..man måste ju veta rörelsen för att uttnyttja det väl?

Det låter ganska konstigt att 3 valuta par måste röra sig på ett visst sätt över lång tid..

Vi kan byta ut HKD mot USD, precis!

Jag tycker inte det gör någon skillnad…som vi sa byta ut HKD mot USD. CNY/USD kan röra sig hur den vill, precis som CNY/SEK och SEK/USD

Ditt underliggande värde är ju värdet på de företag du äger. Och det värdet är i de marknader där de bedriver sin verksamhet. Så länge du har en aktie i ett företag som bedriver den mesta av sin verksamhet i CNY så har du din exponering mot CNY. Även om aktien handlas i HKD. Kursen i HKD kommer följa växelkursen mellan CNY och HKD, både över korta och långa perioder. Förutsatt förstås en effektiv marknad där aktörerna gör en korrekt bedömning av bolaget, men det får vi nog förutsätta.

Om du säljer aktien och det trillar in HKD på ditt konto, då har du bytt din exponering från CNY till HKD. Om du växlar dina HKD till SEK så byter du din exponering en gång till. Men du sitter väl aldrig med exponering mot tre valutapar? När du sålt aktien så är CNY helt ute ur bilden, och innan du har sålt aktien så är HKD egentligen irrelevant.

Jag förstår ärligt talat inte varför du blandar in HKD i den här diskussionen överhuvudtaget. Men jag förstår inte heller varför du är så fäst vid just valutor. Den enda betydelsen som valutor har är väl vem som har makten att påverka penningmängden?

Tack för tålamod. Går kursen upp men CNY ner så kan jag väl vara platt i HKD? Sen kan HKD/SEK ta en rikting som gör att jag hamnat någonstans. Kursen och CNY /HKD behöver inte gå åt samma håll…

Kurs upp och SEK/CNY upp är en annan sak då, eller?

Hei, jag gör också ett försök att förklara. Ibland hjälper det med någon ny som skriver

Valutakurser rör sig inte oberoende av varandra. Då skulle, som nämnts tidigare, det uppstå arbitragemöjligheter. Det är därför du kan se bort ifrån mellansteget med HKD, och detta gäller oavsett om valutan er peggad eller inte.

Om kursen CNY:HKD är 1 och CNY:SEK är 1 så följer det att SEK:HKD också är 1. Om SEK:HKD var 1.1 skulle du kunna tjäna pengar med att växla
1)1000 SEK till 1100HKD
2) 1100 HKD till 1100CNY
3) 1100 CNY till 1100SEK (+100 SEK)

Denna abitragemöjligheten tar robotar bort på millisekunder.

Du kunna växla dig igenom alla valutor i hela världen och fortfarande vara exponerad mot det underliggande relationen SEK:CNY (bortsett från växlingsavgifter osv).

1 gillning