DNB Global Indeks - Portföljförvaltarna berättar

Portföljförvaltarna Eivind Aukrust och Thorstein Bostad på DNB, som förvaltar fonderna “DNB Global Index” och “DNB Global Enhanced Index”, körde en presentation av fonderna idag. De tar bl.a. upp kritiken mot fonden, så som ökad koncentrationrisk där top 10 bolagen utgör 28,3% av portföljen.

Är man intresserad, och inte är rädd för lite norska, så kan man se webinariet här.

Edit: I beskrivningen av webinariet står det även:

Vill du veta mer om indexförvaltning? Espen Henriksen, professor från BI Norwegian Business School , är en auktoritet på detta området i Norge. Han deltog på webinaret “Är globala indexfonder fortfarande en solid strategi?” våren 2025 och är väl använde tid för de som är intresserade av indexförvaltning.

Kanske också kan vara av intresse om man vill höra lite mer hur portföljförvaltarna resonerar.

8 gillningar

Vad finns att förvalta i en passiv fond? Vad man ska exkludera? Nej fy för dessa gubbar.

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: PLUS-fonder utvärderar (bland annat) ny globalfond 2025

Vad är det du inte gillar med dem?

DNB har en exluderingspolicy, det bestäms inte av enskilda portföljförvaltare.

Plus AllaBolag Sverige är #38 mest ägda fond hos Avanza, och #52 hos Nordnet. Kul att det snart kommer en produkt för lilla minoriteten som går igång på ESG-fritt. Men jag och de flesta andra gör inte det :slight_smile: Jag fortsätter med ESG :100:

Du öppnar upp ditt sparande för eventuella black swans, för något årtionde eller två sedan var oljebolag 30-50% av index så som tech är i princip nu. Försvarsbolag är exkluderade av dnb osv, vill du verkligen ta det aktiva valet att sia om framtiden och exkludera dessa när när försvarsaktier/kontroversiell sektor kan eventuellt utgöra en framtida bestående del?

1 gillning

Jag tror att du underskattar intresset. I fondkategorin “Sverige”:

3 gillningar

Det kanske möjligtvis är så att väldigt många svenskar inte skulle vilja ha 30-50% oljebolag om index såg ut så? Mig inkluderat.

Jag tror du överskattar intresset.

Avanza:
Avanza Zero: 858 125 st ägare
PLUS AllaBolag: 44 952 st ägare
Det är 19x fler som bryr sig om avgiften

Nordnet:
Nordnet Sverige: 204 642 st ägare
PLUS AllaBolag: 4 998 st ägare
Det är 41x fler som bryr sig om avgiften

Så hos storbanker vet vi att de flesta väljer bankens egna fonder oavsett hur den ser ut. Och hos nätmäklarna så är det mindre än 5% som verkar bry sig.

Så vad är ett bra alternativ som inte utesluter den delen av marknaden i din mening?