Men vi har ju fallet med USA-börsen (SP500 och Nasdaq) där både index gått upp samtidigt som USD stärkts under flera år på senare tid.
Så finns det alltid en koppling mellan att om valutan går upp så går börsen i den valutan ner, och vice versa?
Men vi har ju fallet med USA-börsen (SP500 och Nasdaq) där både index gått upp samtidigt som USD stärkts under flera år på senare tid.
Så finns det alltid en koppling mellan att om valutan går upp så går börsen i den valutan ner, och vice versa?
P/E tal för Sverige Index ligger på 10,7.
Hjälp mig att förstå men borde inte det innebära att Sverige är fantastiskt undervärderat jämfört med tex USA?
Ja. Min tolkning är att svenska börsen helt enkelt gått ungefär lika bra som andra Europeiska börser, och att vi alltså i det stora hela har ungefär samma typ av företag som går ungefär lika bra. Vad har vi då för aktier i våra Europeiska index i jämförelse med Sverige?
Sverige:
Största företaget i Avanza zero är Atlas Copco (10.36%) (kompressorer, vacuumpumpar), näst störst är Investor B (8.96%).
Europa:
Länsförsäkringar Europa Index – störst är (trumvirvel) Novo Nordisk med 6.94%. Näst störst är ASML Holding MV med 5.07% (maskiner för halvledarindustri). På tredje plats har vi AstraZeneca med 3.82%.
På sexighetsskalan är det bara Novo Nordisk som ger ett mätbart utslag i denna skara.
Det är intressant att jämföra med valfritt globalt index (Nvidia, Apple, osv).
Nu ska jag fortsätta betrakta färgen som torkar och gräset som växer, vilket är ungefär lika spännande som att följa aktien Atlas Copco och hur vacuumpumpar kan tänkas revolutionera vår tillvaro.
Allt du nämner är redan inprisat i nuvarande aktiekurser.
Skillnaden i P/E består.
Atlas Copco är sexigare än du kanske tror:
Atlas Copco är naturligtvis en alldeles utmärkt aktie! ![]()
Med “sexighet” eller “wow-faktor” menade jag i huvudsak hur mycket bolaget diskuteras och hur mycket det uppmärksammas i media. Vi hör mycket om Tesla, Nvidia, Novo Nordisk, Apple. I jämförelse är det total radiotystnad vad gäller Atlas Copco.
Länk nedan till ett intressant inlägg på placera som diskuterar skillnaden mellan kapitaltunga (t ex Atlas Copco) och kapital-lätta bolag (t ex SaaS företag) och hur de värderas:
forum.placera.se/inlagg/1dab62e8-dab5-461d-8fa8-e7d26349ebec
För att få till en rättvis jämförelse av P/E för svenska resp amerikanska bolag ska man därför sannolikt inte ta ett snitt över hela börsen utan istället analysera skillnader mellan jämförbara bolag, inte minst utifrån hur kapitaltunga eller -lätta de är.
Kanske för att de förstnämnda är mycket större bolag, samt med produkter som riktar sig direkt till vanliga konsumenter vilket får större uppmärksamhet i media då det är intressant för fler läsare?
Du glömde svältåren och utvandringsvågorna till Amerikat.
Det finns väl två alternativ när man tycker att marknaden undervärderar X:
Min erfarenhet är att det oftast har varit fall (2) när jag trott att marknaden undervärderat något värdepapper.
Ja, justerar man för att Sverige har högre inflation under tiden så blir bilden mer nyanserad. Mäter man t ex inflationen med fastighetsprisindex så har nästa halva direktavkastningen från svenska börsen ätits upp av inflationen.