Donera istället för FIRE

Är inte samhällsnyttan enormt mycket högre?

Edit: Donera till välgörenhetsorganisationer om det inte framgick tydligt.
Tex om man kan pensionera sig vid 50 år och leva på avkastning men väljer att jobba kvar och donera en del av lönen.

Kan vi få lite mer substans i din fråga så blir det lättare att svara. Vad ska du donera till?

(Är det ett försök till en spin-off på en annan tråd för att göra om i grytan så säg gärna det så kan någon flagga tråden som trams.)

3 gillningar

Varför inte donera hela lönen eller varför inte frivillighets arbeter för någon organisation…
Att köpa sig fri så någon annan får göra grovjobbet är bättre än inget… Störst respekt för dom som gör grovjobbet utan ersättning…

Altrusim är ju alltid bra, sedan beror det ju på vad man jobbar med och vad man donerar till, trots allt. Om man t ex är riskkapitalist som skor sig på småsparare så hjälper det ju mindre om man donerar överskott till fattiga, speciellt om man kanske dessutom har en livsstil som även på andra sätt tär på det gemensamma.

Sedan läser jag ditt förtydligande som att pension vid 50 innebär att man inte gör något vettigt alls. Många gör ju annat som bidrar och ytterligare andra slutar för att kroppen inte orkar eller de inte trivs längre. Att då jobba vidare blir ju kontraproduktivt eftersom varken kropp eller knopp får den vila (del dyl) de behöver.

Ser man det ännu större så finns det ju bristyrken och arbetslöshet. Så lämnar man en tjänst till någon utan jobb gör man ju också nytta om man olikt denne inte behöver samhällets stöd.

Så, det är en stor och svår fråga. Den är också kopplad till den stora frågan om “evig tillväxt”, så svaret är inte lätt.

Vill nog säga att om man har så mycket pengar så man ej behöver jobba så är det bättre att sluta så att de utan jobb och pengar kan få en chans. Sedan kan man alltid donera överflödet om du har mer än du behöver

Fast funkar det så? Det är ju arbetsbrist i många yrken!

Kul tråd!

Jag har tänkt tanken att fortsätta jobba trots uppnådd FIRE. Istället för att spara skänker man då 100 % av lönen till välgörenhet och lever på avkastning.

Har ett jobb jag egentligen trivs med och ibland känns det lyxigt att hoppa av bara för att göra andra roliga projekt som är obetalda.

Hela FIRE-möjligheten kommer ju av att typ alla svenskar lever i ett väldigt överflöd och egentligen har man ju bara haft tur att födas här. På ett filosofiskt plan känns det därför rimligt på något vis.

1 gillning

…och mängden BS-jobs har vuxit på senare tid. Sex timmars arbetsdag och effektiviseringar hade lätt löst den detaljen. Alternativt ser vi till att få alla arbetsföra i arbete innan vi börjar diskutera brister.

Slår i så fall ett slag för att investera istället för att donera.

En välgörenhetsorganisation får kanske fram 50% nytta av pengarna medan en affärsängel kan skapa 100x multiplar.

1 gillning

Det tror jag inte :slightly_smiling_face:
Jag har tänkt på det ur flera perspektiv

• Efter 10 år har pengarna dubblerats. Då kan du donera dubbelt så mycket. Och så vidare.

• Pengars värde ligger i vad man får i utbyte. Att donera utan något i utbyte blir nästan att göra som Jokern i Batman: Elda upp en hög med pengar.

• När pengar investeras i produktion så ger de värde både till anställda, kunder och finansiärer. Att investera klokt gör mycket mer för samhället än donationer.

Donationer är fungibla. Nytt sjukhus ger diktatorer budgetutrymme för dynamit, krut och bensin.

Jag antar att ett alternativ också är att investera för att multiplicera pengarna och sen skänka bort dem/delar av dem när man trillar av pinnen.

Visst. Att antingen jobba direkt eller indirekt med välgörande syfte är inte tokigt om man vill det. Styr ditt liv som du vill :slight_smile: