Dränering hus med källare

Hej forumet!

Står inför dränering av hus och inser att jag får göra ett grundligt offertarbete inför bokning av entreprenör.

Det känns lätt att missa något då jag redan frågat tre stycken och dem reserverar sig för olika saker, tex slipning av tjära ingår ej, vissa har med fler brunnar än andra osv.

Skulle vara så gott att höra om någon har erfarenhet om vad som verkligen inte får missas i offerten som kan dra iväg mkt i tid (dvs kostnaden skenar)

Jag kommer förbereda så mkt som möjligt såsom ta upp plattor, ta bort buskar, ev ta bort två trappor och göra allt lättillgängligt.

Är inne på att boka inför hösten nu då vi kommer få en till liten familjemedlem i april/maj och skönt o ha trädgården iordning under sommaren.

Tacksam för era tankar och råd

Go kväll!

Per

Rekommenderar dig forumet byggahus för denna fråga

1 gillning

Japp… Kommer också behöva göra detta om ett antal år. Välj metod runt grunden som isolerar ordentligt och ger torrare grundmur. PORDRÄN eller motsvarande isolering som inte tar upp fukt verkar vara lämpligt när jag kollat på detta förut.

1 gillning

Rätt val. Här kördes dubbla skivor isodrän

Alla reserverar sig för stora stenar, blästring av tjära, oljetankar, rör osv. Går nog inte komma ifrån.

Det du ska tänka på däremot är vilken grävmaskin de kör med. Stor maskin går mkt snabbare men river upp tomten så du har ett gigantiskt återställningsjobb. Inom samma område, om man återfyller med massorna vilket är vanligast så kommer de sjunka i åratal (beroende på vilka massor) om man inte gör något för att undvika, typ paddat lager för lager

Du behöver fundera på hur du ska göra med dagvatten (dvs regnvatten) också. En del gräver ner stenkistor men det kostar extra. Själv har jag två rör som leds ut i ett buskage på sidan av tomten.

De flesta har nog med en dräneringsbrunn i offerten. Om det är berg nära huset så kan det behövas en till för att få till det bra.

Bortforsling av schaktmassor tillkommer för det mesta.

När jag dränerade om huset för några år, stod de och slipade bort en del av tjäran/asfalt med vinkelslip. De gjorde spår kan man säga. De höll nog på ett par dagar med det men det ingick i offerten.

Hej, jag har ett entreprenadföretag och har själv dränerat några hus med källare.

Det är relativt lätt för mig som entreprenör att räkna på materialet i fråga, det är inte mycket som kan springa iväg där.

Isodrän/pordrän eller linande skivor, markduk, makadam, lite lister & andra detaljer som dräneringsrör etc.

Rekommenderar alltid mina kunder att koppla på stuprören på en dagvattenledning. Rekommenderar även lövutkastare på stuprören, och om man har möjlighet gärna att hårdgöra (t.ex plattor/asfalt/betong) runtom huset, 1.20 är ett bra mått med hänsyn till att man kan gå runt huset, samt slipper växtlighet som håller fukt kvar närmst huset.

Dag&drän leds för det mesta till en sammingsbrunn med sandfång innan det släpps ut i det kommunala, eller vart man nu leder det om man inte har tillgång till kommunala ledningar.

Leder man bort vattnet som kommer uppifrån skulle jag säga att man i 9 fall av 10 tar hand om 90% av fuktproblemen i källaren till en bråkdel av kostnaden. Problemet är om man bara gör detta och inte lägger dränering, men fuktproblemen kvartstår är att man får riva upp allt igen vilket leder till en ännu dyrare kostnad i slutändan…

Det svåra att räkna på i sig är ju själva grävarbetet, det du kan göra för att få ett så exakt pris som möjligt är att gräva provgrop för att undersöka markförhållandena.

Vill ej skrämma upp dig, men förr i tiden när de gjorde en radda bostäder kunde det sluta med att man slängde ner diverse avfall på sista tomten, vilket kan leda till att priset sticker iväg rätt snabbt om du måste byta ut massor.

Beroende på var du bor kan du även få en rit ing från kommunen på din fastighet, där man ser var dina öedningar går, spillvatten, dagvatten, inkommande dricksvatten, el, fiber, gas, fjärrvärme och vad mer du kan tänkas ha nergrävt. Denna ritning underlättar även det för entreprenören, minskar risken att stöta på något okänt…

Lite snabba åsikter från mig, svarar gärna på de frågor jag kan. Mvh

2 gillningar

Du behöver inte alls lägga så mycket arbete på offerter.
Bättre att leta upp referenser och fråga dem om deras dräneringsfirma.

Välj en mindre någorlunda lokal firma som berättar vem som ska göra själva jobbet.

Låt dem arbeta på löpande räkning.
Blir enklast för båda och därmed minst kostnader.
Glöm dock inte bort arbetet med att få referenser och verkligen prata med dem. Gärna på plats hemma hos dem. Då kommer du få veta mer om “din” dräneringsfirma än alla uppgifter som du kan hitta på nätet.

2 gillningar

Det är också fullt möjligt att gräva helt för hand.
Det kommer att ta sin tid och är jobbigt men billigare.
Finns tråd på Byggahus om någon som valde det alternativet.

1 gillning