Dricks hemma och utomlands

Betalar aldrig dricks i Sverige. 1988 avskaffades serviceavgiften på notan och bakades in i priset på maten och drycken. Servitriserna har marknadsmässig lön och är inte beroende av dricks.
Att man ska skriva in beloppet själv på betalterminalen är ett idiotiskt ofog.
Om man ska behöva betala extra för att få förväntad service så arbetar personalen på fel ställe.

18 gillningar

Håller med om att det dragit iväg och det är skittråkigt när man bara ska ta ställning till X% i betalmaskinen. Gillar att lägga det kontant, vilket jag försöker göra för att det verkligen ska gå till personalen. Svårt i Sverige dock. Folk tror snart man rånat en bank om man har kontanter :slight_smile:

Hört från andra att det är riktigt tokigt med priserna i USA, inte bara pga. svenska peson. Uppenbarligen då också med dricksen. Antar det beror på att det är så svårt att få folk. Blev smått hotad i en bar i Kalifornien en gång för att jag inte fattade att varje dricka skulle dricksas, så det är väl inte helt nytt.

Jag dricksar typiskt som man gör i landet. Eftersom vi har bott i flera olika länder så är det bara att vänja sig. Brukar hänga ihop med “minimi löneläget” hur viktigt det är. Där vi bor nu i östra Europa så är det skarpt 10% annat man är väldigt missnöjd upp till 15% om man är väldigt nöjd. Sverige 10%ish vid middagar, barer (annars får service sist framöver) - reglerar lite beroende på service. Dricksar inte på luncher i Sverige. Vet från kompisar hur beroende personal ändå är av dricks i Sverige, inte helt lätt att hitta 40 h/v jobb, utan det blir att hoppa runt mellan olika ställen och knåpa ihop det vad jag förstår. Sydostasien typiskt 10%. Kina är befriat från dricks, vilket var rätt skönt, och i Japan så kom de springande efter en för att lämna tillbaka pengarna :joy: Så det är bara att rätta in sig i ledet.

3 gillningar

Dricksar som princip aldrig i Sverige. Min åsikt är att folk ska ha avtalad lön för det de avses leverera. Dricksande motverkar systematiskt det…

5 gillningar

Lönen är kanske ok. Lunchen 5 d i veckan på ena stället, kvällen på helgen på ett annat ställe, något event däremellan. Andra ställe på sommaren som behöver personal. Lite svårt att få in foten ordentligt och jobba 40 h/v året runt som ofta behövs för att kunna ha ett vettigt leverne.

Vet inte hur dricks motverkar att de som jobbar får lite mer pengar i fickan :slight_smile:

1 gillning

Rundar av försiktigt uppåt när jag själv ska skriva in summa i apparaten, i Sverige. Jag undrar alltid var pengarna hamnar. Kommer de bara in som ökad omsättning i verksamheten blir träffbilden fel. Jag vill ju att just den som servat mig ska ha pengarna. Kontanter är då bäst men jag har aldrig sådana längre.

Var hamnar pengarna man knappar in i apparaten? Någon som vet?

I vissa länder är dricksen hela lönen, t.ex Sydafrika. Rätt bra att känna till det på förhand!

Generellt i utlandet vill jag göra som alla andra.

6 gillningar

Det man bör veta när det gäller dricks i USA är att även om det är ett evigt gnällande om folk som inte dricksar tillräckligt så vill egentligen få eller ingen som jobbar i restaurangbranschen att det försvinner…av det enkla skälet att de helt enkelt tjänar mer på dricks.

Vi som är vana vid en lön man kan leva på stirrar misstroget när vi hör sånt, men det är så: det är så mycket pengar som dricksas vid sidan om - och säkert svart i många fall dessutom - att det blir skillnaden om de klarar hyran eller inte och kanske även om de behöver ta ett tredje jobb vid sidan av.

Dricks är ett otyg. Det dom står på prislappen är det jag vill betala i slutändan. Sen det här med att man själv ska slå in beloppet är ju bara sjukt effektivt och borde också slopas.
Funderar nästan på att enbart gynna restauranger där det bara är att blippa kortet och sen är det klart.

Jag upprepar min fråga: vem får extrapengarna om jag knappar in ett högre belopp?

Ser att många sällan dricksar i Sverige, vilket är helt okej då dricks alltid ska vara valfritt om ni frågar mig. Men vill ändå, som tidigare restaurangare, berätta lite om de arbetsvillkor serveringspersonal har att leva med. Lönen är inte rimlig enligt mig, och bestäms i princip helt efter ålder. Jag började som 18 åring på 99 kr i timmen, när jag slutade tjänade jag 135 kr i timmen och var då ansvarig för hela driften när jag jobbade och hade varit kvar på samma ställe i över 3 år. Den OB man får är ca 20 kr i timmen, även på nätterna. Jobbar nu inom handels och hade där samma ingångslön som den jag slutade restaurang på, vilket är lägstalön i handels, och handels ger dessutom OB på 50-100% av lönen beroende på tid och dag.

Vidare är långpannor förväntat inom restaurang (12 timmar eller mer, har kört ett stort antal 15 timmars pass under mina år) samt att stänga vid 03 och sen öppna igen morgonen efter schemaläggs inte ovanligen på rutin. På detta har man inga raster, mer än en kort matpaus på 10-15 minuter när tid finns. Ofta arbetar personalen även utan kontrakt och hur många timmar man får varierar kraftigt. Tidigare nämnda löner följer kollektivavtalet, men facket för hotell och restarang är inte det starkaste direkt så detta anses mer eller mindre okej. Värt att nämna också är att ovan villkor inte är ovanliga, i min ändå hyfsat stora stad är detta ganska standard på existerande restauranger med undantag för fine dining ställena kanske.

För att sumera så var dricksen, åtminstonde för mig, både ett välkommet tillskott men också något som gav otroligt mycket glädje på köriga pass då man kände att man gjort ett bra jobb. En helhjärtad komplimang för servicen gav dock liknande effekt och gjorde att man orkade passet.

6 gillningar

Förstår att villkoren inte är bra. Men varför tar man då jobbet?

7 gillningar

Vill poängtera återigen att jag vill att alla jobb ska ge en lön som är vettig och som man kan klara sig på.

Om man ser på serveringsyrken så är det i princip inga krav på utbildning för att kunna utföra dem.
Detta ska jämföras med andra yrken där man behöver 2-5 års studier med inkomstbortfall och massa utgifter på en miljon eller mer.
Dessa börjar alltså jobba där de ska tjäna in dessa pengar innan de kommer till ett läge där de gör “vinst” jämfört med de som började jobba utan att utbilda sig.

Då kan man fråga sig, hur mycket ska lönerna skilja sig för att det ska vara värt att utbilda sig?

3 gillningar

Det beror på vilket ställe det är. Där jag arbetade räknades allt extra från terminalerna bort från försäljningen, togs ut kontant och vi som arbetade den dagen fick sen dela på det. Vet dock att inte alla ställen gör det lika bra, utan att ägaren tar allt. Fick ibland frågan från gäster om jag fick dricksen, vilket jag kan tycka är en bra lösning. Vill själv inte ge dricks om enbart ägaren får de pengarna.

6 gillningar

Ganska ovanligt här på Malta att man blir får knappa in beloppet själv, men någon gång har serveringspersonalen till och med varit så fräck att de frågat om det blir någon dricks. Då blir det inget återbesök.

För egen del började jag inom restaurang som 16 åring redan, men först inom snabbmatsbranchen (på vissa sätt lika illa eller värre där). Arbetade parallellt med gymnasiet från andra terminen på mitt första år, och arbetade sedan genom hela gymnasietiden. Tog arbetet för att jag inte fick intervju någon annnastans. När jag sedan slutade på snabbmatstället och började arbeta på “min” restaurang så var jag 18 år och visste inte bättre, så jag ifrågasatte inte villkoren. Jag och alla mina kollegor hade en sådan arbetsmoral och teamkänsla att vi inte visste annat än att göra allt för företaget och varandra. Sen var det så galet roligt att man först inte ville sluta, även när man insåg att villkoren inte var hållbara. Tillslut vägde det negativa över och då bytte jag branch. Så missförstå mig rätt, vilkoren är inte okej men det är samtidigt ett roligt arbete och man lär sig fantastiskt mycket, jag älskade mina år på restaurang. Men vill också att gäster ska förstå att det inte är ett lätt arbete, sett till villkor och fysisk påfrästning.

3 gillningar

Håller med helt och fullt att utbildning ska löna sig. Själv har jag haft/har mina enkla arbeten vid sidan av först gymnasiestudier och nu universitetsstudier, bortsätt från några sabbatsår. Tycker dock att ansvar och sena arbetstider bör ge skälig ersättning och att vilkoren ska vara rimliga iform av raster, längd på arberspass och skälig dygnsvila. Men med låg timmlön, inga kontrakt och varierande antal timmar per månad hamnar personalen i en situation där de behöver säga ja till långpass, stängning och sen öppning etc. Tyvärr har företagen sällan råd med ens riktiga raster, för då hade mer personal behövt schemaläggas per dag och priserna höjas. Passen där jag arbetade hade inga sluttider ens, ansvarig skickade hem när möjlighet fanns i den ordning personalen kom in. Sådana faktorer ifrågasätter jag mer, men hade också varit mer benägen att fortsatt acceptera det om den ekonomiska kompensationen vägde upp för de dåliga villkoren.

2 gillningar

Dricks känns som ett helt förlegat system, så undviker det i möjligaste mån i Sverige. Men försöker ju ta seden dit man kommer, men det är inte lätt när det känns som det är olika i alla länder…

Jag förstår villkoren och det du beskriver. Men jag ser det som att dricksen är en kortsiktig felaktig lösning på ett reellt problem… Jag ser hellre ett långsiktigt hållbart tänk där man har avtal, schemaläggning och lönesättning enligt regler å lagar. Villkor som de som jobbar inom branschen och "gigekonomin kan leva på…

4 gillningar

För att peta lite i detta, i mitt tycke låter det inte som att dricks löser grundproblemet - snarare fungerar som ett plåster på såren. Lite extra pengar för att stå ut med, i vissa fall, miserabla arbetsförhållanden. Låter inte som att dricks till personal skulle göra skillnad i hur ägaren lägger upp scheman etc?

3 gillningar

Helt rätt! Jag knäckte extra som bartender när jag var yngre. Såna som du fick alltid lite bättre och snabbare service vid bardisken!
De som fick sämst service var tjejer som visste att de var skitsnygga (men oftast totalt ocharmiga) och trodde att det var bra att busvissla och dra ned urringningen… visst, jag erkänner, mina ögon höll på att trilla ur vissa tillfällen.

Om jag ska hålla mig till frågan så ger jag oftast dricks om det är en bra eller i alla fall okej service. Varför inte liksom?

1 gillning

Att det är inflation i dricks i USA är väl en rätt självklarhet. Det är inget som vi dumma svenskar förstår, iaf. inte oftast - att just vissa typer av personal i USA jobbar under minimilön, oftast timanställda och inte helt ovanligt utan några som helst kontrakt, inget fackförbund eller trygghet. De lever för dricks.

Dessa grupper hade ingen som helst trygghet under pandemin, det gäller rätt många i Sverige dessutom.
20% i dricks i NY exempelvis är minsta nivå.

För Sverige så ger jag alltid dricks om servicen var bra, maten exceptionellt god eller när man märker att personalen anstränger sig. Om jag beställer hem Uber Eat och det är minus 22 grander och snöstorm ger jag ofta lite extra dricks. Är det solsken och killen kommer i en 7 serie BMW (nåja) så blir det ingen dricks (ni fattar dock)

Jag ger dock aldrig dricks till taxibolag, förutom under pandemin då en taxi kunde ha 4 körningar på en hel dag medans jag badade i fina konsultuppdrag. Då kunde det bli 100 Kr extra på notan.
Tvärtom tycker jag detta borde få sprida sig till andra branscher.

Nu menade ju TS “USA” som utomlands jag använder samma utvärdering till dricks för en del aktiviteter som Sverige. Bra service ger bra dricks. Det finns dock undantag, om jag ska bo på samma ställe i två veckor så vill jag gärna få bra service, så då ger jag dricks som ett “lån”. Dvs jag ger dricks fast jag inte riktigt vet om servicen är bra, utan hoppas på det. För om jag inte ger dricks kan jag vara helt säker på att vi inte kommer få någon service och då blir det ingen rolig semester.