Du som har valt LYSA, varför har du gjort det (eller inte har gjort det?)

Jag hade Lysa och var nöjd. Trots en del fadäser som skavde lika mycket som Avanzas problem med pålitligheten.

Det som fick mig att flytta pengarna till Avanza är Lysas prishöjning av sin egen avgift inom det hållbara. Jag har alltid förväntat mig att när de tog hem mer och mer av förvaltningen så skulle vi närma oss 0,24% + transaktionskostnader.

Att å ena sidan säga att man går jättebra, har långsiktiga ägare och är välkapitaliserade. Men å andra sidan höja sin egen avgift, ganska så rejält om vi ska räkna procentuellt, var droppen som fick bägaren att rinna över för mig. Visst man sänkte totalavgiften ut mot kund men chockhöjde samtidigt sin egen avgift.

Så jag bytte inte för att det nödvändigtvis blir billigare på Avanza, jag bytte därför att jag är missnöjd med motiveringen till den chockhöjda egna avgiften.

1. Högre intjäning för Lysa vilket medför förbättrade möjligheter att fortsätta investera i produkten och utveckla den ytterligare för våra kunder.

Trots ovan skrivet så tycker att jag Lysa är en bra tjänst och ska hjälpa en kompis att komma igång med det hållbara sparandet. Han har åsikter om mycket här i världen och det hållbara sparandet ger honom ett sparande som stämmer överens med hans moraliska kompass. Jag hade gärna fortsatt på Lysa men kände mig ändå tvingad att protestera mot prishöjningen genom att ta min lilla plånbok och gå någon annanstans.

Edit//
Jag flyttade ursprungligen till Lysa för att jag gjorde för många beteendemässiga misstag på Avanza. Så klart. :joy: Så det är upp till bevis nu när jag är tillbaka. Får väl undvika att skämma ut RT genom att göra samma beteendemässiga misstag igen. Denna gång vet jag bättre tack vare RT (läs er). :slightly_smiling_face:

2 gillningar