Du som har valt LYSA, varför har du gjort det (eller inte har gjort det?)

Sant, man ska inte underskatta den psykologiska aspekten av att vara uthållig i sitt sparande, och den ser olika ut för oss alla.

1 gillning

Har ej. Anledning - de följer inte min investeringsfilosofi.

Och hade min investeringsfolosofi varit bred billig global aktiefond med låg avgift hade jag inte valt heller eftersom det finns billigare alternativ.

Har både lysa och avanza och lysa (hållbar) har gått överlägset bättre (trots, alt på grund av, alla goda råd härifrån) så jag lutar åt att flytta även barnsparandet till lysa.
Men behåller sparkonto, guld och lekhink på avanza.

Så mitt främsta argument är att lysa de senaste 5 åren tjänat mer pengar åt mig än jag lyckats med själv. Balansen aktier/räntor bestämmer jag själv utifrån helheten. Det har inte heller varit enkelt att hitta en bred portfölj med bra hållbara fonder på avanza och det är egentligen något jag prioriterar högt.

1 gillning

Problemet är att du hade fel fonder på Avanza. Om du hade hållit dig till Avanza Global 100% eller LF Global index 100% hade du slagit Lysa avkastning. :+1::raising_hand_man:
@Ziziooa

1 gillning

Vad hade du för portfölj på Avanza då? Lysa Hållbar är bara 2 fonder, en globalfond och en Sverigefond.

Och det till en tredjedel av priset för Lysa Hållbar

Du får en lika bred, och lika hållbar, portfölj om du väljer 80% Avanza Global och 20% vilken billig Sverigefond som helst.

2 gillningar