Du som har valt LYSA, varför har du gjort det (eller inte har gjort det?)

Trycket, finns det krav?

Jag har börjat året med att öppna konto på Lysa (hållbar 56/44, enl den rekommendation jag fick). Anledningen är att då slipper jag fundera på vilka räntefonder jag ska ha. Efter att ha betalat renovering behövde jag ett nytt sparande med medellång sparhorisont. Tänkte först komplettera basportföljen, som jag har på Avanza, med räntefond/er, men gick helt bort mig i räntetråden och gav upp den tanken. Nu kan jag bara chilla vidare. :blush:

1 gillning

Jag har haft Avanza länge och började med Lysa 2022. Tycker att det är bra att ha både Avanza och Lysa.

2 gillningar

Har haft sparande på flera olika aktörer, Swedbank, Avanza och sedan ett par år tillbaka Lysa. I takt med tiden märker jag att Lysa framstår bättre och bättre kontra den “aktiva” sparandet på Avanza. Jag har varken tiden, kunskapen eller intresset att sätta mig in i specifika enskilda aktier och har dessutom sista tiden åkt på rejält med stryk på detta. Så för min del och framtid kommer jag gå över till Lysa mer och mer.

3 gillningar

Exakt. Jag har också problem med att sitta still i båten :slight_smile: Testade också Lysα och gillar att de är enkelt och inte så många val.
Avanzα är trevligt för lekhinken då de mesta finns där, men deras gränssnitt känns stökigt och lite omodernt tycker jag.

Tycker, som du säger, Avanzas gränssnitt är skapat för att inte sitta still i båten :wink: Alldeles för mycket intryck, tips, veckans fonder m.m när man loggar in. Svårt att stå emot. Som sagt, Lysa, lugnt och stabilt. Det gäller bara att inse att på lång sikt vinner man på detta. Svårt i vissa tider av börsyra…

1 gillning

Haha, något som jag tycker är lite ironiskt att det inte är Avanza som är skadligt för mitt sparande utan det här forumet. Så sjukt lätt att hamna i någon tråd och höra att den här globalfonden minsann är bättre än den där globalfonden och man kanske ska ha den där fonden som krydda, osv.

Kontroversiell och tråkig åsikt men tror att mångas sparande hade blivit väldigt mycket bättre av att helt enkelt inte hänga på det här forumet. Det gäller iallafall för mig. Kan litegrann önska att jag lyssnat på ett avsnitt av RT, flyttat allt mitt sparande till Avanza Global och sedan glömt bort att RT existerar (det var detta min fru gjorde för 5-6 år sen).

1 gillning

Jag loggar in på Avanza några gånger i veckan, har faktiskt inte sett eller tänkt på detta men kanske beror på att jag är mest intresserad av min egen portfölj och innehaven där. Får kolla lite bättre nästa gång jag loggar in.
Eftersom jag inte alls är intresserad av vad Avanza eller andra finansbolag rekommenderar spelar det heller ingen roll för mig vad som visas. Påverkas mycket mer av det som diskuteras på detta forumet.

Frivillighet råder såklart. Lysa framställs dock som det mest rationella valet.

Ifall vi jämför med att lägga in allt i en indexfond som LF global index så är Lysa otroligt mycket dyrare till en mycket sämre avkastning historiskt.

Själv föredrar jag hög avkastning till låg avgift, så jag kör LF global index. Men vi vet ju inte hur framtiden går, vi får se helt enkelt om den dubbla avgiften Lysa tar ger bättre avkastning, vilket den historiskt aldrig gjort…

Så historiskt så får du mycket sämre avkastning till dubbla avgiften med Lysa jämfört med LF global index.

1 gillning

Nja det är nog snarare en smaksak och vilken strategi man har.
Lysa är ett bra alternativ men tex för barnsparande eller om man är helt ointresserad men tillför egentligen inget nytt som inte redan finns mer än ett cleant gränssnitt och färre val.

Är lite sugen på att lägga en portfölj i Lysa Hållbar som benchmark för mina andra portföljer.

Det är nog mest rättvist att jämföra Lysa Hållbar med LF Global de är mer lika varandra.
Lysa Bred innehåller EM vilket ju varit ett sänke.

Fortfarande sämre historisk avkastning och dyrare avgift.

Inget vinner ju över LF global index, Avanza Global eller DNB Global indeks, lika bra att bara lägga allt i någon av de fonderna.

Så tycker jag i alla fall, har funkat fint hittills för mig genom åren, vi får se om Lysas dubbla avgift ger bättre avkastning framgent.

Sen är ju tillväxtmarknader alltid kassa, producerar aldrig något högt värderat företag, men kan ju också ändras framåt.

Beror helt enkelt vad man tror, tror man diktaturer kommer producera högt värderade bolag framgent, vilket de aldrig gjort historiskt, så ska man ju köra TM och om man tror på att demokrati är bäst för att skapa högt värderade bolag kör man inte TM.

Här är listan på högt värderade bolag, självklart är nästan alla amerikanska:

Gäller att hitta rätt tidsintervall för att motivera sin investering…

5 år med endast LF Global måste ju innebära att det alltid går bäst ! Tillväxtmarknader underpresterar alltid :wink:

3 gillningar

Sen tror jag inte Lysa siktar på bäst absolut avkastning, utan snare bättre riskjusterad avkastning.

2 gillningar

Snyggt :+1:

Och ibland behöver man inte ha med usa heller

3 gillningar

Jag balanserar mina portföljer själv en gång årligen och sparar därmed 0,1% vilket blir 1000 kr per år. Rätt bra betalt för att balansera 4-5 fonder 1-2 ggr per år.

Hade jag haft mindre kapital hade jag nog haft lysa. Verkar skönt att investera och glömma bort. :innocent:

1 gillning

Jag har inte Lysa, eftersom mellan- och högriskportföljerna skulle blivit 0,18% respektive 0,11% dyrare. Dessutom har jag gärna ett visst mått på hållbarhet i portföljen. Men Lysas hållbara variant erbjuder varken globala småbolag eller realräntor, som jag gärna har i portföljerna. Lysas breda variant faller bort för mig pga exponeringen mot autokratiska regimer.

Och så ska jag inte pilla :wink:

2 gillningar

Har ej lysa, har valt Opti.

Orsak till detta är bland annat de nyhetsbrev samt de poddar Jonas från Opti är med i. För mig ger det den pepp jag behöver för att låta mitt sparande vara och låta tiden ha sin gång.

Rätt eller fel, högre avgift = lägre avkastning… det får tiden utvisa efter de 25 åren pengarna ska vara investerade.

Men utan den ”peppen” är jag rätt säker att jag gått till baka till mitt gamla jag och ej haft ett långsiktigt sparande.

2 gillningar