Jag har provat att lirka med Länsförsäkringar ang. att flytta fonder från Avanza till dem men de har inte varit så intresserade och har inte erbjudit någon vettig rabatt på bolånet.
Rabatten har i alla fall varit lägre än värdet av räntearbitraget man kan få med Avanzas värdepapperskredit så det har inte varit värt det.
Det rörde sig om en miljon i det fallet, mer än så var de inte ens intresserade av att lämna rabatt för om vi flyttar det.
Har du fått mycket rabatt på lån av att samla sparande?
Annars tänker jag lite likadant med Avanza vs Lysa. Avanza har fler tjänster som ger mervärde och som Lysa inte kan matcha, bl.a. billig värdepapperskredit.
Har Lysa för 1/3 av mina fonder (hållbar, 90/10) sedan 2020, mest för att matcha mot indexfonder (1/3), och aktier (1/3). Så här långt så går de rätt lika, men kommer nog höja Lysa till 50-70%. Anledningarna är att minska på tiden jag lägger på förvaltning, minska risken för köp av dåliga aktier och öka andelen globalt som jag äger.
Fick även mina barn att investera i Lysa, men de har en lite kortare horisont (sparar för boende) och har hållbar med 50% räntor. Med hållbar-alternativet med så mycket räntor är dyrt, över 0,45% i total avgift. Vill man ha lite mer andel räntor är det för dyrt, i alla fall för hållbar-alterantivet. Ska nog få mina barn att flytta över sparande i en ISK med hållbara aktiefond och Spiltan räntefond till ett klart bättre pris, om det nu är så svårt att hitta en hållbar räntefond som inte är så dyr. Ett alternativ är att ha kvar LYSA för aktiefonderna och spara separat i en räntefond i an AF/ISK, men då måste man ju göra ombalanseringen själv, och förlorar poängen med LYSA.
Började med lysa igår. 1:a januari.
Föredrar egna inköp och val men planerar att sätta in 200kr per månad på lysa, enbart för att många sagt att det är bra. Folk brukar säga sånt så varför inte testa ? Har råd att kasta bort 200 varje månad så det är därför.
Planerar absolut inte att göra lysa till något stort, vill bredda sparandet med fler konton och då får det ju gärna vara något som inte kräver så mycket omtanke. Huvudsakligen sparar jag i aktier. Vilket går sisådär, men det känns ju så bra att välja själv. Lär mig mer med egna misstag än andras misstag.
Egna misstag är vägen jag tänker gå på, 95% aktier, 5% index fonder.
Jag har provat många olika strategier men Lysa är det som för mig funkar bäst. Jag testade en fördelningen med likastort innehav i fonder/aktier på Avanza (där jag aktivt var inne och pillade) som 100% aktier i Lysa. Lysa gav bättre avkastning, samt att jag mådde bättre av att inte behöva vara inne och pilla. Då säger folk, köp LF Global och sitt still i båten. Jo, men det är ju det som är problemet. Att jag inte kan sitta still i båten. Har alldeles för dålig aktiementalitet.
Jag är rätt ny på sparande och vill få utlopp lite för mitt behov av att pilla. Tar mig därför friheten att själv välja vilken andel av månadens sparande som ska in på den globala resp den svenska indexfonden (och i undantagsfall någon annan fond)som utgör mitt huvudsakliga sparande. Inte för att jag tror jag tjänar på det i längden men för att inte göra andra dummare grejer, om jag inte får utlopp för att känna att jag är lite aktiv.
Har inget behov av räntor i portföljen i den fas jag är i.
Min situation är lite av ett undantagsfall här på forumet då jag bor i Finland. Jag vet att LYSA finns tillgängligt även i Finland och här har dom tydligen inte heller någon home bias i portföljen.
Orsaken varför jag inte har LYSA är att den automatiska ombalanseringen inte fungerar så bra med den finska beskattningen. Man måste betala skatt på eventuell vinst vid varje ombalansering. Jag vill ha själv kontroll över vad och när jag säljer så att jag inte hamnar att betala skatt i onödan.
Ja då fick vi liknande, de erbjöd oss 0,05% per 500tkr upp till 1mkr, så 0,1% totalt. Effekten av rabatten var mindre än räntenettot via krediten på Avanza så vi flyttade inget.
Att Avanza har en bättre hemsida och större utbud vägde också in.
Jag har LYSA som bas. Automatisk överföring och inget pillande.
Haft bas på Avanza men jag vill begränsa risken att jag börjar peta i basen (har hänt). Jag såg ingen större vits med globalfond istället för LYSA mav risk för petande. Jag har inte sett någon bra genomgång av diverse globala indexfonders genomsnittliga avkastning över tid vs LYSA relativt de olika avgifterna tills dess ligger jag kvar på LYSA.
Lysa har ju börjat med sparkonton, men hur fungerar det? Kan man se vilka de underliggande aktörerna är och hur mycket de sparat hos respektive aktör? Bara för att vara säker på att man har insättningsgarantin dvs.
Automatiskt sparande är enkelt hos de flesta internetbanker. Månadsspara Avanza Global är betydligt billigare än Lysa. Ser ingen riktig uppsida med den typen av tjänst.
Jag står och väger mellan att flytta allt innehav från Avanza till Lysa. Det som får mig att tveka är möjligheten att använda belåning hos Avanza, där jag håller mig under 10% belåning i en portfölj med olika indexfonder. Börjar dock bli osäker på om detta är ett tillräckligt bra skäl till att inte flytta och hade gärna hört argument emot.
Borde inte belåning av en global indexfond hos Avanza vara ett bättre alternativ än att lägga alla pengar hos Lysa utan belåning?
Jag har inte Lysa, men funderar på byte från Avanza för mitt pensionsspar. Anledningen till dessa funderingar är trycket från RF. Det som får mig att rygga tillbaka är delvis tidsaspekten. Beslutet bör grundas på vad som är bäst för mig om 30 år. Resonerar kring vilka alternativ kommer finnas till buds i framtiden, dvs när det är dags att ta ut. Vad säger att Lysa är det bästa alternativet på marknaden om 30 år? Fler aktörer lär väl ha utvecklat en smidig uttagsfunktion tills dess? Och hur spelar marknadsföringen för produkten in? I sådana tankar går jag.