Dubbelt så roligt nästa år?

I en av alla olika årsgenomgångar/-planeringar man kan göra stötte jag på frågan: hur kan nästa år bli dubbelt så roligt? Jag har faktiskt ingen aning, jag skulle gärna ha mer roligt, men jag vet inte hur det skulle gå till. Vad tänker forumet? Vad skulle ni behöva göra för att livet ska bli dubbelt så kul nästa år??

5 gillningar

Spara dubbelt så mycket och stirra dubbelt så mycket på börsskärmen :heart_eyes:

29 gillningar

Hoppas att bara jobba halva 2025 så det borde vara dubbelt så kul som åren innan. . tror jag
Har inte varit ledig mer än 2v i rad (3v ett år) sen jag va 13år så vet inte hur kroppen kommer reagera. . .men jag hoppas ledighet kommer vara minst dubbelt så kul som att slita på jobbet.

4 gillningar

Var var 7+ till 10 i år på roligtskalan?

För att få så mycket roligare krävs att man tar väldigt mycket risk, tror du bör dra ner avkastningskraven till en rimligare nivå som passar din riskprofil bättre.

7 gillningar

Det har varit fantastiska tider senaste åren så jag har verkligen svårt att se vad som skulle kunna göra det markant bättre. Kan verkligen inte komma på något. Haft många extremt tuffa år livet, många roliga och krävande år där jag byggt och skapat nytt liv och nu några år där jag skördat frukter där det känns lite som att det kulminerat.
Att göra fler saker som är “roliga” i stunden kommer nog nu börja urvattna de upplevelserna till slut och framförallt göra alla andra stunder i livet mindre givande. Mina vardagliga rutiner är de allra flesta dagar upplevda som roliga.

3 gillningar

Jag vet knappt. Mycket var intressant, mysigt, osv, men just kul? Vad är det ens? Är det att få utlopp för sin humor??

En mesig väg för att få mer kul är kanske att eliminera det som är tråkigast…

Roligt är svårt. Själv fokuserar jag på meningsfullt. Då blir det ofta roligt ändå.

Jag tänker mig att det ska vara mer oseriöst, mer med en klackspark.:blush:

Det är så mycket man behöver ta på allvar hela tiden.

2 gillningar

Bra fråga. Förutom de uppenbara svaren så är några rolighetsfokuserade aktiviteter jag spontant kommer att tänka på;

• Improv comedy (både se och utöva)
  • Dans/ pardans (prova olika)
  • Halvorganiserad idrott, typ korpenfotboll, handboll, innebandy, padel m.m.
  • Karaoke
  • Utekonserter
  • Krogrunda
  • Leka, jaga och brottas med bebisar/småbarn - sina egna, syskonbarn eller barnbarn (skitkul :grin:)
  • Våldgästa en gammal kompis eller släkting någonstans i världen.
  • Umgås med någon med downs eller andra förståndshandikapp (ofta verkar de tvingas fokusera på det essentiella och kan hjälpa en släppa större oro och bjuda på enkla nöjen man själv glömt bort. En gubbe jag hjälpte spelade t.ex. tamburin till sin favoritmusik och var skitnöjd)

Alkohol och droger är ju ett givet svar, men generellt tycker jag det är en balansgång mellan att vara roligt och tragiskt - i bästa fall förhöjer det nöjet i något som redan är kul. Men är det på riktigt kul så ska det ju inte behövas substanser ovanpå.

Problemet med allt ovan är att det ofta är lite av en ansträngning/ tröskel att planera och genomföra. Men med målmedvetenhet så borde man ju kunna ha mycket roligare än vad de flesta har bakom mobilen i soffan eller på träningen. Sådant som är kul helt utan någon tröskel brukar också bli otillfredsställande efter ett tag. Det blir enkla kickar och falska nöjen.

Vissa verkar bara ha en mentalitet som gör precis allting roligt. Gör de något tråkigt så hittar de det roliga i det. Jag har en avlägsen ingift familj i släkten som är sådana. De kan knappt vara seriösa 5 min. Man skrattar med och åt dem om vartannat, så fort de säger hej så ska de göra någon min. Alltid en kul anekdot eller rövarhistoria på lager och ständigt glimten i ögat. Kanske är det något man blir bättre på med träning?

5 gillningar

Life goals

3 gillningar

Tror absolut det ligger något i att man har bara så kul som man gör sig! Va rolig och delvis kanske välj att tycka det du gör är roligt så har du man roligt.
Jag upplever att jag blivit bättre på det så tror ändå det är en förmåga man kan lära sig.

Jag tänker jobba mindre <<50% under 2025 och spendera lite mer sparpengar och resa mer med frun. (vi har tagit ut pension flera år redan ). Några månader minst sammanlagt till varma trevliga platser. Ofta 2 till 4 veckor åt gången…Gärna när det är mörkt och trist här hemma eller till någon exotisk spännande plats vi inte varit ännu när säsongen är lämplig där. Även kortare resor i europa med tåg är kul. Vi har åkt flera gånger nu genom alperna med tåg och även snabbtåg lite kors och tvärs i Spanien.
(Inget tågstrul alls faktiskt , En i huvudsak Svensk pinsamhet ? ), Klart trevliga resor och inte dyrt om man bokar tåget många månader i förväg. Även intressanta städer är kul att besöka över en långhelg. Krakow senast i somras.

3 gillningar

Spara dubbelt så mycket är målet.
Resor inplanerade.
Kan bli en “längre” ledighet, man jag kanske jobbar även om sambon är ledig.
Byta bil eftersom leasingen går ut.
Bolånet blir betalt.
En hundvalp. Vår coola, tuffa, lugna hund fick vi ta bort efter 11år. 10åringen skulle tycka att det vorje skoj med en liten kompis. Så kan dom busa omkring på stora gräsmattan medans vi ligger och solar.
Mycket talar för att det blir dubbelt så roligt!

3 gillningar

Fast det är det jag är ute efter. Om livet är meningsfullt och nära mina favoritmänniskor då är man närmare klacksparken.

1 gillning

Kanske. Det känns lite som att jag har några få människor runt mig som jag kan få den stämningen med, då kan jag också vara så där. Men de är så få! Måste odla fler bekantskaper man kan vara så där snabbkäftad med och tramsig med. Är det omodernt att vara sån? Känns lite som om alla odlar framför allt andra sidor hos sig själva?

2 gillningar

Kan du umgås dubbelt så mycket med dem?

Själv har jag tänkt på att bli mer kräsen med umgänget, men i praktiken är det inte helt enkelt. Och kanske inte helt önskvärt. Men åtminstone att umgås mer med de roliga borde inte vara omöjligt. Får kanske bli nya årets projekt.

1 gillning

Ja, jag tror chanserna ökar i sammanhangen jag nämnde. Lycka till! Jag är dålig på det själv, men mina föräldrar firar fortfarande högtider med samma stora gäng som de var ute och dansade med som ungdomar.

Helt ärligt tycker jag sällan trams och skoj känns så meningsfullt i stunden. Men man borde såklart värdesätta det mycket högre, för det finns nog inget mer meningsfullt än att ha roligt i det stora hela. Ska också försöka bli bättre på det.

Jag blev nästan orolig nu. Det ligger nog något i det där. Jag upplever yngre som mycket stelare än äldre. Lyssnar man på gammal musik är det alltid något trallvänligt, ofta fokus på glädje. Idag är det våldsbejakande rap, depressiva indie- eller emo artister och dödsmetall. Kanske har vi för få problem eller något?

Det är så lätt att leva livet - Gitte Henning 1966
Throw up in the tub, then I go to sleep - Tove Lo 2013

Himlen är oskyldigt blå, som ögon när barnen är små - Ted Gärdestad 1978
Klick, Klack du blir raderad, Akhi ute helt maskerad - Alawee 2022

Jag blir så glad när solen skiner - Lasse Dahlqvist 1939
Bränn ner hela världen - Raubtier 2012

Så länge skutan kan gå - Evert Taube 1960
Skjut mig här och nu för nu kan jag dö - Thomas Stenström 2014

Men det beror nog på vilket sammanhang man är i och vilket förhållningssätt man anammar. Överlag tror jag du har en poäng, det är onormalt att vara normal nu. Alla ska ha något att klaga på. Och här sitter jag och klagar på det :sweat_smile:.

1 gillning

Spendera dubbelt så mycket pengar, tid och energi på sådant som man tycker är genuint roligt. Tex lära sig något nytt, umgås med roliga männsikor, gå på stand up, resa till något roligt ställe med roliga människor.

Kommer man inte på vad som skulle göra livet roliare så har man antingen redan ett tillräckligt roligt liv. Eller så är det dags att lägga resurserna på att utforska området.

Sex, pengar och makt.
Blir ett spännande år.