Hur omvandlar du pengar till lycka?

Hej!

Jag har ett stort hjärta och en vilja att hjälpa andra, vilket är beundransvärt. Men det är också viktigt att hitta en balans mellan att vara generös och att ta hand om sig själv och sin egen framtid. Tyvärr kunde inte jag hitta en balans i god tid. Jag började sätta på gräns och satsa på min framtid nu.

Generositet är en underbar egenskap, men den måste balanseras. Bestäm en rimlig gräns för hur mycket du kan ge bort utan att det påverkar din ekonomiska stabilitet.

Generositet behöver inte alltid vara ekonomisk. Jag kan ge av min tid, mitt stöd och min omsorg. Att vara där för någon på andra sätt än ekonomiska kan vara lika värdefullt, om inte mer.

3 gillningar

Jag omvandlar pengar till lycka genom att köpa tid. Tid går att omvandla till lycka för mig. Lycka, välmående och hälsa är något jag numera kan skapa genom tid.

Det gick inte så bra med något av dessa när jag bara skapade pengar. :joy:

Alla är olika, det gäller att hitta sin grej.

2 gillningar

Detta är det jag tar fasta på:

Omtanke, råd, tid etc smäller ofta högre för de flesta i trångmål än vad kontanter gör. Vill man hjälpa folk en halv planet bort gör däremot kontanter mer nytta.

Och samma som @WarpDriveWealth - jag unnar mig mer tid.

1 gillning

Väldigt intressant. Hur? Ge gärna ett par specifika exempel. Jag vet att det är individuellt vad som gör en glad, men vi är alla människor och inte så himla olika i grund och botten.

Det som funkar för dig fungerar nog för mig och andra också :grinning:

Jag har t.ex en liten roddbåt med utombordare. Otroligt billig att äga och underhålla iofs. Igår var jag ute på en liten naturupplevelse efter jobbet. Väldigt effektivt sätt att omvandla resurser i form av tid och pengar till lycka.

Har funderat på att skaffa flakmoppe. Min granne har en elcykel med låda. Ser väldigt gemytligt ut att göra långa utflykter i grönskan på något sådant fordon.

Annars tycker jag det är roligare att skapa än att konsumera. Möbelsnickeri, maskiner, spel, datorprogram o.s.v. Skaparglädje.

5 gillningar

Risk för att det ändå blir subjektivt. Jag kan väl börja med att jag tar väldigt lugna förmiddagar. Jag testar “slow living”

Först vanligt familjestök och skjuts till skola på morgonen (den biten är som vanligt :grimacing::+1:).

Sen hundpromenad på 1-2h, ofta på nya ställen. Vi har massor av mysiga saker att se inom 15m med bil, byar, städer, stränder, bergsstigar. Lyssnar på nyheter, böcker, musik och ibland poddar. Happy :dog2: Happy Life :nerd_face:

Efter hunden är det träning (löpning eller simning beroende på temperatur). Helt fantastiskt och något jag inte hunnit förr. Vila efter träningen på terrassen.

Efter träningen är det handling och brunch. Jag gillar att hitta en bra kombination av nyttigt och gott. Tidigare har jag inte kunnat äta gott och nyttigt. Ibland skippar jag nyttig brunch för social (ofta onyttig) lunch :nerd_face:

Sen fixar jag vanligt hemfix och ärenden. Med lite prep kan man få hela kvällen till familjen.

Redo att börja jobba runt 13 eller så.

Det här med förmiddagar är något jag verkligen hittar en balans i som passar mig. :metal: Det passar nog inte alla. Jag har även börjat med lite slow living på kvällen till viss del.

9 gillningar

Jag lever på hoppet.

Hoppet om att ha några miljoner om ett par år och bara se pengarna stiga i värde varje år tills de slut passerar min årsinkomst.

De hade varit en jäkla fräck känsla.

Annars har jag det mesta i livet, hade kunnat va kul att unna sig lite mer resor och sånt i framtiden annars mår jag bra, pengar för mig är mest för en trygghet och pengamaskin.

2 gillningar

Menar du avkastningen? För om du inte passerat årsinkomsten när du har ett par miljoner på kontot då får jag utbrista: GRATTIS! :partying_face:

1 gillning

Hehe nä så nära är jag inte, men inom 8-10 år bör de vara möjligt! Som sagt, väldigt motiverande tanke som driver allt mitt sparande.

2 gillningar

Har ett stort fritidsintresse i gamla tåg. Tyvärr hade jag inte råd att hjälpa till när man var yngre (pga transport mm) men nu när man är äldre så har man inte fysiken och hälsan. Får bli lite stöd ekonomiskt då och då istället. Det är lycka för mig att se någon gammal vagn/lok eller dylikt röra på sig igen och veta att man dragit ett litet strå till stacken.

3 gillningar

Jag sätter stort värde i att inte känna mig begränsad. Jag kan handla vad jag vill i mataffären utan att ta hänsyn till pris, jag kan tanka bilen utan att kolla på mätaren osv. Jag lägger pengar på hobbies såsom pyssel hemma eller streaming sport. Enkla nöjen är lycka för mig.

Sen lägger jag en hel del tid på generositet istället. Jag engagerar mig gärna ideellt vilket jag tycker både känns bra och hjälper mig att utvecklas som person.

Det du skriver i din trådstart ger mig intrycket att du har gett för mycket tidigare i ditt liv. Jag vet inte om du menar till närstående eller till organisationer, men jag tipsar ändå om något som har hjälpt mig rörande välgörenhet:
Jag har en stående autogiro varje månad (till Läkare utan gränser som har en hög grad av pengar som går till verksamheten). Att jag har gjort ett aktivt val om summa och vilket ”min” välgörenhet är gör det enklare att säga nej till andra behjärtansvärda organisationer (som förstås också gör ett bra jobb).

4 gillningar

Mitt korta svar är att gå i pension tidigt. Älskar mina långsamma förmiddagar som jag kan njuta nu. Mmen vid 12tiden är jag redo för världen…

10 gillningar

Hur omvandlar du pengar till lycka? Den var svår. Jag skänker en lite pengar varje månad till någons lycka. Jag kan inte säga att jag finner någon lycka i att göra så. Jag är en ganska enkel varelse så att inte behöva begränsa mig när jag köper mat och dryck ger bekvämlighet. Inte lycka. Lite fetma kanske. Musik i form av konserter och album ger mig en viss lycka. Jag tror överlag att jag försöker uppnå trivsel i mitt liv. Lycka för mig är euforiska känslor och inget man ständigt kan leva i.

4 gillningar

För mig är lycka att hitta balans i mitt liv mellan jobb / umgås med vänner / vara ute i naturen / träna / yoga/ meditation/ läsa böcker / lära mig nya saker / våga utmana mig själv / hitta nya mål och insikter/ resa till något äventyrligt land / åka snowboard/ skidor!

4 gillningar

Jag upplever att det går i perioder då jag får ekvationen att gå ihop. Då balansen av in och ut på energikontot är ganska lagom och påfyllningen av energi (lycka?) funkar.

De senaste månaderna, kanske det senaste året, har det inte gått ihop sig. Ev är det en femtioårskris men upplever att sånt som tidigare var en given pickmeup inte längre funkar på samma sätt. Svårt att säga varför men vill bara tillföra det perspektivet att livet inte är statiskt och att man kan behöva uppfinna vad ”kul” och givande är på nytt.

7 gillningar