Dum fråga - vad gör man om man får punktering?

Kan tillägga att står man illa till på motorväg kan det vara läge att ringa 112. Jag var tvungen att stanna på E4 nyligen och hade inte möjlighet att köra fram till en avfart (en stor jävla plastdunk kom farande och kilade in sig under bilen.)

De skickade ut ett par snälla poliser som spärrade av ena körfältet samt såg till att jag inte klev runt på motorvägen, en bil från räddningstjänst anslöt och de kontaktade även bärgare som kom och löste huvudproblemet.

8 gillningar

Vet en person som fick berättat för sig att lämna bilen och ställa sig utanför vid vägrenen.

Sagt och gjort, deras bil blir påkörd och personen avlider efter att ha blivit träffad av flygande bildelar.

Lärdomen är att ta sig mot trafiken för att undvika att bli träffad av delar.

2 gillningar

En första fundering är också vad det är för däck på bilen. På min förra bil där jag inte hade reservhjul med hade jag run-flat däck (“punkteringsfria”). Då kan man stillsamt köra vidare till närmaste däckverkstad för att byta istället för att bli stående.

Ifall du har smygpunka så kan du ha med dig en liten kompressor som du sätter i tänduttaget, alternativt andvända spray

Lite kuriosa. En familjemedlems gamla bil blev lite trött en dag. I samband med bärgningen så berättade bärgaren att han aldrig haft så mycket att göra sedan elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet blivit populärt. Att få hämta en gammal bensinare gjorde honom nostalgisk.

Osäker på om laddhybrider och elbilar är av sämre kvalité eller om dessa biltyper drar till sig förare av sämre kvalité. Sådana som åkte kommunalt innan kanske. :joy:

Det är nog bara att försöka parkera bilen på ett säkert ställe och ringa bärgning (försäkringsbolaget) eller 112 om du står jävligt illa till.

1 gillning

På motorled/väg = du går inte ut och byter däck.
Du vandrar inte längst med motorvägen och ställer ut varningstriangel.

Däcktrycksövervakning i all ära. Händer det överraskande och plötsligt så hjälper det inget alls.

Ring 112. De hjälper till snabbt och fixar ut en varning över TA eller liknande. Var snabb och noga med att påpeka det inte finns personskador för att inte ta upp onödig tid. Härifrån fixar de säkert bärgare direkt med prio. (ringer du själv tar det tid)

Allt detta inte 100% för er skull utan för i princip allt okörbart folk som blir nyfikna och tappar kontrollen över sin bil.

Iaf mina värderingar här.

4 gillningar

Ett sånt kit fast med en liten kompressor är det jag använder, aldrig sett med gaspatroner tidigare. Men kan även vara bra att ha med en tång för att ev. dra ut det som orsakat punkteringen, samt en liten sprejflaska med diskmedelsvatten för att hitta andra skador (ex. i djupa delen på sommardäck). Skulle aldrig spreja in något i däcket.

Att man inte ska ha något lagningskit i bilen utan alltid ringa efter bärgning anser jag vara ett rent ut sagt dåligt råd. För all del, om man upplever att man riskerar liv och lem för att man står vid motorvägkanten ring efter bärgning. Men för i princip alla andra scenarion är det bättre att bara reparera däcket och sedan få det permanent fixat (även om jag själv åkt runt med denna typ av temporär lagning i åratal) när man har tillfälle. Inte sällan upptäcker folk att de har punktering efter att de har parkerat… att då slippa ordna ett annat däck, vänta i timtal på assistans eller stanna var 15-20:e minut för att pumpa däcket är guld värt.

1 gillning

Göra nått dumt i körningen, vad tänker du på då? Som att köra på en spik? Har fått punka några ggr där det däcket tömts på 10 sekunder typ.

Så tätt ligger inte mackarna riktigt…

Ser nu att Biltema erbjuder bägge alternativen, så något förbud verkar det inte ha blivit efter dödsolyckorna.

“Fara H222 Extremt brandfarlig aerosol.”
Något för den som tycker att det verkar helt rimligt att fylla ett bildäck med gasol, med sprängkraft motsvarande trotyl. Verkstadspersonalen kan ha avvikande uppfattning.

Och så finns det dubbelt så dyra alternativet med en icke brandfarlig gas.

Själv sällar jag mig till dem som inte sprutar in klet i däcken. Jag håller mig till ölkorvar, men nackdelen är att man behöver ha koll på var skadan sitter och kanske montera av hjulet. Kanske borde skaffa en sådan där brandsäker däckfix som komplement trots allt.

1 gillning

Köra fort på en gatukant, i väggrenen, i ett potthål, på något större som ligger på vägen som en järnstång m.m. Sånt kan man undvika om man är aktsam. Kollar man på mobilen blir det ofta annat … . Såna skador med snabb bortfall av all luft är mycket ovanligare än alla pyspunker.

Köra på en spik er helt odramatiskt egentligen. Kan gå månader innan man förlorar luft - även om spiken inte sitter kvar.

Jag fick en gång hela däcksidan slitsat efter en snabb påfartskurva på Autobahn. Däcket hade uttröttnats helt enkelt. Men även då kunde jag klara mig till mack, ringa assistans, hålla under väntetiden trycket uppe och rulla sen efter bergningsbilen till däcksverkstaden.