Igår var jag på roadtrip till Trollhättan och kom att tänka på en sak. Vad gör man om man får punktering på motorvägen. I min gamla V70 så hade jag ett reservdäck som man kunde byta till. Men det har jag inte i Teslan. Är det bara att ringa bärgning då? ![]()
Hmm, det finns inte en sådan där burk man liksom kör in som lagar däcket tillfälligt?
Jag rekommenderar att du avlägsnar dig och dina medpassagerare från motorvägen snabbast möjligt, reservdäck eller inte. Ring bärgning.
Det gäller att ha koll på vilken drivgas det är i burken. Förhoppningsvis har utvecklingen gått mot säkrare alternativ, men det finns säkert en och annan farlig burk kvar hos någon snäll kompis.
Själv har jag lagat punktering med ölkorv och vanlig luft, men det beror ju på hur läckaget ser ut om det kommer funka. Använde en liten mobil 12V-kompressor, men har i efterhand kommit underfund med att en mountainbikepump är mer prisvärd.
Vad är en ölkorv i detta sammanhanget?
Jag har använt en sån här punkteringsspray: Däckfix, 500 ml - Biltema.se
Funkade fint. Men du ska ändå ta dig till däckverkstan sen, det är en tillfällig lagning.
Edit: Eller är det tillfälligt? CRC skriver på sin produkt att det är en permanent lagning
https://www.granngarden.se/dackfix-crc-stora-dack-500-ml
CRC Däckfix lagar och pumpar alla typer av däck. Snabbt, enkelt, rent och permanent. En burk räcker för däck upp till 205 x 16". Ger permanent lagning och upp-pumpning av däcket på samma gång.
https://www.tesla.com/sv_se/support/roadside-assistance
Vägassistans
Tesla Vägassistans jobbar för att tillhandahålla omedelbar vägassistans till dig, dygnet runt, 365 dagar om året. Detta team är tillägnat vägassistans. Svar på andra frågor hittar du genom att besöka våra supportsidor.
Punktering
Skador på hjul eller däck som orsakar punktering eller osäkra körförhållanden.
Täckning: Punkteringstjänster tillhandahålls för upp till 80 km.
Skulle rekommendera att ringa bärgning.
Finns ett antal gånger där sprej eller liknande metoder inte är bra, samt att det beror på om du har slanglösa däck eller inte (det har du till 99,99%). Är punkteringen större än 6mm eller på fel ställe (sidovägg eller utanför slitytan) så kan däckets konstruktion påverkats och generellt går det ej att reparera själv. Däckfix i all ära, men det är för mig en nödlösning om det inte går att bärga snabbt.
Och händer det något, glöm inte:
Varna, lämna, larma!
- Varna – sätt på varningsblinkers och ställ ut varningstriangel!
- Lämna – bilen och vägen!
- Larma – ring bilbärgare!
OBS: Lämna innebär inte att stå i vägkant eller ens att sitta i diket. Ta dig så långt från vägen som möjligt, skulle din bils placering orsaka en olycka vill man inte stå i närheten.
Det går att hitta billigare på exempelvis Amazon, utan gaspatroner.
Fick jag punktering på motorvägen hade jag kört sakta på punkteringen tills jag kom av motorvägen och kunde stanna på ett säkert ställe (parkering eller liknande). Sedan är man nog så illa tvungen att använda bärgning ![]()
Tack så hemskt mycket! Ni är bäst. ![]()
![]()
Nu har jag skrivit ut ett dokument som kan ligga i handskfacket. Tack även @Andre_Granstrom för påpekandet om att ta sig till säkerhet och markera tydligt.
Min mamma har alltid assistansförsäkring, hon varvar firmor. För varje gång hon bytt firma så får hon bra erbjudanden från de tidigare.
Skönt och smidigt vid punktering, motorfel eller när bilens dörrar valde att låsa sig själva. När vi stod utanför med nycklarna kvar inne i bilen. ![]()
WORD:
Och om det är stört omöjligt att lämna helt så ska man aldrig aldrig aldrig stå ‘framför bilen’ eller vid sidan om den, för om den stillastående bilen blir påkörd vill man inte i sin tur stå så man blir påkörd av sin egen (eller påkörande) bil. Har hänt med förskräcklig utkomst… ![]()
Assistans är bra, men sist jag behövde det var närmaste kontrakterade bärgare 14 mil bort och hadde 4 bärgningar i kö med X antal mil. Gick inte få dom att skicka ej kontrakterad bärgare som fanns i närheten. Dessiton skulle dom bara bärga till orginalverkstad som har helgstängt, ej till gummiverkstad som kunde ordna på kvällen.
Så ett reservhhul i bilen dkall man ha, punkaspeay kan ju fungera på mindre punkteringar…
Mamma har fått vänta 2 timmar som mest, troligen tar det liknande tid att få tag på assistans själv på plats. Plus att det är dyrare.
Men kör man ofta på landsorten med långt till städer, så kanske det finns bättre hjälp.
På landet fixar vi punkteringarna själva. Om jag hade en bil utan reservhjul skulle jag ta med ett sommar/vinterhjul i skuffen.
En nyare bil har däcktrycksövervakning. Det betyder att du har bra marginal på dig att agera enligt vad situation kräver.
En stor skada med omedelbar totalförlust av luft är otroligt sällsynt - om du inte gjorde något ‘dumt’ i din körning. Om du råker ut för det: skit i fälgen, kör vidare sakta till säker plats.
Snabb sänkning av tryck: Man tar sig från mack till mack och pumpar 3,5 bar. Man kommer troligen fram till hjälp under veckodagar.
Långsamt trycksänkning: Inget problem. Planera i förväg.
Om man verkligen ser ingen annan lösning till exempel på helgen m.m.: leta upp personer med liknande fordon som man kan ‘akutlåna’ ett hjul från. Kör genom villaområdet eller liknande. Jag har gjort det en gång faktiskt och alla blev nöjda. Nöd har ingen lag. Fungerar bättre när man har en dusinbil såklart.
Använder man fyllmedel etc. måste sen däcket och ventil m.m. bytas. Onödig kostnad ofta.
De flesta halvförsälringar , delkasko har med bärgning mot självrisk. Assistansförsäkringarn erbjuder samma utan självrisk, men det de inte talar om är att de använder din halvförsäkring och löser dim självrisk.
i mitt fall ca 600kr/år för assistansförsäkringen vs 1500 i självrisk.
2 ggr har jag fått punka sedan 1992.
En gång på 90 väg, däcket sköt hela ventilen och efter några sekunder fick jag kämpa för att hålla bilen på vägen eftersom den balanserde på 3 hjul. andra gången blev jag bländad på en 30 väg i byn och körde mot en mycket hög kansten och slet upp hjulet.
blev bärgad 500 m. jag vågade inte köra på fälgen med risk för att skada bromsok eller styrning etc.
ingetdera fall hade sprayburkslösningen hjälpt.
Min mamma har oftast små bilar, tror hon betalar mindre än dig. Men hon får ofta problem med bilen och hon har reumatism, så det är skönt att veta att hjälpen kommer om något händer.
Eftersom du kör Tesla har du däcktrycksövervakning vilket gör att du 1) upptäcker oftast punktering i tid 2) inte bör använda spray då den förstör sensorn