Dumt att köpa arrenderat fritidshus?

Hej!

Jag och min sambo funderar på att köpa fritidshus. Nu har vi hittat ett som vi tycker jättemycket om men då ser vi att det är ett arrendeavtal där man ska betala 15 000 per år.

Är det dumt? Kan dom som äger marken bara kicka ut en när som helst? Någon som har erfarenhet av arrendeavtal på fritidshus som kan berätta lite?

Borde man undvika det till varje pris och alltid leta efter äganderätt?

Tack!

Det brukar vara svårt att få lån till arrende.

Skulle själv ha prioriterat ägd mark om det går.

1 gillning

Jag arrenderade stuga för cirka 12 år sen. Var både för och nackdelar.

Fördelar

• Skönt att kunna ringa hyresvärden vid fel.
  • Skönt att slippa betala för färg och annat underhåll.
  • De skötte vägunderhåll och skottning.
  • Bra sätt att testa om man gillar sommarstuga.

Nackdelar

• Det tog ibland lång tid att fixa fel.
  • Hyresvärden var trevlig, men blev svårt sjuk under slutet på min hyrestid, så avslutet blev rörigt.
  • Min förhoppning var att kunna köpa loss stugan efter x antal år, detta hade sagts var möjligt vid tillträde. Men när jag sen ville köpa var priset för högt, arrendeavgiften för hög och löp bara på 5 år i taget. Det var också oklart om det gick att stycka av tomten. Så jag skaffade sen en egen stuga.
  • Extra avgifter för el, elnät och försäkring drog iväg. Så betalade över 2300kr per månad totalt under större delen av året.

Men det var en bra lärdom och jag ångrar det inte, för var säkrare när jag sen köpte min stuga därefter. Köpte sen stuga utan el, vilket sänkte kostnaderna rejält.

1 gillning

Kom på, när du arrenderar tomt så kolla så huset är registrerat som en egen småhusenhet. Kan bli knas med rotavdrag annars.

Sen är jag osäker på arrendeavtal, är de långa, så är det nog ganska riskfritt, men är de korta, skulle jag vara försiktig. Tror man kan kolla upp vad som gäller kring besittningsrätt online, eller med en jurist.

Edit
Långa = 50+ år.
Korta = cirka 5-10 år.

Vi har fritidshus på arrenderad tomt. Vi har inte haft problem att få rotavdrag, etc trots att alla fritidshus på området har samma fastighetsbeteckning. Vi hade kunnat ta bolån med vårt arrendekontrakt som grund, dock valde vi låna upp på vårt hus istället då det blev bättre villkor.
Största fördelen med fritidshus på arrendetomt är att priset normalt är klart lägre än motsvarande hus och läge med friköpt tomt.
Nackdelen förutom arrendekostnaden är att det är en viss osäkerhet vad som kan hända efter 10år när arrendekontraktet ska förnyas. Men i min kalkyl så finns det tre scenarion: 1, avtalet förnyas med 10 ytterligare år (mest troligt). 2, markägaren erbjuder oss att stycka av och köpa tomten (det hade vi gärna gjort). 3, Markägaren behöver marken till något annat, i så fall behöver han lösa ut oss.

1 gillning

Ja jag vill nog säga att det är rätt dumt av följande skäl:

• går ej att pantsätta (lös egendom)
  • ständiga omförhandlingar med markägaren
  • risk för kraftig höjning av arrendeavgiften om tomten ligger attraktivt och övriga priser går upp.
  • Eventuella värdehöjningar faller markägaren tillgodo- inte arrendatorn. Dvs ökade markvärden = höjd arrendeavgift= lägre värde på själva arrendet

Vi har själva ett sommarhus på en arrendetomt i ett fantastiskt läge intill en sjö med sandstrand. Vi vågar dock inte göra några större investeringar i byggnaden då vi inte äger marken. Det är långt ifrån säkert att vi får tillbaka pengarna vid en försäljning. Men vi ser det heller inte som en investering utan som ett rent sommarnöje/konsumtion som vi har kvar så länge vi tycker det är värt. Har man det förhållningssättet är det klart att man kan köpa ett hus på en arrendetomt.

3 gillningar

I vårt sommarområde finns ett stort antal arrendetomter. Några av de problem vi noterat.

• markägaren har full kontroll över tomten. Det innebär till exempel att varje träd som man vill ta bort måste godkännas av markägaren.
  • osäkerhet kring kommande arrendeavtal, så kolla noga hur länge nuvarande avtal gäller
  • tveksamt om dét är lönt att investera i förbättringar när man inte äger själv

Fastigheter på arrende är normalt billigare, vilket kan ses som en fördel, men det ger också lägre pris när man en dag säljer