Jag har dragit ner på min matbudget rejält den senaste tiden så förstår problematiken! Såg på Matkoma (Youtube) att ett paket Gevalia gått upp från typ 27 spänn 2019 till 70:- nu… Helt vansinning. Min lön har inte ökat på detta sättet tyvärr haha.
Mitt första tips är att inventera alla skåp som skafferi, frys och kylskåp minst på veckobasis, sätt sen upp en post it lapp på kylen med en lista över de saker som är på väg att gå ut/ behöver ätas upp. Det är menyn för denna vecka. Stödhandla endast det absolut nödvändigaste för att komplettera. Man kan hitta på mycket roliga recept om man är kreativ Jag har inte haft något matsvinn alls på flera månader.
Andra tipset är att köra alla rester/ bitar som blir över i en omelett/ pytt/ soppa/ wrap. En DL havreris kvar i ett paket i skåpet? Ner i en soppa. Gör soppbaser på billiga köttbuljongtärningar och frysta grönsaker, samt billigt ris eller pasta. Håll dig till vanliga ingredienser och gör inte recept som kräver 30 olika grejer eller specialingredienser du bara använder en gång (Harissa? Står fortfarande i min kyl och väntar på bättre dagar).
Tredje tipset är hårt men bra om du behöver spara ordentligt: köp ingenting som kostar över 100 kr/ kilo. Detta eliminerar nästan all fisk (förutom makrill & tonfisk typ) och mycket kött. Dock finns det superbra kött som fläskytterfilé att köpa till extrapris ofta på Willy’s, köp flera när det är billigt och frys in, släng i en gryta med lite BBQ sås, supergott. Köp hel kyckling färsk (till extrapris) eller fryst och tina över natten, stycka själv eller kör hel i ugn, mycket billigare än kycklingbröst (och godare!). Garant (Willy’s) är ett bra lågprismärke, jag gillar dock personligen inte Eldorado eller Ica Basics, men det är värt att testa sig fram på vissa ingredienser. Ibland blir man positivt överaskad!
Mitt sista tips är: havregryn, falukorv, knäckebröd, blodpudding, lök, morot, vitkål, ris, pasta, potatis & torkade bönor/ linser på säck är något av det billigaste du kan köpa. Dryga ut alla kötträtter t ex köttfärssås med rivna morötter och häften svarta bönor istället för kött, samma smak, mindre kalorier, billigare! Gör refried beans (superenkelt) och ät i tortillas med nån grönsak du tycker om. Köp även frukt och grönt på lösvikt om det finns, allt som kommer i en förpackning (förutom viss potatis och äpplen) är oftast dyrare, t ex champinjoner i 250 g förpackning som är svindyrt. Håll koll på säsongerna och försök inte köpa sparris i februari som en viss person försökte göra nyligen pga sparris-cravings
Jag har gjort det till en rolig utmaning a la “vad kan jag göra med de här fem konstiga grejerna plus en burk med Bullens pilsnerkorv” och upptäckt nya recept som blivit bra! (Och några hemska fails, men vi nämner inte dem idag, idag är en glad dag).
Lycka till!