Har en fundering kring köp av lägenhet i Stockholm.
När jag slösurfar på Hemnet och ser dessa dyra objekt för 20msek plus… det är ju knappast brist på det utbudet.
Jag vet inte om det finns statistik över hur belånade köpare av dessa objekt är. Minimum-insats är något som många kan nå upp till. Jag har hela tiden undrat om de flesta av dessa objekt köps av folk med high net worth som betalar halva om inte hela beloppet kontant.
Betalar man minsta insats så blir månadskostnaden väldigt hög.
Har någon en ide hur privatekonomin för dessa köpare ser ut och hur det eventuellt skulle se ut när de köper en sån bostad i förhållande till kontantinsats/lån.
Det är väl bara att jämföra köpeskillingen med pantbreven (edit: nu tänkte jag hus, med lägenhet blir det svårare). Är man ännu mer nyfiken kan man kolla upp köparnas inkomster på Ratsit.
De har främst andra tillgångar som realiseras/används skulle jag säga, aktier, fonder, andra bostäder osv. Traditionell belåningsgrad 50-85% kopplat till bostaden är nog ovanligt. (Sen kan de ändå ha lån t ex belåning på aktieportfölj osv)
Det är inte särskillt representativt att titta bostad för bostad och skapa min egen statistik. Finns för stora avvikelser om jag tittar jag på en handfull av bostäder.
När det gäller bostäder för >20 miljoner skulle jag säga att det vanligaste är entreprenörer av olika slag, med eller utan en exit i bagaget. Min erfarenhet är att ”vanliga” höginkomsttagare lägger sig inte över 20 milj. Man får fina lägenheter med tillräckligt med plats för en familj mellan 14-18 miljoner så finns ingen anledning att gå över 20’ om man inte har utrymme att kosta på sig. Så man finansierar inte främst 20 milj och uppåt med lån.
Om du menar alla föreningar i Sverige så är det nog så, men om du begränsar det till bostadsrättsföreningar som har lägenheter som kostar 20 miljoner ser det lite annorlunda ut. många av dessa är väldigt gamla, och en hel del av dessa har inte ens några avgifter och godar juridiska personer.
Inte de jag tittat på. Vet du varför man inte vill acceptera juridisk person, tänker att det kanske är någon bakomliggande orsak med beskattning eller något annat som påverkar föreningen.
Tycker jag ser det ganska ofta, men kan inte avgöra hur vanligt det är.
Kan tänka mig att föreningen faktiskt vill veta vem som bor i lägenheten, underlättar ju på alla sätt och vis. Lite svårt att kräva ett ett AB infinner sig på höststädningen för att ta ett praktiskt exempel.
Kan tänka mig det finns villkor i stadgar mm just för juridiska personer där man säkert tänkt på detta.
Om för stor del av boytan som är upplåten med bostadsrätt innehas av juridiska personer kan föreningen komma att klassas som oäkta. Det vill man i regel undvika.