Argumentet är ju att samma skräpföretag får pengarna ändå. Men visst hitta ett labb som inte är ägt av någon av de stora smutsiga så är det lite bättre. Men argumentet mot odlade är att det fortfarande är diamanter… En sten som inte ens är så ovanlig och vars efterfråga är konstgjord genom marknadsföring och artificiell begränsning av utbud.
Platina slits ännu mindre än vitguld
Men kolla upp dina försäkringar, de kan täcka borttappade ringar.
Men om företaget får mer pengar från sina labbodlade diamanter borde de ju utveckla det snarare än att fortsätta försöka utvinna riktiga diamanter. Jaja.
Argumentet att ha diamanter är ju “de är fina”, och mer behövs inte för smycken tänker jag
Dels är det en industri, allt som heter bröllop eller förlovning blir ofta dubbelt så dyrt. Ringar, tårtor, buketter catering etc. Men guldpriset har också gått upp väldigt mycket de senaste åren. De ringar vi köpte för 10 år sen kostar det dubbla i handeln idag.
Vi köpte två ringar här och blev nöjda med det. https://fintochbilligt.se/ringar/forlovningsringar/tungsten/impact-gold-18k-guldplaterad-tungstensring-med-hogblank-finish.html
De vill ju göra “riktiga” diamanter mer exklusiva för att kunna sälja till ett enormt överpris. Men de vill samtidigt tjäna pengar på marknaden som inte tänker köpa riktiga.
Uppdatering: tillslut landade jag i en vigselring trots allt (kommer börja använda den när vi gifter oss nästa år och det blir bara en ring för mig då jag inte är en ring-person)
Köpte min på Kaplans som du rekommenderade
Åh, vad roligt att du har hittat en jättefin ring. Den är stilren, modern och jag hoppas att du kommer att trivas med den. Man får bra hjälp på Kaplans och där finns mycket att välja på i olika prisklasser. Tack för återkopplingen.
Mycket tjusig
Klart det är. Alla sådana där grejer utnyttjas maximalt av marknadskrafterna eftersom man vet att folk kan lägga hur mycket pengar som helst på det. Mår rent illa av det och har aldrig köpt något. Varken studentmössa, balkläder, ringar, dop-whatever (finns säkert något som ska shoppas i samband med sånt) eller nån flashig 20-30-40-50-födelsedagsgåva.
För vår del tycker vi inte att det kändes som en bluff. Vi gick till en liten/fristående guldsmed som jobbade för hand (dvs ej cad-ritade ringar) vilket vi tyckte blev snyggt och personligt. Visst gick det ett antal tusenlappar men tänker att det huvudsakligen bekostade arbetstiden. (Sen kanske det känns som en liten peng i sammanhanget pga att bröllopet blev aningen dyrare……)
Grattis till det stundande bröllopet!
Ni behöver inte några dyra ringar för att bedyra er kärlek till varandra. Men det är ju praktiskt då man kanske slipper ovälkomna inviter när man är ute med kompisarna.
Däremot är guld en oerhört bra investering! Ju osäkrare marknad desto fler som investerar i guld.
Vi lät en guldsmed designa våra ringar från eget guld.
Fin ring.
Vi ville ha nått annorlunda, valde att låta tillverka ringar i palladium hos en egensinnig men duktig guldsmed.
Vitglänsande ädelmetall med fin lyster, lägre densitet och billigare än guld per gram håller ner priset bara man hittar nån som vill jobba med det.
Tack
Ja, jag hoppas att jag kommer trivas med den. Jag är så ovan att ha ring så har haft väldigt, väldigt svårt att bestämma mig. Först och främst om det var ”värt” och sen när jag väl kollade efter ringar så visste jag inte vad jag egentligen ville ha och har kollat runt mycket utan framgång förrän nu.
Det som främst fick mig att bestämma mig för att köpa en mer hållbar ring var att jag insåg att jag inte ville att prästen ska välsigna en ring som jag sen måste byta ut (vilket hade varit fallet om jag valt en tunn silverring)
Tips på kul podd i ämnet:
Tyvärr eller vad jag ska säga så är jag en sån person som drivs mycket av statussymboler som märkeskläder osv. Min vigselring på bilden kostar 30:000 som är designad av mig och specialgjord och förlovningsringen kostar 4:000.
För mig är det jätteviktigt med sånt för jag känner att det är en stor del av min personlighet att visa för mig själv att jag har råd med det. Är adlig och har mycket pengar då tycker jag att det
hör till min personlighet.
Jag är väll väldigt amerikansk på det sättet.
Ja där är man ju olika
Men om man som du tycker om ringar och tycker det är viktigt är det ju super att själv vara med och designa och få en alldeles unik ring
Även om jag personligen inte är så mycket för att lägga stora summor på just ringar så tycker jag absolut att man ska lägga pengar på det som är viktigt för en själv, så länge man gör det främst för sin egen skull, har råd med det och har en stabil ekonomi i övrigt
Tack för din fina kommentar! Jag som tyckte att jag framstod så osympatisk osv. Tack det gjorde mig väldigt glad, och jag håller helt med dig
Ja, så glad över mina unika vigselring
Det som ändå är intressant är att för exempelvis diamanter så är det vanligt i Sverige att man använder diamanter med lägre kvalitet samtidigt som priserna är markant mycket högre. Snacka om att utnyttja kundernas okunskap maximalt.
Jasså? Det hade jag ingen aning om
Är det vissa länder man ”borde” handla diamanter i för att få bättre kvalité till ett mer rimligt pris?
Nu har jag ju redan gjort mitt val, men av nyfikenhet vore det intressant