Dyra ringar = en bluff?

Man får som kund av diamanter likväl som av allt annat göra sin egen bedömning och läsa på. Vad är viktigt för dig? Är det storleken på diamanten, kvaliteten, färgen, slipningen eller helheten? Vad är du beredd att betala för vad?
Mer info Hjälp - En diamants färg och renhet - Kaplans Auktioner.
Ett poddavsnitt på ämnet; 24. Det stora avsnittet om diamanter! - Smyckespodden | Lyssna här | Poddtoppen.se

Vi köpte diamant samt ringar i Kina men finns säkert andra länder med liknande pris.

Det blev däremot en ganska konstig stämning i de svenska affärerna när vi började fråga om kvalitet på diamanter samt diamantcertfikat. Märktes tydligt att det inte var så många som frågade om det :thinking:.

Självklart men av nån anledning så visar man bara storlek i Sverige och de andra 3 C:na verkar vara av mycket mindre vikt. Min personliga reflektion är att detta beror på att diamantringar är en sällanköpsvara där många saknar kompetens, då är det lätt att fokusera på det som märks mest dvs storlek,

2 gillningar

Min upplevelse är att bättre juvelerare har koll på vad de säljer och gärna berättar mer om kvalitet och skillnader mellan olika förslag. Men det kan säkert skilja.

1 gillning

Håller med om din upplevelse av att Sverige inte ligger i topp när det gäller riktigt exklusiva smycken. Man certifierar dessutom inte diamanter under 0,25 carat, och man ska aldrig köpa ocertifierat över 0,5 carat.

Jag har köpt diamanter från Sydafrika och Indien, med cert. Alla C är viktiga om man vill ha en inte alltför liten gnistrande sten enligt mig.

Sedan har jag låtit en guldsmed infatta stenen till smycken.

2 gillningar

Jag tycker själv om diamantsmycken, de är vackra, men man ska nog inte se det som en investering.

Labbodlade diamanter går inte att skilja från naturliga, och det enda som ger en naturlig diamant sitt värde är certifikatet.

Andrahandsvärdet på ett diamantsmycke utan certifikat är inte stort.

Guld kan inte skapas på konstgjord väg, och kommer därmed att behålla sitt värde på ett annat sätt än diamanter.

2 gillningar