Dyraste prylen du använt idag?

Raderat av användare

3 gillningar

Så är det ju såklart. Men samtidigt är det skillnad på Smegkylen stor som en lägenhet eller åttalågorsspisen i italiensk design och en vanlig kyl respektive spis ur standardsortimentet. Det var mest därför jag nämnde det.

Hurra för fler instrument i tråden! :smiley:

Eftersom den lagligen räknas som ägodel, vår hund (12kSEK).

5 gillningar

“Använder” lät nästan banförbjudet och olagligt här, men jag förstår tanken. Men man får vara blödig och sortera husdjuren under posten familjemedlemmar.

Än är det bara morgon så det dyraste är sängen för 22k följt av kaffemaskinen för drygt 6k. Båda gör sitt för att bidra till en bra start på dagen :smiley:

1 gillning

Räknas värmepannan? Den drog igång rejält nu på morgonen när det var +4°C.

Annars är det dator + övriga arbetsredskap som garanterat kostar mest av de saker jag använder dagligen.

Om vi bortser från rena teknikprylar är det cykeln, kaffekvarnen och sängen (i den ordningen) som används dagligen och kostar mycket pengar.

Även om jag ända sen unga tonåren dreglat över vintagesynthar har ändå det ekonomiska förnuftet vunnit över habegäret på den här fronten.

Hela min setup har kostat mindre än 20 000kr.
Kali LP-6 studiomonitorer: 4000kr
Mackie Mix12FX mixer: 1000kr
Shure SRH400 hörlurar: 1000kr
Evolution MK-149 Midi keyboard (köpt på 90-talet): inköpspris 1500kr, värde 0kr förmodligen
Diverse mjukvara: 10 000kr

Den enda fysiska synthen (förutom den jag byggt själv) jag har (kvar) är en Roland D-110 som jag köpte begagnat för en 500kr eller nåt. Men den är så komplicerad att använda (ökänd för sitt usla användargränsnitt) så det var riktigt länge sen jag plockade fram den.

1 gillning

Om vitvaror räknas så är det vår fantastiska french door-kylfrys från Fisher & Paykel. Ligger på ca 44k idag, har haft den i fem år och ger mig fortfarande en känsla av nöjdhet var gång jag öppnar den.

Bortsett från vitvaror? TV-soffan från Ihreborn som vi köpte till vårt första ägda boende för 16 år sedan. Vi gav lite drygt 15k för den då vilket var ca dubbelt upp mot vår ursprungliga soffbudget och 50% mer än vad vi tänkt lägga efter att vi börjat titta runt lite. Den är fortfarande sköna att sitta i och klädseln i tyg ser inte särskilt sliten ut heller.

2 gillningar

:grinning: Jag tar starkt avstånd från ovanstående.

Det är självklart en kär familjemedlem med alldeles för mycket makt i familjen :grinning: men man slås ibland av hur husdjur behandlas juridiskt. De är mer eller mindre som vilken ägodel som helst. Men jag tror i en ljus framtid att djur kommer ges lite mer rättigheter.

1 gillning

Nu bara lovande? :wink:

Madrassen: Bruno

1 gillning

Rolex 16570, sitter på handleden varje dag. Inköptes för några år sedan för 29k :slight_smile:

2 gillningar

Vi äger inte så mycket av enorma ekonomiska värden, mest för att intresset kanske inte finns där. Samt att vi väljer mycket begagnat när det t.ex. gäller möbler (då vi har småbarn hemma). Gör inte lika ont i själen om de spiller juice/youghurt i en (billig) begagnad soffa.
Men till topic, i hushållet så skulle det nog vara smycken (ringar) som nog är absolut dyrast. Men sett till prylar så är det nog barnvagnen, den kostade runt 17’000 kr när den köptes ny.

Mvh,

2 gillningar

Min Siemens kaffemaskin för 18k september 2019. Minns att jag tänkte ”den här kommer nog inte reas på black friday”, den sänktes till 13k på black friday. :joy:

Kanske ett av mina bästa köp någonsin, kommer leverera utsökt kaffe i många år och inte fel att kunna prata med den för att starta o göra beställningar (min fru är van och kallar mina tekniska prylar för mina kompisar).

4 gillningar

…den sänktes till 13k på black friday.

Aj :sweat_smile: Men det kanske fanns ett annat värde i att du köpte den när du köpte den? :innocent:

Dyraste pryl jag använt idag är min dator, men den ser jag mer som en tillgång eftersom jag arbetar på den och således tjänar pengar via den. Jag anser också att jag köpt en rimligt dyr dator med tanke på mina behov och inte kostat på mig mer än nödvändigt.

Den näst dyraste prylen jag använt idag och som hamnar under kategorin lyxkonsumtion är min vattenkokare. Den kostade 1700 kr och jag kan egentligen koka vatten på spisen i en kastrull… men vattenkokaren är fin och jag dricker te varje dag och tycker om att kunna välja temperatur exakt beroende på vad jag brygger.

5 gillningar

Oh yeah, RT behöver fler tedrickare. Välkommen till forumet! :slightly_smiling_face: :teapot:

2 gillningar

Välkommen till forumet! :slightly_smiling_face: :teapot:

Tack :hugs:

iPhone 13, 8,7K när det begav sig. Värd varenda krona då den används flitigast av all min elektronik!

På andra plats ligger givetvis hörlurarna tillika kroppsdelen Sony WH-1000XM3 för jämförelsevis blygsamma 2,5K. Men ack så mycket brusreduceringen ger tillbaka för den slanten!

4 gillningar

Jag har nog använt idag dom billigaste av alla här även om dom är de dyraste av dom använda sakerna…
Samsung platta kostade 700 kr för 7-8 år sen…
Samsung mobil kostade närmare 1.000 kr för 4 år sen…

3 gillningar

All the power to you! Det är dyrt för aktieportföljen att vara attraherad till den senaste tekniken :wink:

Men Samsung-plattan… Har du installerat typ LineageOS på den eller kör du med utdaterat Android? Mjukvaran är ju tyvärr där äldre elektronik brister idag och bristen på säkerhetsuppdateringar brukar ju bli nådastöten :frowning:

Noll koll på mjukvaror… Me andra ord ingen aning…:sunglasses: