E-Handelsprojekt 2.0

Hej alla,

Jag behöver lite rådgivning och tips inför att starta om mitt e-handelsföretag som säljer kläder online. Tidigare drev jag en liknande verksamhet tillsammans med en vän i form av ett handelsbolag. Jag skötte det mesta av jobbet, som att bygga hemsidan, hantera bankärenden och deklarationer. Min kompanjon skulle sköta designen, men det föll platt och företaget låg vilande. Vi fick mycket ordrar i början när vi skapade mycket, och gick första året med vinst. Andra året var det året som han inte bidrog med mycket och företaget dalade. Vi hade även lite problem med redovisningen eftersom jag saknar expertkunskap inom området.

Nu vill jag starta om verksamheten som ett aktiebolag och gå in helhjärtat i projektet. Jag tänker att jag denna gång ska anlita en extern part för att sköta redovisningen och revisionen. Jag skulle uppskatta om ni kunde ge mig några tips på bra alternativ för detta. Finns det någon bra indikation över vad redovisning och revision kostar?

Jag hade tidigare SEB som bank men var inte nöjd. Finns det någon annan bank ni rekommenderar? Jag är intresserad av en mer nytänkande bank snarare än en traditionell bank.

När det gäller bokföring så kunde jag hantera det själv genom att använda SpeedLedger, men som AB vill jag inte göra årsredovisningen. Några tips på hur jag kan hantera detta vore uppskattat.

Denna gång kommer jag även att samarbeta med min sambo, som är en mycket duktig designer. Jag tänker ta med mig allt jag lärt mig från förra gången och bygga upp allt mycket mer professionellt och bättre.

Tack på förhand för alla tips och råd ni kan ge mig!

Vad saknar du? Lättare att ge förslag om du vet vad du vill ha.

Jag har använt https://www.arsredovisning-online.se/ för mitt AB. Mitt eget AB är ingen avancerad verksamhet så för mig har det fungerat väldigt lätt att göra det själv genom deras tjänst för någon tusenlapp. Jag använder också SpeedLedger och har för mig jag har något rabatt genom dem.