E.On. har historiskt kapat rören om man sa upp fjärrvärme

Du ansvarar för ledningarna på egen fastighet. Snarare en försäkringsfråga om jobbet är äldre än 5år alternativt 10år vid materialfel.
Annars installatörens problem.

Fjärrvärmeledningen förmodligen proppad i båda ändarna där den kapats utanför fastighetsgränsen.

Leveransgränsen är normalt inte vid tomtgräns på fjärrvärmen, se bild nedan.

Jag känner till att två av mina grannar har fått läckage via inkommande fjärrvärme där fjärrvärme bolaget har fått bekosta renoveringen men då ligger leveransgränsen vid första avstängningsventil i huset.

Ahh, ok. Hos mej är det tomtgräns, kan ju givetvis vara olika. Leverans däremot är in i huset. Jag misstolkade nog också, då jag trodde vi pratade om kapade ledningar, och att man tagit bort fjm i källaren med inläckage som följd.

Kanske går att argumentera att skadan på ledningen är innan leveransgränsen så reperationskostnader ligger på anläggningsägaren.

Men beror på hur det gamla avtalet såg ut men jag är ytterst tveksam att det kommer fungera att få fjärrvärmebolaget att betala detta.