En diskmaskins Eco-program, dvs det program som används när man redovisar energiförbrukning tar från 3:15 till drygt 5 timmar. Allt beroende på modell och tillverkare.
Normal-programmet har inte tagit 1h på över 20 år och idag ligger de vanligen runt 2:30.
De flesta diskmaskiner idag har program på ca 60 minuter som diskar normalsmutsad disk (dvs ej besvärliga intorkade rester och brända gratängformar) med ett klart tillfredställande resultat. På en del modeller hittar du program runt 30 min också men då får du kompromissa med både disk- och torkresultat. Det är dessutom långtifrån säkert att en diskmaskinstablett hinner lösa upp sig under diskfasen på ett 30 min-program.
Rent allmänt tycker jag folk är väl nojjiga kring längden på Eco-programmen - kör igång maskinen när ni ätit klart för kvällen och låt det ta den tid det tar. Du får ren disk till en otroligt låg kostnad. Sedan tar du till gryt-programmet (typ 70 grader) varannan månad när du gör rent köksfläktens fettfilter så håller sig maskinen fräsch över tid. (Fettfiltren ska diskas ensamma i maskinen - du vill inte få in matrester i filtret.)