Eco program på diskmaskin, varför är de så sjukt långa?

Vilka program har maskinen då? Att det står AAA+ på fronten tyder på att det är en lite äldre maskin men gissningsvis har den energiklass A+ och då har den garanterat ett mer ekonomiskt program än det du kör.

Instämmer! Vi är inne på vår andra. Försökte hitta en kopia av den tidigare som var extremt smart inredd med fyra våningar, nyttjade utrymmet till max på höjden. Tyvärr hade de ändrat lite på modellen (slopat den översta knivhyllan och minskat höjden på mellanvåningen), men rymmer ändå mer än de flesta maskiner. Det borde ju innebära besparing av både vatten och el rimligen, förutsatt att man fyller den. Tysta är de också. Jag trodde ASKO var finskt, men så är det tydligen inte längre.

Jag har noterat att för många diskmaskiner nuförtiden så anges att det tar ca 3h för en disk.

Men är det endast om man använder Eco-program?

Om man använder Standard-program, klarar de flesta av att diska på ca 1h som för tidigare generationer (som fanns för ca 10-15 år sedan)? Eller är det vissa märken / modeller som inte är så snabba, utan faktiskt tar ca 2-3h även för Standard-program?

10-15 år sen skulle jag säga är samma generation som idag… :slight_smile: känns inte som det hänt så mycket på denna tid. Men alla maskiner jag har sett har något program som går ganska snabbt, men kallas ofta för typ “snabbprogram” eller liknande. De långa programmen är endast för att spara vatten och/eller energi.

Ja, de brukar jämföras med Eco-programmet för att ha samma referensramar vid EU-märkning etc.

Jag har inte sett en enda diskmaskin utan ett snabbprogram på åtminstone 1h. Men eco har nog s.a.s börjat betraktas som ”standard” idag.

Har man tiden på sin sida är eco alltid att föredra. För precis som vi kommit fram till i tråden så gör tiden som disken är blötlagd minst lika mycket som temperaturen.

Ok, men klarar snabbprogrammet av att få disken lika ren?

Orsaken att jag frågar är att på äldre generationer diskmaskiner så var standardprogrammet ca 1 h och snabbprogrammet betydligt kortare än det. Men då klarade inte snabbprogrammet av att få disken ren om den var hårt smutsad.

Hur stänger man av pipet? :sweat_smile:

1 gillning

Det varierar, så man får googla efter manualen för sin maskin, men på min diskmaskin så håller man inne två knappar samtidigt för att komma in i inställningsläget, där ljudet kan stängas av. På min mikrovågsugn så håller man inne Avbryt-knappen i några sekunder för att komma in i ett generellt inställningsläge.

En diskmaskins Eco-program, dvs det program som används när man redovisar energiförbrukning tar från 3:15 till drygt 5 timmar. Allt beroende på modell och tillverkare.

Normal-programmet har inte tagit 1h på över 20 år och idag ligger de vanligen runt 2:30.

De flesta diskmaskiner idag har program på ca 60 minuter som diskar normalsmutsad disk (dvs ej besvärliga intorkade rester och brända gratängformar) med ett klart tillfredställande resultat. På en del modeller hittar du program runt 30 min också men då får du kompromissa med både disk- och torkresultat. Det är dessutom långtifrån säkert att en diskmaskinstablett hinner lösa upp sig under diskfasen på ett 30 min-program.

Rent allmänt tycker jag folk är väl nojjiga kring längden på Eco-programmen - kör igång maskinen när ni ätit klart för kvällen och låt det ta den tid det tar. Du får ren disk till en otroligt låg kostnad. Sedan tar du till gryt-programmet (typ 70 grader) varannan månad när du gör rent köksfläktens fettfilter så håller sig maskinen fräsch över tid. (Fettfiltren ska diskas ensamma i maskinen - du vill inte få in matrester i filtret.)

2 gillningar

Ok, så det var ca 20 år istället för 15 år sedan Standard programmet tog 1h. Frågeställningen är dock fortfarande giltig.

Ok, är det programmet som kallas Snabbprogram på nuvarande diskmaskiner?

Så för att summera, gäller följande för Nya diskmaskiner vs Gamla (20+ år)?:

Nya Ecoprogram == Gamla Standardprogram
Nya Standardprogram == Gamla Ecoprogram
Nya Snabbprogram == Gamla Ingen motsvarighet

Har jag förstått ovanstående rätt, vad det gäller diskresultatet “kvalitetsmässigt” och “tidsmässigt” för de olika programmen?

Tex Nya Ecoprogram diskar med lika bra resultat som Gamla Standardprogram, och på ungefär samma tid?

Bra fråga som jag också funderat över länge.
Tack för att du ställde den och gav upphov många bra svar och klarhet för mig personligen.
/Gammal man som alltid ställer om diskmaskinen till normalläge

1 gillning

Nja, klart mer än 20 år sedan. Jag har varit i branschen drygt 19 år och även när jag började låg normalprogrammen på ca 2::15-2:30 och folk klagade på det.

Nja, varierar mellan tillverkare. I Mieles fall heter det QuickPowerWash, på Bosch och Siemens heter det “1h program” och något snarlikt hos Electrolux och Husqvarna. Man måste kolla produktbladen för att vara säker på att de önskade programmen finns.

Typ såhär:
Nya Ecoprogram, ersätter gamla Ecoprogram men klart snålare och tar vanligen ännu längre tid.
Nya Standardprogram på ca 2:30 är det samma som gamla standardprogram och det har inte hänt jättemycket med tiden på 20 år. Klart äldre maskiner var snabbare pga flera aspekter, bla hur disken torkades (eller, i vissa fall, inte torkades).
Nya Snabbprogram == Gamla Ingen motsvarighet - stämmer, de program som ligger på ca 1h har tillkommit för att kunderna vill ha något som funkar när man vill få undan normalsmutsad disk lite snabbare och struntar i om maskinen drar 1,3 kWh istället för 0,7 kWh den diskomgången.

Nja, Eco-programmet diskar lika bra men på betydligt längre tid.

1 gillning

Så kortfattat: Nya diskmaskiner tar ca 2.5-3h för Standardprogrammet, som Gamla diskmaskiner utförde på ca 1h med samma resultat?

Dvs Nya diskmaskiner är en nedgradering tidsmässigt, om man inte beaktar skillnaderna i energikonsumtion?

Ja, om man enbart ser till tiden. Men nyare maskiner gör en del saker betydligt bättre:

• Generellt sett har de blivit betydligt tystare.
  • Maskiner så gamla att de faktiskt diskade ett normalprogram på 1h hade vanligen synligt värmeelement i botten och torkade disken genom att dra på elementet utan att det var täckt av vatten. Föremål av plast i underkorgen mådde inte bra av det utan deformerades kraftigt.
  • En bra maskin idag har avsevärt bättre torkfunktion än äldre maskiner. Tydlig skillnad mellan de bästa idag och maskiner för 15 år sedan.
4 gillningar

Jag har plötsligt insett varför vi hemma trots olika diskmaskiner och olika diskmaskinstabletter ofta hittar diskmedelsrester på det diskade! Har aldrig kört något annat än Eco-program och tabletter.

Du har skänkt mig mer tid(mindre att skölja av efteråt) samt kommer spara någon krona extra per månad på att byta till pulver!
Tack :pray:

2 gillningar