Eco program på diskmaskin, varför är de så sjukt långa?

I manualen till vår Bosh-diskmaskin står det att med eco-programmet körs övre och undre spolarmarna omväxlande istället för samtidigt. Då arbetar pumpen på mycket lägre effekt men dubbelt så länge. Man sparar nästan ingenting. Typ det tar en månad att spara ihop 1kWh (ej fakta, en gissning)

2 gillningar

Ja, dom gamla var från 2003 och fungerade kanon, men avsaknaden utav frostfritt och ljudnivån gjorde att vi valde att mota olle så att säga och byta till nya.

Suktade efter ett par ASKO men när dom renoverade köket 2011 (och valde att behålla de tidigare skåpen) byggdes köket efter 180cm och var det bara Husqvarna.
Är dock jätte nöjd med de nya, tysta och fina :slight_smile:

Det är just en gissning, om du nu inte kör max 2-3 maskiner/månad… :wink:
Min tre år gamla Miele berättar hur mycket energi som gått åt när programmet är avslutat. Eco-programmet drar ca 0,7 kWh, Auto-programmet varierar men brukar landa på 1,0-1,2 kWh och det trevliga QuickPowerWash-programmet på 1h drar ca 1,2 kWh. Dvs att välja Eco-programmet jämfört med de andra två sparar 1 kWh varannan eller var tredje disk. Skulle tro att siffrorna är ungefär de samma på din maskin.

Det här var ju intressant. Läste bruksanvisningen på nya Cylindan

5 gillningar

Har den två anslutningar eller en?

En vishet utan källa är annars att vissa cykler behöver köra kallt för att det ska bli rent ordentligt. Så om man bara har en anslutning ska man koppla kallt.

1 gillning

Det har nämnts tidigare i tråden men eftersom diskmaskinen arbetar med ganska begränsade vattenmängder så är det risk att varmvattnet inte ”hinner fram”. Dvs det varmvatten man tror att dm drar in når bara fram till rören och går åt att värma upp rören. Dm är väl ofta kopplad bredvid köksvasken. Test: hur många liter ”varmvatten ” behöver du spola i kökskranen innan det blir varmt?

4 gillningar

Fast eko kör ju precis tvärtom (och har lägre förbrukning), så frågan är vad som gör den tystare här. Låter pumpen mer med rengöring på 52 än 46 grader?

Nu är ju detta en ickefråga, då jag verkligen gärna hör maskinen när jag går och lägger mig – ingen vaggvisa är ljuvare än när människans bästa vän arbetar i köket.

2 gillningar

Fungerar QuickPowerWash-programmet bra? Har på min G 6300 från 2017 bara ett vanligt kortprogram – „Schnell 40 °C“. Just på kortprogram är väl hög temperatur önskvärt tänker jag, men den kansk helt enkelt inte hinner värma upp och ditt värmelement är starkare (vilken modell?).

Lägre spoltryck=lägre ljud, brukar vara så med nattprogram. Lite lägre temp än Eco men längre tid så energiförbrukningen blir ändå lite högre. Angående slutskölj, en vild gissning är att det ska ge bättre torkförutsättningar om man tänker sig att maskinen kommer stå stängd några timmar efter avslutat program.

Jag har en G6765 SCVi XXL, som jag tror blir fyra år i vår. QuickPowerWash funkar väldigt bra, även när jag kör med vanliga Finish-tabletter. Använder det när diskandet kör ihop sig på en helg eller när vi har gäster.

Ny diskmaskin Miele G5212.

Fullastad. Eko-program.
Total förbrukning för detta program: 0.55 kwh

Det är ungefär hälften av vad min förra diskmaskin kostade.
Jag ska köra lite fler program och jämföra.

11 gillningar

Har erfarenhet av detta i tvättmaskin. Tog över en två år gammal Husqvarna vid flytt. Luktade surt i maskinen och vid varma tvättar blev tvätten fläckig. :nauseated_face:
Visade sig att förra ägaren alltid kört på 30 grader och sedan stängt luckan efter tömning. Ingen chans för maskinen att lösa upp avlagringar och sen fick fukten gro mellan tvättar.

Fick köra ett tiotal tvättar på 60-90 grader med diverse huskurer och rengöringsmedel innan alla små avlagringar släppt från utsidan av trumman. :frowning_face: Hade säkert varit enklare att plocka isär maskinen.

4 gillningar

Här levlas det flödigt :joy:

En ytterligare besparing är att byta ut den dyra spolglansen mot vanlig 12% ättiksprit. Billigare, miljövänligare och kalkar tom på köpet av diskmaskinen. (Willys har en billig ättiksprit för ca 12:-/litern) :rofl:
Samma ättiksprit kan med fördel användas ist för sköljmedel i tvättmaskinen!

“Spolglans till diskmaskiner innehåller smuts-, fett- och vattenavvisande ämnen som gör att matrester och kalk inte fastnar på disken under sköljningsperioden. Men medlet för inte bara skinande resultat med sig tyvärr. Spolglans innehåller ofta högfluorerade ämnen, PFAS, som är extremt svårnedbrytbara i naturen.”

4 gillningar

Haha. JA! Jag väntar tillochmed att slå på maskinen till kvällen (ingen skillnad på elpris) så jag ska få höra den woosha i köket. :grin:

Ur brandrisksynpunkt dock suboptimalt köra disk, tvätt, tork när man sover/inte är hemma.

4 gillningar

Samma ur ett vattenskade hänseende.

Förövrigt världens bästa tråd. Tyvärr behöver jag ingen diskmaskin. Behöver dock en torktumlare… Kanske får starta en tråd :smiley:

3 gillningar

Gör det. Kan vara så att torktumlare med inbyggd värmepump visar sig vara bättre än luft/luftvärmepump som uppvärmning hemma! :upside_down_face:

1 gillning

Nu ännu en fråga om engispar på diskmasinen :wink:
Jag bor i en båt och har en Hoover AAA+. Det är en halv masin om ni förstår :grinning: med två våningar.
Ge mig tips på hur jag kan spars när snvänder den. Diskar på snabb 40 minuter 50grader.

Med halv maskin, menar du att den är 45 cm bred? Det program du använder är högst troligt inte det mest energisnåla. Har du ett program som heter Eco, Ekonomi eller liknande och tar jättelång tid? Använd det om du vill spara lite energi.

Det stämmer att den är 45 cm bred.
Jag har inget eco program på den och därför kör på 40 minuter 50grader.

kör maskinen på lunchen OM elen är billig. så fort jag hör att torkprogrammet, öppnar jag maskinen och låter disken lufttorka.