Var det verkligen på det långa Eco-program som maskinerna inte löste upp tabletterna? Jag vet att alla större tillverkare rekommenderar tabletter (iofs får de troligen ett bidrag från tillverkarna av diskmedel men de har ändå ett intresse i att deras maskiner diskar bra) på de långa programmen.
Annat är det på korta program, särskilt korta program på lägre temperatur. Miele har sedan några år tillbaka ett program som heter QuickPowerWash som går på knappt en timme men där rekommenderar de sina egne (dyra) tabs just för att de löser upp sig snabbare. Kunnigt folk på Miele erkänner även att pulver är ett utmärkt alternativ… Å andra sidan har jag aldrig sett några spår av diskmedel i min maskin när jag använt Finish Powerball All In One på det programmet även om jag upplever att Mieles tablett ger bättre resultat (fast det kan vara placebo men jag har inte betalat för tabletterna så jag känner inte att de måste vara bättre för att de kostade mig mer). QuickPowerWash-programmet kör dessutom på 60 grader men det finns diskmaskiner med korta program i 40 grader och då har jag väldigt svårt att se tabletter som ett alternativ.
En sak som man inte ska slarva med om man vill ha torr disk är spolglans. Oavsett vad tillverkaren av tabletter påstår. Torkfunktionen hos diskmaskiner blir markant bättre med spolglans i maskinen.
En annan sak man ska göra för att få optimalt resultat är att ställa in avhärdaren korrekt på sin maskin. Läs manualen. Kolla med din vattenleverantör om du har kommunalt vatten och ta reda på vad vattnet har för hårdhet. Egen brunn? Gör en analys av vattnet om du inte redan har det. Kan ge en hel del nyttig information utöver hårdhet. Har du 8-9 tyska hårdhetsgrader eller mer skulle jag köra med salt i avhärdaren. Vill du diska med pulver skulle jag använda salt även vid lägre hårdhet.
Vill slå ett slag för ASKO.
När våran maskin la av för två årsedan stod jag mellan Miele och ASKO.
Valde ASKO en svensk produkt, 5års garanti. Enbart stål inuti maskinen och ett allmänt gott kvalitetstänk rätt igenom.
Den går tyst, diskar otroligt mycket bättre än våran tidigare AEG/Husqvarna…
Det var definitivt främst på kortprogrammen, jag var otydlig. Men även på eko hade vissa maskiner problem (framförallt de som inte kom upp i de temperaturer de angav), och vissa tabs var särskilt svårlösliga.
Ekoprogrammets problem var snarare fettavlagringar över tid inuti maskin och pumprör (om man aldrig körde varmare som komplement). En reparatör som fick in många igenkloggade maskiner frågade alltid först ”kör ni uteslutande eko?". Tipset var: rejält smutsig disk på auto/intensiv, och i alla händelser ett varmare program minst en gång i veckan annars.
Ja, alla vill sälja sina tabs, men det Mìele vill sälja ännu mer är deras autodossystem som är just … löst pulver (om än i ett osakligt dyrt autodoseringssystem).
Spolglans: Medhåll! Liksom i fråga om avhärdningen (min maskin doserar automatiskt om man ställer in vattenhårdheten, ligger på 7,2 °dh).
Har också börjat att köra ett maskinrengöringsprogram med därför avsett medel var 3:e månad.
(Det är så många länkar i min samling att jag inte hinner let fram alla. Men t.ex. Stiftung Warentest samt SWR Marktcheck på YT.)
Jag gillar Askos diskmaskiner men det är ingen svensk produkt. Deras utvecklingsavdelning (för disk, tvätt och tork) finns kvar i Lidköping men fabriken monterades ner och flyttades till Slovenien för 8-9 år sedan. Asko ägs av slovenska Gorenje Group sedan 2011 och sedan 2018 ägs Gorenje Group i sin tur av kinesiska Hisense.
Du har alltså en svenskutvecklad maskin byggd i Slovenien av ett kinesiskägt företag…
Jepp. Intressant nog kör det programmet låg temp på rengöring, 46 °C (vilket är klart lägre än eko), men hög på klarskölj, 64 °C, vilket är näst högst av alla program.
Inte helt säker på orsaken? Eko tex har högre temp på disk (52 °C) än skölj (47 °C).
Alltså… don’t get me started!
Min mammas förra whirlpool inköpt på IKEA kunde väcka en död till liv. Som om den liksom inte nöjde sig med att säga (SKRIKA!) Hej, jag lever och är strax klar! utan den fortsatte skrika detta hur länge som helst! GALET udda designat må jag säga!
Tro mig, vi försökte. Gick inte på hennes…
Ja, galet pedagogiskt dessutom, äntligen fattar jag varför eco-programmen är så långa. Bara en sån sak liksom. Otippat till tusen men härligt skönt att ha lärt mig detta!
Tvättmedel minimerar jag sedan länge, men först sen jag läste här som jag börjar fundera på att återgå till diskmedelpulver ist för tabs (som ju ÄR så löjligt behändiga… men vad tusan, jag diskar ju inte ens en maskin om dagen, så varför bry mig om det liksom?!)…
Alltså… har jag inbillat mig att de allra flesta kommuner numera har ganska likvärdig hårdhetsgrad på vatten? (Till skillnad från i min barndom där mitt hår, i samband med flytt från Malmö till Arvika, sparkade bakut… från Sveriges hårdaste vatten till nära inpå det mjukaste (insåg jag senare). Inte om man har egen brunn så klart.
Jag tackar jag tackar, för det finns inte på kartan att jag skulle stå ut med 33 minuter diskmaskiner/diskmaskinstabletter…
Och jag slår ett slag (än en gång) för diskmaskinslådor:
Jag orkar inte länka mer men jag googlade “vatten hårdhet <kommun>” och får fram att Gotland har väldigt hårt vatten i många byar (10-21 °dH på vissa håll), Uppsala har flera anläggningar som ger i storleksordningen 8-16 °dH och i Gävle är det 9 °dH. I Göteborg är det bara 3 °dH. Det verkar faktiskt bara vara i södra Skåne som vattenverket avhärdar vattnet.
Är de? Jag kör ett matskedsmått i en metallburk för mitt pulver. Tycker det är smidigt. Tabletter känns inte som att de löser något problem jag har.
Uppsala låg på 16 °dH innan man började med central avhärdning och ligger nu på 8 °dH. Sedan finns det en massa samhällen runt om Uppsala som har 16-19 °dH.
Vänta nu, vänta nu! Stoppa pressarna! Du länkar alltså till en förenings hemsida vid namn SKÅNSKA VATTENTORNSÄLLSKAPET!
Om vi tycker vi är nördiga i detta forum tar Skånska Vattentornssällskapet det till nästa nivå! Kolla in deras hemsida, vattentorn runtom världen finns dokumenterade och beskrivna. Scanian Water Tower Society kallas de sig internationellt. Undrar om de har systerföreningar runtom i världen? Så många frågor…!
Gissar att det handlar om att spara energi under diskningen, blir dyrt att hålla 52 °C under så lång tid som nattprogrammet diskar. Höga sköljtemperaturen? Troligen för att få ett bra torkresultat. Kanske också för att minska risken för dålig lukt efter den låga disktemperaturen?
Skrev först “Svensk” produkt, men tog bort fnuttarna.
Var nästan säker på att någon skulle ha koll och ge tillbaka
Det du säger stämmer så klart… tycker det är synd att produktionen är flyttad.
Men hoppas och tänker att eftersom utvecklingen är kvar i Sverige så “lever” visionen om bra kvalitetsprodukter vidare…
Bytte kyl/frys nyligen då vi har ett kök som enbart inbjuder till 180cm maskiner fick vi byta ut våra gamla Husqvarna (made in sweden) till ett par nya Husqvarna som inte ens står vart dom är tillverkade…
Tror inte det finns någon vitvarutillverkade som har just tillverkningen kvar i Sverige?
Dina nya skåp är byggda i Ungern och modellen existerar enbart för att det finns en stor utbytesmarknad i Sverige där man byggt köket för just 180 cm höga skåp. När de byggdes i Sverige var 180 cm högsta höjden från den fabriken och det var riktigt bra skåp.
I Ljungby byggs, som du länkar, Electrolux Professional, dvs maskiner för tvättstugor i flerfamiljshus, hotell och liknande. Enda vitvarorna som tillverkas i Sverige är torkskåp från Nimoverken samt kallmanglar som byggs i Falkenberg. Bägge företagens produkter säljs under flera olika varumärken.