Eco program på diskmaskin, varför är de så sjukt långa?

Pulspåslaget borde leda till att du avger litet värme; den därigenom ökade inomhustemperaturen torde leda till att nästa diskmaskinscykel förbrukar aningen mindre energi för uppvärmning av vatten, då dess korpus är aningen varmare …

4 gillningar

Frågan är om det är värt det ut ett helhetsperspektiv. För att hantera den ökade metabolismen som pulspåslaget orsakar behöver jag äta mer, och behöver köpa några kolhydrater mer, och dessa måste säkert odlas med lite mer vatten, transportera lite mer med lastbil, och väger lite mer i bilen på väg hem från ICA också. Dessutom har nog den ökade värmen hunnit försvinna tills det är dags för nästa omgång disk :wink: Och i mitt fall ingår uppvärmningen av bostaden i hyran så privatekonomiskt tjänar jag inget på besparing i uppvärmningen.

5 gillningar

Skönt nörderi här inne. Sådant som gör att man älskar RikaTillsammans.

Jag har ingen input utöver att min maskin säger att ecoprogrammet kör 50 grader medan autoprogrammet kör mellan 45-60 grader. Så det logiska är att man sparar lite el på uppvärmningen, i alla fall på min Bosch.

6 gillningar

Jag utnämner det här lätt till årets bästa tråd hittills. :joy::+1:

24 gillningar

Jag kom fram till samma slutsats när jag köpte diskmaskin. Pulver ger ofta bättre resultat vid korta program och lågtemperaturprogram, det är dessutom billigare och ger möjlighet att anpassa doseringen efter smutsighetsgraden. Tabletter är anpassade för en stor variation av smutsighetsgrad och innehåller därför ofta mer än vad som egentligen behövs.

Även om en använder tabletter kan det vara bra att lägga i lite pulver för fördiskningen då det finns matrester som enbart vatten inte rår på så underlättar en för maskinen sen när själva diskningen kommer igång; många maskiner har inget särskilt fack för det längre men det är bara att strössla lite på insidan av luckan i så fall.

1 gillning

Dessutom är de anpassade för hårt vatten vilket de flesta inte ens har i Sverige. Med så supermjukt vatten som vi har där jag bor så brukar jag kunna halvera pulverdosen av både diskmedel och tvättmedel. Fortfarande bara småpengar men varför slösa med resurser?

SVT Plus gjorde ett reportage om diskmedelstabletter för en miljard år sedan. De kom fram till att det är minst dubbelt så mycket diskmedel i tabletterna som det behöver vara. Detta för att de ska kunna garantera att det blir rent för alla. Den som är lite miljömedveten vet att diskmedel innehåller den väldigt viktiga ändliga resursen fosfor som vi är beroende av för livsmedelsförsörjningen. Slöseri med fosfor borde göra folk rasande.

(Och när vi ändå pratar om mjukt vatten så vill jag påminna om att kolla i diskmaskinens manual innan ni tillsätter diskmaskinssalt. Har man mjukt vatten så brukar det inte behövas något salt. Även om man har hårdare vatten som behöver salt så kan många maskiner programmeras till att använda rätt mängd)

3 gillningar

Bra att veta då: Electrolux och Whirlpool som tillverkar Ikeas vitvaror.

1 gillning

Jag vet. Men det känns ändå som att det är deras billigaste / andrasortering. Jag sneglar mer åt Miele-hållet på inköp av vitvaror jag själv bestämmer över (=inte de som redan råkar finnas när man flyttar in).

On topic: jag startade precis 70*C-programmet på diskmaskinen och får återkomma med en ny graf för det programmet. Dock är det inte ett snabbprogram utan kommer ändå ta ca 3.5h enligt diskmaskinen.

2 gillningar
6 gillningar

Haha detta är next level shit! 33 minuters video om diskmaskinstsbletter! :joy: Med det sagt kommer jag absolut att kolla (får hoppas på en lång nattning av barnen ikväll :sweat_smile:)

6 gillningar

Jo håller nog med om kvaliteten. Jag har haft ett nytt kök m Ikeas vitvaror och två nya med Electrolux. De senare vitvarorna har varit stabilare överlag (men också dubbelt så dyra).

Edit: Ser fram emot 70 graders-grafen.

1 gillning

Handlar egentligen mest om hur diskmaskiner fungerar men det är faktiskt rätt intressant. :nerd_face:

Den var sevärd. :grinning:
Ser att det även finns en del 2 på 48 minuter.

5 gillningar

Ja, hur var det nu med good enough-attityden…

1 gillning

Good enough: min whirlpool från 1993. :rofl:

Nja, Ikeas finaste/dyraste diskmaskiner tillverkas av BSHG (Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH). Väldigt mycket maskin för pengarna men extremt sällsynta nu då det mesta i diskmaskinsväg från BSHG är restnoterat.

1 gillning

Känner mig väldigt nöjd med min Mìele, köpt begagnad, men i absolut nyckick förstås, för ytterligare besparing. (Hade ägts av en gammal dam som bara diskat kaffekoppar en gång i veckan, vad det verkade.)

OT: För övrigt, ett tips är att inte gå in i moduset som heter Demoläge, som är till för gastronomimässor, om du inte redan vet hur du går ur. Det står nämligen inte i manualen hur man kommer ur, och det är olika från maskin till maskin. Det höll på att försvåra en nyårsmiddag, men försenade den blott med en timme i slutändan …

2 gillningar

Ok, detta trodde jag inte när jag vaknade imorse men är numera expert på diskmaskiner. Den korta TLDR’en från det 33 min långa klippet (som faktiskt var underhållande) var:

1. Att koppla diskmaskinen på varmvattenkoppling (vanligt i USA tydligen) är generellt slöseri. Maskinen tar in så lite vatten åt gången att det mesta kommer ändå vara kallvatten som når fram till maskinen. Det mesta av det varma vattnet ligger alltså kvar i rören före diskmaskinen = slöseri.

2. Personen var stor förespråkare för pulver istf tabletter för ekonomi, miljö och bästa resultat. Detta demonstrerades med test i klippet. Det bästa sättet enligt han är att köra med pulver i diskmedelsfacket SAMT lite extra pulver strösslat i maskinen (likt @Tiana här ovan skrev). Det extra pulvret används då i den första sköljcykeln och man får då bort betydligt mer smuts direkt, vilket ger bättre resultat i slutändan. Eftersom man kan anpassa doseringen ger det bättre ekonomi och miljöbelastning också. Förr i tiden (innan tabletterna tog över) hade man ett separat fack för fördisk i maskinerna, så detta är inget nytt påhitt.

3. Fun fact: diskmaskinen patenterades redan 1886 och har inte ändrats jättemycket sen dess.

11 gillningar

Uppskattar sammanfattningen – betraktar det som ett Abstract, då jag ämnar se videon.

Min maskin har ett fack för fördisk, som liksom är bakom ett visir på luckan, så att det spolas ut direkt i maskinen när den kör igång.

Detta är också ytterligare en anledning att hålla hålen fria, särskilt på mellersta spolarmen ena sida. Hos Miele, tex. är ett av hålen – och just bara på ena armens sida – i form av en slits, som skjuter ut vatten horisontellt, med den enda uppgiften att spola ur diskmedelsesfacken. Suboptimalt med spenat i den slitsen.

6 gillningar

70*C-programmet tog 2h och förbrukade 1,4 kWh, i jämförelse med eco-programet (se ovan) som tog 3.5h och tog 0,74 kWh. Hur mycket vatten de förbrukade vet jag inte för det mäter jag inte.

10 gillningar