Nu är det här en liten avvikelse från el-tråden, men ovan lät ju superintressant. Jag har googlat, men kan du inte sätta ihop länkar kring exakt hur du tänker dig. Det känns ju som att det här blir en grym prepping-lösning också.
Tänker du sedan att man drar förlängningskabel till t.ex. kylskåp m.m? Vore intresant att mäta hur mycket el man gör av med om man stryker värme, varmvatten och spis under en dag. Jag har ju lyckats halvera basförbrukningen (always on) till under 0.5 kWh per timme nu under augusti då VP inte är igång.
Delta Pro kan du se som en gigantisk UPS i grundutförandet.
Lägger man till en Smart Home Panel ersätter behovet av förlängningskablar. Det är som en smart undercentralerna som gör att man kan driva 10 grupper med batterierna även vid ett strömavbrott (ö-drift), man kan även styra intelligent att man prioriterar olika grupper vid långvarigt avbrott eller kostnad.
Batterikemin gör att man får många laddningscykler. Så man behöver inte spara.
Främst prepping men även möjlighet till kostnadsbesparing.
Jag köpte min anläggning vid Kickstartern så betalade ett lägre pris.
SHP:n måste installeras av behörig elektriker. Kör man skarvsladdsvarianten så klarar man sig själv. Men det blir väldigt meckigt, vill man ha möjligheten att flytta förbrukning till billiga timmar så är nog SHP klokt.
Eftersom jag inte har haft det behovet (och har två undercentralerna) så stod jag över SHP, jag har i stället satt upp eluttag som matas vid ett väggintag på strategiska platser i huset. Dessa är alltså helt frånskilda från elnätet.
Perfekt att bara koppla ur nätmatningen om det tex åskar och leva vidare som vanligt. Skönt att kunna se en film i bion även om åskan är nära.
När jag köpte mitt system så hade jag redan en Honda generator. Jag kommer nog ändå att köpa den nya generatorn eftersom den då kan stå startklar länge eftersom gasol står sig mycket längre än bensin. Smidigare för frun som slipper släpa ut Hondan, tanka den och starta med dragstart. Speciellt om det är dåligt väder.
En bra installatör fixar ett bra låsbart skåp där du kan ha dina upp till två flaskor.
Finns mycket mer som man kan skriva men finns även mycket att läsa i EcoFlow:s Facebook grupp.
Edit: ser inte sista orden på varje rad på mobilen så det är lite yxigt språk här och där men går nog att förstår. Vet inte varför det är så. iPhone SE 2020 med senaste iOS och Safari.