EF eller AK som IT-konsult?

Då har du förstått fel. Köp av en fastighet innebär inte att köpeskillingen bokförs om en kostnad. Den blir bokförd som en tillgång. Dessutom får man inte göra avskrivning på en skogsfastighet.

Jämför med en företagare. Om hen köper en industrifastighet, inte sjutton bokförs den som en kostnad.

Hur menar du nu?

Även enskilda firmor registreras oftast för moms.

Du kan väl inte hyra ut din privatbostad till ditt AB? Det är ju en privat levnadsomkostnad.

Exakt så bäste herr @Nestor du har rätt!
Man hyr ut en del av sin bostad som inte kopplat till boendet som garaget eller gillestugan.

Min bättre hälft har gjort detta sen 1995 och jag sedan pandemin då jag satt hemma i gillestugan och hade digitala möten.

Detta är en möjlighet som man kan utnyttja.

Edit: Det gäller att ha en skälig hyra som inte sticker ut. Visa en tidbok och behov av sekretess. Arbete i hemmet är vanligt nu efter pandemin.
Skattereglerna har ställt till det för många ag.

1 gillning

Följer räntefördelningsunderlaget fastigheten? Kan dylikt underlag ärvas?

Skog och lantbruksfastigheter är ju uppenbarligen lite annorlunda så jämförelser med företag kan ju inte bli annat än fel.

Vid en första anblick är det ganska redovisningskonsultvänligt:

Så fattar jag rätt kan man dra av typ hälften av köpeskillingen och denna kan utgöra underskott?

Ja, det var förstås skogsavdrag som du tänkte på! Där finns ju generösa regler i samband med att man avverkar [inte köper] skog.

Samtidigt skall dessa avdrag föras tillbaka den dag man säljer skogsfastigheten. Detta kan ta många år, så man får en skattekredit till 0 procents ränta under tiden.

Försvinner vid köp, men hänger med vid arv och gåva.

Jag har varit med om en annan variant. På tomten har aktiebolaget uppfört en byggnad på ofri grund, som använts som arbetsplats. Då fick man även en avskrivningsplan på byggnaden.

Jag misstänker att byggnaden använts som gäststuga vud behov…

1 gillning

Det var intressant. Om det råkar gälla en gård släktenägt i generationer utgår jag från att värdet baseras på ursprungligt inköpspris?

Reavinsten beräknas på inköpspris plus eventuella om och tillbyggnader. Har man en fastighet inköpt på 50-talet blir ingångsvärdet oftast väldigt lågt och reavinsten desto högre vid försäljning.

Räntefördelning beräknas på det kapital man tillfört den enskilda firman.

Dessa varianter kommer normaliseras i takt med att vi arbetar allt mer online.

1 gillning

Tack alla ni som har svarat och gett mig lite extra kött på benen!
Superintressant att läsa på lite extra om skogsavdrag även om jag hade en del koll sedan innan.

Jag valde att skapa ett AB, för att jag helt enkelt vill minska den personliga risken samt att kunna utnyttja friskvård och andra avdrag. Jag vill även kunna anställa min fru längre fram utan något krångel.

Samtidigt känns det skönt att kunna hålla isär min profession från vårt skogsägande som har en mer “privat” känsla över sig.

1 gillning

Äger du en jordbruksfastighet så har du enskild firma med automatik. Passar det kan du välja att faktura både i den enskilda firman eller via ditt AB. Jag har faktiskt gjort så några gånger, hade ett bolag tillsammans med frun och dessutom enskild firma.

I så fall deklareras jordbruket på NE och det övriga på underblanketten NEA.

Friskvårdsavdraget kan ju utnyttjas både av dig och din fru om hon sitter i styrelsen. Du har säkert gjort ett bra val och har dessutom en “reservutgång”.

Ja precis, men F-skattsedeln står på min fru för den enskilda firman så jag tänker att det blir lurigt för mig att fakturera mina konsulttimmar via den enskilda firman då. Det kanske bara är för mig att skaffa en F-skattsedel för den enskilda firman ändå, har inte satt mig in i hur just det funkar riktigt…

Vi har några större avverkningar på gång de närmaste åren så vi får se hur mycket dessa äter upp underskottet, därefter tror jag att det är dags att bli lite mer kreativ med vilken verksamhet som fakturerar var.

Det är inte omöjligt att jag kontaktar dig för vidare frågor, givetvis mot ersättning.

Äger ni fastigheten gemensamt har du också enskild firma med automatik. En enskild firma behöver inte någon F-skattsedel om man inte fakturerar. Sälja skog gör man utan fakturering.