Riktigt bra fråga, och absolut inget jag tar som kritik. Tvärtom, uppskattar nyfikenheten.
Jag har inte bara funderat på de alternativen du nämner, jag har faktiskt ägt dem alla och haft flertalet miljoner investerat i dom. SPP allcountry, Dimensional WEF, Lysa, Avanza Auto, multifaktor med ETFer, you name it. Men till slut handlade det inte om vilken som är bäst rent portföljteoretiskt, utan om vilken jag faktiskt kan hålla fast vid utan att trigga igång optimerarhjärnan igen.
DNB Global Indeks och AMF är ”good enough” helt enkelt. Billiga, enkla att förstå, transparent metodik, globala nog och tillräckligt tråkiga för att inte väcka känslan av att det kanske går att förbättra något mer. Jag har försökt göra det smartare så många gånger.
Dessutom har jag inte bara mitt eget sparande att tänka på. Jag har även familjens sparande, företagets kapitalförsäkring och min tjänstepension samlade på samma Avanza-inloggning. Det är sex portföljer totalt, som tidigare haft olika strategi, syfte och viktning.
För mig blev det inte en fråga om 85 eller 95 exponering mot marknaden, utan om jag kan bygga ett system som står pall för mig. Och som andra i familjen också kan förstå, lita på och leva med.
Men ärligt talat, jag kan mycket väl byta till ACWI eller annan likvärdig fond i framtiden, om den är tillräckligt lik i struktur. Jag har bara bestämt att det inte blir aktuellt att utvärdera det på väldigt länge.