Efter många års letande har jag äntligen köpt en stuga

Jag vet inte riktigt vad jag vill få ut från denna tråd. Kanske att folk delar med sig när de tagit beslut som de grunnat på länge. Eller få inspel från personer som har liknande erfarenheter från stugor.

Jag har alltid velat ha en stuga, utan grannar mitt i naturen med tillgång till skog och bad. Min jakt började innan pandemin men då hade jag inga pengar, sen kom pandemin och all hysteri kring fritidsboende. Jag budade på en del projekt men ruckel gick för fantasisummor eller helt enkelt summor jag inte var beredd att betala.

Min budget har varit 1 miljon ±500k om objektet känns rätt. För någon vecka sedan var jag på visningen och läget kändes helt rätt. Väldigt trög marknad, jag var den enda budgivaren och fick den -8,3% från vad de begärde (också samma % under det dem betalade för den när de köpte den)

Det finns några stora saker som gör stugan speciell och som gör den både svårvärderad men också väldigt svår att inte vara lite orolig över tillträdde, haha!

Minussidan:

• Den är helt off-grid. Den har en borrad brunn men ingen el eller avlopp.

• Går inte att använda den på vintern, då solel inte kommer räcka. Men går att elda men planen är att stänga ner för säsongen

• Den ligger i kommun/landskap med ganska låga fastighetspriser. Dock 2h från där jag bor och svensk storstad.

• Grusväg ut sista biten, hanterbart men osäkert om man kan få slamsugsbil ut i framtiden om man vill anlägga en “riktig toalett”

• Svårvärderat objekt - vad är det faktiska marknadsvärdet? Är det satt på den summan JAG var beredd att betala. Svårt att prognostisera med sånt unikt objekt.

Fördelar:

• Sjöutsikt & inga grannar nära och ingen insyn

• Relativt nybyggd stuga som inte behöver någon akut renovering

• Stor soldränkt altan

• Fin badsjö 200m från stugan

• Låga driftkostnader (låg fastighetsavgift, ingen el eller avlopp, relativt låg ränta)

Någon som äger unika fastigheter som vill dela med sig? Eller gjort stora inköp och pendlar mellan geni och idiot? :melting_face:

13 gillningar

Jag vill bara säga grattis, härligt med stuga! Och fränt med solceller och helt offgrid. Går säkert att snickra ihop någon variant med batteri + elverk på bensin om man vill kunna ha el till brunnspumpen plus någon lampa på mörkare delen av året.

Finansiellt så låter det ju som om du har köpt den till dig för det du tycker den är värd. Inte som nån investering (rätt). Så då tänker jag att det inte är värt att fundera mer på det så länge banken är nöjd med eventuella lån och du inte tröttnar och vill sälja.

1 gillning

Stort grattis! Låter som ett härligt köp.

Jag själv planerade att fixa en förbränningstoalett till min förra offgrid stuga, de verkar smidiga och skönt att slippa slambilar eller utedasslogistiken.

Finns på gasol också.

Det var mest det jag saknade, det mesta i övrigt gick att ordna med aggregat, större powerbank och pyssel.

Kul med tråd med, för frågor eller framsteg som lär komma längs vägen! :blush:

1 gillning

Om det går att elda så går det ju att använda den året runt, bara anpassa sig lite, det finns mycket batteridrivet och generatorer om du måste ha mer el. Laga mat på grill / över öppen eld eller gasolkök.

1 gillning

Gud vad roligt, stort grattis! Så fint att äntligen ha stugan du tänkt på länge. Hoppas att det ekonomiska grubblet sjunker undan lite i bakgrunden med tiden, det viktigaste är ju att du investerat i din livskvalitet! :heart_eyes:

2 gillningar

Drömmen är något liknande. Det går väl som sagt att ta sig ganska långt med generator och batterier nu för tiden om det behövs el till vintern också.

Kombinationen el men inga grannar är ofta svår har jag märkt, av förklarliga anledningar. Tror det är bättre att offra elen och slippa grannarna så som du verkar ha gjort. Kruxet för mig är att jag skulle gärna bo i en eventuell stuga heltid en vacker dag och det blir svårt utan el även med generatorer och batterier.

Underbart, grattis! :heart_eyes: Jag och min man har nåt liknande dock med el indraget och nylagd asfalt hela vägen! Innan var där en 200 meter delvis igenväxt skogsväg ner till tomten. Ett utedass finns men inget vatten, så lite planering krävs om man vill tillbringa lite längre tid där.

Finns säkert många andra också, men en som jag tittat mycket på är Wild Homestead på Youtube. Total amatör som startar helt från scratch. Mer som inspiration än nåt att ta efter. Karln är inte riktigt klok heller, men det får man stå ut med för att få lite lagom slow TV. Apropå slow TV så är ju precis allt i NRKs långkörare “Där ingen kunde tro…” drömmigt och lite mer realistiskt.

insekter?

tio tecken

Ja det gäller att kolla upp bl.a mygg och knott när (innan!) man köper en stuga, speciellt ute i skogen eller nära vatten. Svärföräldrarna hade ett gammalt renoverat torp mitt ute i Ingenstans och där kunde man inte vara utomhus stora delar av tiden i juni och juli. Möjligen när det blåste eller om man trivdes i biodlarmundering. Däremot var det väldigt mysigt på våren med fågelkvitter och på sensommaren/hösten med svamp och bär.

Off grid, utedass och manuell pump på tomten var också ganska charmigt (under en begränsad tid)… :slightly_smiling_face:

Det beror väl på vad du ska ha elen till. Belysning från fotogenlampor, värme från braskamin, mat på fotogen/spritkök, och kylvarorna utomhus, så klarar man sig ju en helg då och då.

Grattis till uppfylld stugdröm!