Efter många års letande har jag äntligen köpt en stuga

Yes, säljarna tog ett vattenprov. :slight_smile:

1 gillning

Okej, spännande hur skulle man kunna använda solvärmare istället för solpaneler, till vilket syfte?

Solvärmare omvandlar solljus till varmvatten istället för elektricitet. Verkningsgraden är högre. Så det behövs inte lika stor area för att få nytta av det och således är även säsongen längre.

Det som behövs är ju att du har vattenburen värme, ex element, med en vattentank och en pump. Pumpen som drivs av solpanelerna pumpar runt mediet som går mellan tanken och solvärmarna för att förflytta energi.

Det kan vara ett utmärkt komplement till solpaneler, särskilt om man är off grid, men det är precis som med paneler, det beror på omständigheterna. Priset är dock mycket lägre än för paneler.

2 gillningar

Finns även solvärmare för uppvärmning av luft med en fläkt som drivs med en liten solpanel. Svärföräldrarna hade en sådan på sitt torp mitt ute i ingenstans (utan el och vatten) och det funkande förvånandsvärt bra. Inte bara att det värmde upp innomhus utan torkade dessutom bort fukten. Blev ett helt annat innomhusklimat även när huset stått tomt en längre tid.

Finns färdiga att köpa men också kompletta instruktioner på nätet om man vill bygga själv av t.ex aluminiumburkar. Googla på t.ex “solvärmare luft”.

Grattis! Ett tips är att titta på en lösning med automatisk laddning (vid behov) från elverk som drivs med gasol. Då går elverket på sparlåga hela tiden och kan starta/stoppa av sig själv.

Gasol eller pelletskamin är andra bra saker att överväga.

Förbrönningstoalett drar rätt mycket energi men finns för gasol de med. 200m grusväg borde inte vara något problem för slamsugare. Idag sätter man ju gärna vakuumtoalett mot septiktank vilket gör tömningarna mindre frekventa.

Vill du bo där på vintern så brukar man säga att man vill ha tre oberoende sätt att värma (tex ved, gasol, fotogen).

Det kan ju vara charmigt med mindre modcons också så man får göra som man själv tycker blir bäst.

Jag har egen erfarenhet av Amazon.

Gillar inte deras web GUI, amerikanska företag har ofta dålig design (UPS är ett exempel).

Det Amazon är bra på är snabb och kundvänlig service, tex returer/återbetalning.

Köpte en batteridriven AC, Ecoflow Wave 3 med Add-on Battery från Amazon.es, fungerade bra på 230 V men inte på Ecoflows batteri pack vilket var målet (ladda batteriet dagtid med solpanel, kyla ned 8 timmar på natten i båten).

Ecoflow är troligen kinesiskt bolag med distribution i Europa från lager i Tyskland.

Efter 2 månaders strul (fungerade inte på batteridrift, fördröjning av Ecoflow EU Support) eskalerade jag via Amazon, returnerade prylarna, 30 dagar efter retur satte Ecoflow/Amazon in 1499 euro på mitt konto. Förlorade inte en cent däremot bortkastad tid på att jaga Ecoflow under 2 månaders tid.

Summering: Lita på Amazon’s processer

x x x

Som seglare är jag van vid off-grid liv, satsat på Victron prylar (paneler, regulatorer, övervakning).

Använder IKEA induktionshäll till 99% vid matlagning via inverter kopplad till LFP batterier, dieselvärmare, fotogen lykta, LED belysning.

Off grid fungerar bra under 6 månader ombord på segelbåten.