Deras svar:
“Våra verktyg kan inte räkna på inkomster som ändras stegvis över tid.”
Deras svar:
“Våra verktyg kan inte räkna på inkomster som ändras stegvis över tid.”
Kalkylatorn måste räkna med ISK‑skatt (som kommer att höjas med den nya regeringen och särskilt när man når 3 miljoner), inflation och att en del av pensionen bara höjs med inflationen och inte med avkastningen.
Tack för bra feedback! Kalkylatorn är en simuleringsmodell där du själv styr antagandena för att få en rättvisande prognos:
ISK-skatt och inflation: För att hålla verktyget flexibelt rekommenderar jag att du anger din reala avkastning (nominell avkastning minus inflation och skatt). Om du t.ex. förväntar dig 7 % men räknar med 2+1,5% i inflation/skatt, anger du 3,5 % för en mer konservativ prognos.
Pensionernas uppräkning: Förmånsbestämd pension och inkomstpension följer inkomstindex snarare än börsen. I modellen räknas dessa som fasta belopp i dagens penningvärde, vilket innebär att de antas följa inflationen men inte växa utöver det.
Min ambition är att erbjuda en ‘krockkudde-analys’ – att visualisera när kapitalet tar slut utifrån dina egna förväntningar.
Har precis upptäckt din trevliga kalkylator. Kan man få önska en liknande för par? Jag kämpar med excel och skatteverkets räknesnurra för skatter. För kombinationen av mig och min make och vårt gemensamma sparkapital.