En hel bra råd jag fått här.
Vad gäller bokföring mm så lutar jag åt att använda en onlinetjänst för det. Verkar som Bokio, Fortnox och Visma är de som nämns mest eller anses bäst på vissa håll. Priserna ligger på 300:-/mån.
Åtminståne Fortnox och Visma har extra tjänst för bokslut och deklaration verkar det som. (Har inte undersökt djupare än.)
Och ha Skatteverket som professionellt bollplank.
Vad gäller periodiseringsfond är jag undrande. Som jag förstår stoppar man undan pengarna obeskattade som man senare tar ut som lön. Hur är det bättre ekonomiskt jämfört med att ta ut utdelning som beskattas med 20%?
Är det pga “gränsen” på 240000:- ? Hur fungerar det?
Eller är poängen att man kan ta ut “lönen” i mindre portioner och därför undviker statlig skatt?
Hur som helst känns det ekonomiskt bättre att ta ut som utdelning och investera den i indexfonder.
Det uppdrag som är aktuellt ska avslutas i höst. 9 månader? (Nu har jag varit med om sådana projekt förr så jag kommer bli förvånad om det blir klart då…)
Jag tror jag kommer sköta uppstarten av AB:et själv. Verkar inte vara Rocket Science s a s. Förutom att få igång bankens del kanske.
Sedan bör man kanske ta hänsyn till att jag är 68. Med god hälsa kan tilläggas.