Köpte exakt en sådan som “Egen lokal” byggt i Nyköping i våras. Tror det var de första de byggde i Sverige. Köpte den i andra hand av första ägaren som haft den ett år. Det är ett gavelförråd (=5 st fönster) dessutom med loft och toa/kök/kontor.
Vi var i behov av ett större förråd av olika anledningar. Jag har halva förrådet på bottenvåningen uthyrt åt en bekant, hyr ut en del (=kontoret och lite till) till mitt eget AB, hyr slutligen ut en uppställningsplats privat “av mig själv” (=min enskilda firma)
Sen funderar vi på att flytta till Nyköping framöver då min fru är därifrån. Då kan vi bo i en “lägenhet” eller leta hus utan krav på garageförvaring. Samma sak om vi är “mellan två boenden eller reser” då kan vi ha hela bohaget tryggt magasinerat där. Sen kan jag dra av en viss moms (113000kr) på 10 år och får andra skattemässiga fördelar då jag sålt en skogsfastighet och stoppar in de pengarna i den här som en slags fortsatt verksamhet i min Enskilda firma som tidigare haft skogen som verksamhet.
Tror personligen det INTE är någon speciellt bra affär om man ska räkna på det i detalj
Tycker också deras kalkyler känns som en hyfsad glädjekalkyl. I sämre tider kan jag tänka mig att både uthyrningsvärdet och försäljningsvärdet går ner. Då många antagligen säljer av olika former av “extravärden” i sämre tider eller hyr ut till lågt pris för att täcka en del av kostnaderna i alla fall. Sen byggs det ju fler såna här av olika företag hela tiden så länge efterfrågan finns. Så finns en del risk att det blir ett överutbud framöver för de som söker efter de.
Med räntor på väg upp, uppvärmningskostnaderna i Östersund, avskrivningar på värmepump och byggnad (4% som företagare för en industribyggnad) Så behöver man få in hyfsat bra hyra eller ha en hyfsat stort behov av den själv. Bedömer också att många har “kontakter” i byarna omkring Östersund så frågan är hur mycket hyra du kan få in vid olika slags uthyrning? Här är det ju bättre marknad i Mälardalen skulle jag tro. Lite intressant/oroande är ju också att de tar samma pris i t ex Norrtälje nära Stockholm som i Östersund osv. Rimligtvis borde det vara en viss prisskillnad mellan storstadsnärhet och mer ute i landet runt om i Sverige med tanke på marknadsefterfrågan på hyreslokaler, markkostnader osv.
Kollade lite på Östersund. OBS! 6 x10,5m är egentligen lite dumt längdmått. Jag har 6x12 m. Eftersom portarna går INÅT så stjäl de nästan 1 m på längden och med stolpar mm så är det inte så gott om plats ens på 12 m längd att ställa två husvagnar/bilar/båtar framför varandra. Sen är egentligen takhöjden lite för låg om man funderar på loft. Med loft så får du 2,5m under loftet. Där får du troligtvis INTE in en husvagn eller husbil och monterar du golvet högre upp så blir det istället begränsad takhöjd på loftvåningen.
Kollade också lite på “äldre industrifastigheter”. Då får man i regel avsevärt mer yta MEN samtidigt ligger de i regel i “skabbigare områden” OCH man får bekosta stängsel/säkerhet/drift själv på ett annat sätt. Antagligen större risk för inbrott i den typen av äldre fastigheter känns det som. Dock en annan potential tack vare större yta och större tomt om man då skulle börja hyra ut i lite större skala.
En finess med den här typen är ju också att om “en ägare” går i konkurs så påverkas inte de övriga som har sina egna fack. Den enda löpande kostnad man egentligen har är ju de 500kr/mån och sen el om man vill ha uppvärmt. (Försäkring av insidan är ju frivilligt) Så det borde ju samtidigt kunna borga för att hålla upp värdet hyfsat. Dessutom har man potential att få ett bra kontaktnät med de övriga som hyr förråd. Det blir ju lite som en “företagsby” utblandat med hyfsat bemedla privatpersoner, ofta med motorintresse. MEN jag upplever att det är lite mer “roliga påkostade bilar” (än ungdomsmotorgård som det kan bli med billigare/enklare förråd/garage)